Má to být moderní velkokapacitní obalovna živičných směsí, která bude dodávat materiál na stavbu jihočeské dálnice D3. Pro provozovatele a investora firmu Hochtief CZ byznys, pro českobudějovickou radnici nepřípustné zhoršení prostředí ve městě.
Asfaltárna má stát poblíž křižovatky Okružní a Rudolfovské ulice. Jen kousek od bydlení v lokalitě Světlická a na dohled od Nového Vráta. Mimo jiné na okraji významného krajinného prvku – rybníků Bor, Kamenný a Pilmannův – a plánované cyklostezky.
Ještě v lednu to vypadalo, že odpor místních obyvatel a komunálních politiků projekt zastaví. Stavební úřad odmítl po námitkách udělit ke stavbě územní rozhodnutí.
Záměr není podle jeho vyjádření v souladu s územním plánem a navíc představuje riziko zvýšení imisí ze spalovacích motorů a prachu.
Proti závěrům stavebního úřadu se letos postavil kraj a vrátil řízení na začátek. Prakticky podpořil investora, když uznal jeho odvolání. Hochtief má tedy reálnou naději, že asfaltárnu nakonec prosadí.
Námitky českobudějovických radních přesto i teď zůstávají stejné. „Podobné provozy by neměly stát v intravilánu obce. Předpokládáme, že Okružní silnice se stane po rekonstrukci významnou spojnicí od severní spojky až k dálnici. Další nárůst nákladní dopravy by na ní nebyl dobrý,“ míní náměstek českobudějovického primátora pro dopravu a územní rozvoj Viktor Lavička (ANO).
Stejný názor má i náměstek primátora pro životní prostředí Ivo Moravec (OPB). A nakonec proti jsou i obyvatelé Nového Vráta, blízké obce a některé menší podniky v okolí. Poukazují na to, že nákladní vozy s asfaltem i se surovinami na výrobu směsí zavalí Okružní i Rudolfovskou silnici.
„Vyjadřovali jsme se i k další obalovně, která měla stát také nedaleko. Trpíme už teď silnou dopravou a imisemi, které podle měření překračují povolené limity. Můj názor je, že nové provozy by neměly už tak špatné životní prostředí ještě víc zhoršovat,“ říká Karel Turek z místního spolku T. G. M.
Zatím však vše nasvědčuje tomu, že investor našel skulinu, jak projekt prosadit. Odvolává se na platný územní plán města z roku 2000. Záměr stavby přitom zveřejnil už před sedmi lety.
Dálnice má přednost
Podle stanoviska odboru regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního úřadu krajského úřadu je obalovna v souladu s územním plánem města, který zde povoluje stavby s charakterem smíšeným. To znamená bydlení i menší průmyslové provozovny a služby.
Právě o tento dvacet let starý územní plán se opírá i Hochtief. Vznikal v době, kdy celá lokalita vypadala jako budoucí průmyslová zóna a kde fungovala kromě slévárny také městská výtopna a ubytovna a kanceláře společnosti Hochtief.
Dnes se prostředí změnilo. Slévárna zanikla, vedle ní funguje obalovna firmy Skanska a od západu se tlačí výstavba obytných domů. Okružní ulice se stane podle radních jednou z nejdůležitějších silnic ve městě. Podél ní si připravují pozice stavitelé obchodních a logistických center.
Zmatek do lokality však přinesl loni krajem zrušený aktualizovaný územní plán města, který měnil využití některých pozemků. Vrátil tak město prakticky do roku 2000. V současnosti se připravuje vypracování nového územního plánu.
Denně až tisíc tun materiálu
Jihočeský kraj k tomu ještě připomíná, že záměr stavby obalovny je v souladu s jeho zásadami rozvoje a námitky proti němu nevznesly ani takové instituce jako Česká inspekce životního prostředí, hygienická stanice nebo odbor životního prostředí magistrátu.
„Chyby stavebního úřadu při vymezení makrobloku jdou napravit jen změnou územního plánu města. Doporučujeme stavebnímu úřadu oslovit znalce,“ stojí v rozhodnutí krajského odboru podepsaném jeho vedoucím Lubošem Průchou.
Ačkoliv někteří radní Českých Budějovic už mají na obalovnu jasný názor, prostor pro hodnocení si zatím nechává první náměstek primátora Juraj Thoma (HOPB).
„Zatím jsem stanovisko krajského úřadu neprostudoval. Až k nám dorazí nová žádost o územní rozhodnutí, určitě se k ní jako rada vyjádříme,“ říká Thoma.
Vedení firmy Hochtief se už dříve pro MF DNES vyjádřilo, že si za záměrem stojí. Dotčené lokality nejsou podle něj obytnými zónami, jak se snaží argumentovat odpůrci stavby, která má strategický význam pro dálnici.
Obalovna živičných směsí má podle dokumentů, které má redakce k dispozici, produkovat v osmi až dvanáctihodinových směnách denně až tisíc tun materiálu pro stavbu dálnice. S roční kapacitou 153 tisíc tun.
Suroviny na výrobu budou vozit nákladní auta po Okružní silnici od Borku a odvážet produkt k Rudolfovské silnici. To představuje frekvenci kolem sta náklaďáků denně.
Podle znaleckých posudků předložených investorem se provozem zvýší škodliviny v ovzduší pouze o jedno procento. Přibližně o dva až tři decibely naroste v místě hluk. Nejvíce kolem současných ubytoven. Součást obalovny, míchací věž, bude vysoká 24 metrů. Obalovna je dočasná stavba s předpokládanou dobou trvání šesti let.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz