Práce na projektu za 1,78 miliardy korun začaly na Orlíku vykácením dřevin. Cílem je, aby po dostavbě v případě potřeby Orlická přehrada zvládla až desetitisíciletou vodu. To znamená průtok 5 300 kubíků za sekundu.
„Technicko-bezpečnostní požadavky na vodní díla jsou, a to nejen u nás, ale i ve světě, stále náročnější, a proto je třeba udělat taková opatření, aby i toto vodní dílo dokázalo odolat a bezpečně převést povodeň o takové síle,“ vysvětluje generální ředitel státního podniku Povodí Vltavy Petr Kubala s tím, že jde o nejnákladnější projekt na vltavské kaskádě.
„Stavba je hrazena v rámci Programu prevence před povodněmi IV ministerstva zemědělství, a to ve výši 95 procent z vysoutěžených stavebních nákladů. Veškerá projektová příprava a stavební práce nad rámec programového financování jdou z vlastních zdrojů podniku,“ podotýká Petr Kubala.
Přeliv vznikne mimo hlavní těleso hráze. Pokud přijdou mimořádné záplavy, přebytečnou vodu budou odvádět tři velká přelivná pole s mohutnými ocelovými vraty. Pod hráz pak odvede vodní masu betonový skluz vybudovaný napravo od dráhy lodního výtahu. Ve svahu podél orlické hráze má odtok kopírovat právě svislou trasu takzvaného zdvihadla.
Práce na projektu začaly bezprostředně po slavnostním odhalení základního kamene stavby na konci října. Jako první přišlo na řadu kácení dřevin. „V další fázi, ještě v zimních měsících, budou navazovat první bourací a následně rovněž stavební práce,“ říká mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.
Odborníci vybírali ze 14 variant
Větší zabezpečení Orlické přehrady má doslova strategický význam. Navzdory dílčím škodám pomohlo už před dvaceti lety zabránit katastrofě.
„Vodní dílo Orlík tehdy dokázalo pozdržet kulminaci povodně na dolním toku Vltavy a Labe, včetně hlavního města Prahy, o plných 17 hodin. Získal se tím drahocenný čas na provedení nejnutnějších protipovodňových opatření ve prospěch ochrany lidských životů a snížení i tak velkých povodňových škod,“ uvedl ministr zemědělství Miroslav Toman.
Most přes Orlík potvrdil ministr za kulturní památku, nový bude stát vedle |
Vzhledem k významu a nutnosti připravit se na možné nežádoucí změny klimatu v následujících desetiletích specialisté věnovali přípravě velké úsilí.
„V průběhu uplynulých let vzniklo 14 variant různých technických řešení, byly provedeny inženýrsko-geologické průzkumy, fyzikální modely a odborné studie, na kterých se podílelo akademické pracoviště Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze, Vysokého učení technického (VUT) Brno, ale i zahraniční experti,“ konstatuje ředitel technické sekce Povodí Vltavy Jiří Pechar.
8. srpna 2021 |
Měnil se také rozpočet, který postupně narůstal. Nyní by ale měl být i navzdory stoupajícím cenám energií a materiálů konečný. „Nepočítáme s prodražením stavby z těchto důvodů. Podle smlouvy nese riziko případných zvýšených nákladů zhotovitel,“ říká Roldán.
Lodní výtah dokončí na jaře
Dříve než přeliv na hrázi dokončí modernizaci lodního výtahu. Unikátní stavba bude s novým přelivem na pravé straně hráze „sousedit“. Výtah vyrobili pro Orlík přímo na míru a nově se jeho nosnost zdvojnásobí ze současných 3,5 na 6,5 tuny. Práce jdou do finále.
„Počítáme s tím, že do začátku příští plavební sezony v květnu 2022 bude hotovo. Abychom nový výtah mohli zprovoznit a začal naplno sloužit zájemcům o přepravu,“ upozorňuje mluvčí Povodí Vltavy.
FaktaNově budovaný přeliv na orlické hrázi
Zdroj: Povodí Vltavy |