Zařízení, které má chrlit za hodinu až 160 tun asfaltových směsí, odmítá krajské město i majitelé okolních pozemků.
V těchto dnech českobudějovický stavební úřad záměr zarazil už potřetí, když znovu zamítl žádost o umístění stavby.
Podle firmy Hochtief, která obalovnu připravuje, bude zařízení sloužit k veřejným účelům. Hlavně pro stavbu dálnice D3. Někteří lidé už proto vtipkují, že než dostane firma kulaté razítko, dálnice k rakouským hranicím bude hotová.
„Vedení společnosti rozhodne o dalším postupu po pečlivém prostudování zamítavého stanoviska,“ naznačil další vývoj kauzy mluvčí firmy Michal Talián.
Město chce lokalitu proměnit v zónu s bydlením
Proti zamítnutí žádosti o územní rozhodnutí, což je první stupeň stavebního povolení, se totiž Hochtief může znovu odvolat ke krajskému úřadu a přetahovaná bude pokračovat dál.
Na co projekt v této lokalitě a na pozemcích žadatele soustavně naráží? Podle města i majitelů okolních pozemků na obavy, že příměstskou lokalitu poškodí zvýšená nákladní doprava a současně hluk, prach a zápach jako doprovodné jevy z výroby.
Krajské město chce totiž tuto dříve zapomenutou oblast postupně proměnit v příměstskou zónu s bydlením, službami a obchodními centry. Některé její části se už takto rozvíjejí. Obytné bloky včetně obchodů rostou v blízké Husově kolonii a při ulici Generála Píky.
Na zhoršení životního prostředí v případě provozu obalovny a na zvýšení prachové zátěže, která už dnes v tomto místě překračuje hygienické limity, upozorňují obyvatelé sousedního Vráta nebo společnost Auto Future, která má areál vedle plánované obalovny.
„Chápu podnikatelskou snahu i potřebu staveb obaloven, ale tohle místo není pro ni šťastné. Půl kilometru odtud vzdušnou čarou vznikají bytové domy, kdo by chtěl bydlet v sousedství takového provozu? Nevím, proč si pro ni firma už dávno nevybrala jiné pozemky, třeba při dálnici,“ míní jednatel společnosti Auto Future Jan Kalina.
Kraj neshledává rozpor s platným územním plánem
Ačkoliv město odmítá projekt hlavně kvůli obavám z dopravního zatížení lokality, zároveň připomíná svou koncepci pro budoucí podobu území. Podle platného územního plánu a jeho cíle má v celé oblasti od Rudolfovské ulice až k Nemanickému rybníku vzniknout klín zeleně, který rozdělí průmyslovou zónu kolem bývalé slévárny od plochy určené k bydlení a službám na druhé straně Okružní ulice.
Vznikne tak osa s centrálním parkem tvořená rybníky Bor a Pilmanův až k rybníkům Nemanický a Čertík. V plánu je zde také cyklostezka. Podle stavebního úřadu tuto dávno známou koncepci města projekt opomíjí a stavbu podle ní nehodnotí. Neslučuje se ani s územním plánem platným od roku 2000.
„V plochách, kam lokalita spadá, je podle územního plánu stanoven pro stavby místní až celoměstský význam. Z dokumentace ale vyplývá, že obalovna bude mít dosah větší, než je přípustný. Až 50 kilometrů,“ cituje mluvčí radnice Jitka Welzlová z odůvodnění stavebního úřadu.
Dosah, tedy rozvoz a přísun materiálu obalovny, se nelíbí ani budějovickým zastupitelům. „Víme, jak rozvážení takového materiálu vypadá. Nedovedu si představit, že budou přes město jezdit auta s takovým nákladem,“ říká František Konečný, budějovický a krajský zastupitel za ANO.
Samotný krajský úřad, který už dvakrát posuzoval odvolání firmy proti zamítnutí umístění stavby, má poněkud jiný názor. Například uvádí, že v tom neshledává rozpor s platným územním plánem a navrhuje stavebnímu úřadu, aby ke sporu přizval znalce. Takový postup zatím stavební úřad odmítá.
„Právní názor krajského úřadu jako odvolacího orgánu nepřísluší stavebnímu úřadu komentovat,“ dodává mluvčí magistrátu Jitka Welzlová.