Česká ulice v centru Českých Budějovic je jednosměrná. Magistrát nyní navrhuje,...

Česká ulice v centru Českých Budějovic je jednosměrná. Magistrát nyní navrhuje, aby se v ní mohli cyklisté pohybovat v obou směrech. | foto: Karel Hrdina, MF DNES

Cyklisty chtějí pustit v centru Budějovic do jednosměrek z obou stran

  • 9
Více cyklistů a méně aut v centru. Pod takovou myšlenkou se snaží už roky po kouskách upravovat dopravu v památkové zóně Budějovic. V těchto dnech zveřejnil magistrát návrh nových cyklotras v několika ulicích. Obousměrný vjezd do dalších tří poměrně úzkých jednosměrek povolí kolařům dopravní značky.

Tři ulice jsou poblíž náměstí Přemysla Otakara II., a to Česká, Kněžská a Piaristická. V prvních dvou je povolené při pravé straně u chodníků stání aut. Pro dopravu jsou tyto ulice široké 4,5 metru. Piaristická je ještě užší.

Zelená cyklistům má v těchto ulicích platit až po konečném schválení návrhu. Do 10. července ho mohou připomínkovat dotčené subjekty. „Změny schvalujeme. Kladné stanovisko je i od policie,“ uvedl městský cyklokoordinátor a zastupitel Lukáš Bajt.

Tvrdí, že nové značky umožní brát v historickém jádru cyklisty vážně a řidiči vozidel s nimi nebudou mít problém. Podobné opatření už funguje v dalších několika místech, například Krajinské nebo Kanovnické.

Problémem zůstává podle něj místy hrbolatá dlažba a vysoké obrubníky. Tyto prvky v centru kontrolují památkáři. Bajt navrhuje obrubníky u chodníků v těchto ulicích zcela zrušit a ponechat jen vizuální rozlišení.

Podle šéfa dopravního odboru magistrátu Jaroslava Mráze se však změny nevyvíjejí tak jednoduše, jak se na první pohled zdá. Námitky byly ze strany policistů a jsou také od řidičů, kteří nesmí cyklisty jedoucí v úzkých ulicích ohrožovat.

„Diskutovalo se o tom, jak ošetřit třeba otevírání dveří vozidel do silnice. Nevěřím, že úprava zlepší chování některých cyklistů, kteří jezdí po chodnících,“ míní Mráz.

Nové opatření se může dostat i do kolize se změnou v dopravním zákoně platnou od 1. července. Podle ní musí řidič předjíždějící cyklistu dodržet od něho odstup minimálně 1,5 metru.

„To platí pro běžné silnice. Cyklotrasy vytyčujeme v městské zóně 30, kde je povolená nejvyšší rychlost 30 kilometrů v hodině. V tak klidném provozu si jeho účastníci vyhoví,“ vysvětluje Bajt.

Jenže i zde může být dodržování nových předpisů problematické. V zóně 30 se musí řidič vyhýbat kolaři s odstupem minimálně jednoho metru. Zákon kritizuje policie, podle níž nejde dodržení předepsaného odstupu prakticky zkontrolovat.