Unikátní stavba
Pro energetiky jsou patrně stavebně nejzajímavější kotelna, mezistrojovna a strojovna (ty tvoří hlavní výrobní blok – HVB) a chladicí věž. Objekty tvoří stavební celek a vzájemně na sebe konstrukčně navazují, kotelna je však od mezistrojovny a strojovny stavebně oddilatována.
Vedle vysokých věží je samozřejmě nepřehlédnutelná i chladicí věž ve tvaru rotačního hyperboloidu o průměru přes 100 metrů na základové spáře. Byla postavena z jednotlivých dílů ze speciální betonové směsi. Není to žádný drobeček, její výška je 144,8 m, průměr na patě j102,91 m, v koruně naměříte 71,23 m.
Neméně zajímavé jsou však parametry železobetonové konstrukce, která se z tloušťky u paty 90 cm zúží ve výšce přes 92 m na pouhých 18 cm a následně se vrátí na tloušťku 90 cm…
Unikátní stavba metra, tubus pod Vltavu nejdříve postavili v suchém doku |
Z technického pohledu má však chladicí věž i další unikátní parametry. „Provoz věže je řízený automaticky podle klimatických dat v časovém intervalu pět minut a provádí průměr za uplynulé dvě hodiny. Díky své konstrukci její spodek reaguje na klesající venkovní teplotu. Dochází tak k regulaci teploty uvnitř a nenastane podchlazení turbíny,“ vysvětluje Ivan Simon, vedoucí projektu.