Odkryté pozůstatky staveb v Orlické přehradě se vrátí zpět pod hladinu

  • 5
Staré cesty, základy budov, pozůstatky jezů i zbytky vodní elektrárny. Díky upuštěné hladině v Orlické přehradě, která je součástí Vltavské kaskády, si mohli lidé představit, jak vypadala řeka ještě předtím, než začala v roce 1954 výstavba vodní nádrže. Tyto artefakty se ale brzy vrátí zpět pod hladinu.

Dnes začne Povodí Vltavy přehradu znovu pomalu napouštět. Kdo ještě neměl příležitost odhalené břehy navštívit, už nemá nač vyčkávat.

Důvodem upouštění vody na Orlické přehradě je modernizace přelivového systému, který hrázi pomáhá překonávat povodně. Původní přeliv fungoval od počátku 60. let, kdy byla přehrada postavená. Po více než půl století už však neodpovídá dnešním bezpečnostním normám.

Snížená hladina v Orlické přehradě

„Stavební práce, které způsobily pokles hladiny, jsme už dokončili, takže můžeme začít s pozvolným napouštěním. Vždy od října do dubna máme na všech přehradách nižší hladinu kvůli přípravám na jaro, se kterým přichází tání sněhu. Tato stavba si ale žádala mnohem znatelnější snížení,“ potvrdil Hugo Roldán, mluvčí Povodí Vltavy. Hladina poklesla přibližně o osm až deset metrů.

Další práce budou sice pokračovat až do roku 2026, ale už si nebudou vyžadovat takové mimořádné upouštění. A od prvního května začne plavební sezona bez jakýchkoliv omezení.

„Samotná hráz je v perfektním technickém stavu, ale původní přelivy nepočítaly s tak silnými povodněmi, které zažíváme dnes a jsou způsobené změnou klimatu,“ poznamenal Roldán.

Orlická přehrada, kvůli které zaniklo šestnáct obcí a osad, bude pro představu schopná bez problému zvládnout povodňovou vlnu takového rozsahu, jako byla v roce 2002. A to aniž by byla vystavená zatížení. Modernizace si vyžádá celkem 1,8 miliardy korun.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit