Dálnice D4 u středočeského Dubence.

Dálnice D4 u středočeského Dubence. | foto: Miroslav Chaloupka, ČTK

Stavba části dálnice D4 začne na „operativní leasing“ formou projektu PPP

  • 4
Mezi jihočeskou a středočeskou částí dálnice D4 zbývá dostavět 32 kilometrů. Práce na tomto úseku od Příbrami k Miroticím začnou zřejmě na přelomu let 2020/2021. Ministerstvo dopravy aktuálně vyzvalo tři finálové zájemce k podání nabídek. Vítěz D4 postaví formou projektu PPP. Hotovo by bylo v roce 2023.

Když jede řidič z Písku či Strakonic do Prahy, před Miroticemi vždycky přijde trochu smutná chvíle. Končí tam dálnice D4 a znovu začne až nedaleko Příbrami ve Středočeském kraji.

Mezi tím chybí 32 kilometrů, na které motoristé zatím marně čekají. Situace kolem dostavby však nyní vypadá velmi nadějně. Pokud se nestane nic mimořádného, začne vybrané sdružení firem budovat chybějící část na přelomu roku 2020/2021. V roce 2023 by pak bylo hotovo.

Ministerstvo dopravy aktuálně vyzvalo tři finálové zájemce k podání nabídek. Vítěz D4 postaví formou projektu PPP, tedy spojením soukromého a veřejného sektoru.

„Bude to vlastně dálnice na operativní leasing. Stát je vlastníkem, ale platit začne až v okamžiku zahájení provozu na hotové D4 a platit bude jen tehdy, budou-li poskytovány bezvadné služby. O využití projektu PPP uvažujeme třeba také u stavby středočeské D3,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Předložení nabídek očekává ministerstvo do konce května. Mimo jejich hodnocení pak bude následovat i schvalování vládou a Poslaneckou sněmovnou. Smlouvu by mohly obě strany podepsat na podzim.

O dostavbu se zajímají společnosti, které mají s dálnicemi velké zkušenosti. Snižuje se tím riziko, že se stane něco podobného jako třeba u dálnice D3 na jihu Čech. Tam sdružení loni opustila italská firma Salini Impregilo a vše zůstalo na druhém partnerovi Doprastavu.

O vybudování 32 kilometrů D4 mají zájem konsorcia DIVIa (společnosti Vinci, Meridiam a Eurovia), Via4 – jižní spojení (společnosti Porr, OHL, EGIS a Macquarie), a HO-ST – South Bohemia Link (společnosti Hochtief a Strabag).

„Splnily kvalifikaci při prvním kole, kterého se mohl účastnit neomezený okruh potenciálních dodavatelů. Následně se účastnily všech jednání při soutěžním dialogu. Celkem se do kvalifikačního kola původně přihlásilo sedm uchazečů,“ spočítal koordinátor projektu Martin Janeček z ministerstva dopravy.

Projekt PPP na D4 bude kromě samotné výstavby a financování z peněz soukromého investora znamenat i provoz a údržbu dálnice po celou dobu trvání koncesionářské smlouvy. Ta bude uzavřená na 28 let. Pro samotné řidiče bude úsek zpoplatněný stejně jako jiné komunikace v České republice.

Stát svěří vítěznému sdružení do provozu a údržby ještě dalších 16 kilometrů čtyřpruhových silnic, které bezprostředně přiléhají k D4. Jsou to komunikace od Skalky na Příbramsku po Krašovice u Písku.

S novým úsekem vzniknou i obchvaty obcí, především Čimelic, ale také Chraštic a Chraštiček.