Tři ulice jsou poblíž náměstí Přemysla Otakara II., a to Česká, Kněžská a Piaristická. V prvních dvou je povolené při pravé straně u chodníků stání aut. Pro dopravu jsou tyto ulice široké 4,5 metru. Piaristická je ještě užší.
Zelená cyklistům má v těchto ulicích platit až po konečném schválení návrhu. Do 10. července ho mohou připomínkovat dotčené subjekty. „Změny schvalujeme. Kladné stanovisko je i od policie,“ uvedl městský cyklokoordinátor a zastupitel Lukáš Bajt.
Tvrdí, že nové značky umožní brát v historickém jádru cyklisty vážně a řidiči vozidel s nimi nebudou mít problém. Podobné opatření už funguje v dalších několika místech, například Krajinské nebo Kanovnické.
Problémem zůstává podle něj místy hrbolatá dlažba a vysoké obrubníky. Tyto prvky v centru kontrolují památkáři. Bajt navrhuje obrubníky u chodníků v těchto ulicích zcela zrušit a ponechat jen vizuální rozlišení.
Podle šéfa dopravního odboru magistrátu Jaroslava Mráze se však změny nevyvíjejí tak jednoduše, jak se na první pohled zdá. Námitky byly ze strany policistů a jsou také od řidičů, kteří nesmí cyklisty jedoucí v úzkých ulicích ohrožovat.
„Diskutovalo se o tom, jak ošetřit třeba otevírání dveří vozidel do silnice. Nevěřím, že úprava zlepší chování některých cyklistů, kteří jezdí po chodnících,“ míní Mráz.
Nové opatření se může dostat i do kolize se změnou v dopravním zákoně platnou od 1. července. Podle ní musí řidič předjíždějící cyklistu dodržet od něho odstup minimálně 1,5 metru.
„To platí pro běžné silnice. Cyklotrasy vytyčujeme v městské zóně 30, kde je povolená nejvyšší rychlost 30 kilometrů v hodině. V tak klidném provozu si jeho účastníci vyhoví,“ vysvětluje Bajt.
Jenže i zde může být dodržování nových předpisů problematické. V zóně 30 se musí řidič vyhýbat kolaři s odstupem minimálně jednoho metru. Zákon kritizuje policie, podle níž nejde dodržení předepsaného odstupu prakticky zkontrolovat.