U obce Mříč se srazily dva osobní vlaky. (3. května 2018)

U obce Mříč se srazily dva osobní vlaky. (3. května 2018) | foto: David Peltán, MAFRA

Po srážce vlaků na Krumlovsku je provoz trati obnoven s omezenou rychlostí

  • 5
Po čtvrteční železniční nehodě, při které se u Křemže na Českokrumlovsku srazily dvě soupravy společnosti GW Train Regio a zranilo se 14 cestujících, mohou místem opět projíždět vlaky. Rychlost tu je však kvůli poškození trati omezena. Firma na trasu nasadila vozy ze svých rezerv.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš informoval, že se železnici podařilo provizorně zprovoznit ve čtvrtek před osmou večer (o srážce vlaků zde).

„Přímo v místě nehody je jízda omezena na rychlost deseti kilometrů za hodinu. Na finální opravě a zprovoznění trati bez omezení budou technici SŽDC pracovat v nejbližších dnech,“ potvrdil Illiaš.

Vlaky se srazily u vesnice Mříč spadající pod Křemži, cestovalo v nich 50 lidí včetně dětí z lesní školky. Čtrnáct cestujících se zranilo, z toho čtyři poranění byla středně těžká, ale nikdo nebyl v ohrožení života a většina, včetně tří dětí, po ošetření zamířila z nemocnice domů.

Ještě ve čtvrtek to vypadalo, že náhradní autobusová doprava bude muset kvůli nedostatku vlakových souprav jezdit minimálně dokonce týdne. Ředitel GW Train Regio Robert Krigar ale MF DNES potvrdil, že už vlaky opět jezdí.

„Provoz jsme obnovili, pouze dvakrát denně vypravujeme jako doplňkový spoj autobus. Měli jsme nějaké rezervy, a tak jsme si vypomohli vlaky z Plzně a Karlových Varů,“ vysvětlil Krigar.

Škoda na havarovaných vlacích je odhadnuta na šest milionů korun. Ten méně poškozený by mohl být zhruba do měsíce opět k dispozici.

„U druhého to zatím nedokážeme odhadnout,“ doplnil Krigar. Vůz měl utržený motor i převodovku, které zůstaly v kolejišti.

GW Train Regio v Jihočeském kraji od roku 2017 obsluhuje tři tratě, takzvané pošumavské lokálky jedoucí mezi Českými Budějovicemi a Černým Křížem, Číčenicemi a Novým Údolím a Strakonicemi a Volary.

Na trase, kde se ve čtvrtek nehoda stala, jezdí také České dráhy, které zde provozují Jižní expres mezi Prahou a Českým Krumlovem, i ten už se tak mohl vrátit do normálního provozu.

GW Train nesouhlasí s kritikou Federace strojvůdců ČR

Po nehodě se ozvala Federace strojvůdců ČR, která tvrdí, že za srážkou vlaků stojí nedostatečné technické vybavení jedné ze souprav.

Podle ředitele společnosti GW Train Regio Roberta Krigara její vlaky odpovídají potřebným požadavkům. „Nebudu se více ke kritice federace strojvůdců vyjadřovat,“ uvedl Krigar.

Podle předběžných informací havárii způsobil vlak, který vjel na jednokolejnou trať přes zákaz. Federace strojvůdců uvedla, že v železniční stanici Boršov nad Vltavou bylo instalováno elektronické zabezpečovací zařízení, které upozornilo, že jeden z vlaků projel návěst Stůj.

Na signál ale podle federace zareagoval jen jeden vlak, protože druhá souprava neměla potřebnou vozidlovou radiostanici.

Nehodu vyšetřuje policie a Drážní inspekce. Zatím není jasné, co manévr způsobilo, zda se jednalo o selhání lidského faktoru, nebo šlo o systémovou chybu.

„Vyšetřování je teprve na začátku. V tuto chvíli nechceme, ani nebudeme o příčinách spekulovat. Inspekce se při vyšetřování věnuje bezprostředním příčinám, příčinám zásadním i systémovým,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

GW Train obsluhuje trať mezi Českými Budějovicemi a Černým Křížem od prosince loňského roku. Uspěla ve výběrovém řízení na dopravce, který vypsal Jihočeský kraj. Smlouva platí na 15 let a kraj za ni společnosti zaplatí 2,25 miliardy korun.

„Počkáme na závěry vyšetřování a podle toho se rozhodneme, jak postupovat dál. Rozhodně teď není důvod k tomu, abychom hned smlouvu (s GW Train) měnili, nemáme přesné informace, co přesně havárii způsobilo. Mrzí nás, že k nehodě došlo a je štěstí v tom, že její následky nejsou nijak tragické,“ řekl krajský radní pro dopravu Jiří Švec (STAN). 

3. května 2018

,