Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Desítky let vyhlíželi vlaky z Brna, teď jim vadí kvůli hluku z vytápění

  • 75
Loni v prosinci v Židlochovicích na Brněnsku s velkou slávou vítali vlak, který k nim přijel z Brna. Železniční spojení mezi oběma městy se obnovilo po dlouhých čtyřiceti letech, mezitím museli Židlochovičtí na vlak do sousedních Hrušovan. Radostná událost však od té doby některým obyvatelům zhořkla.

Vlaky totiž mají v Židlochovicích výchozí stanici, a tak se před cestou musely především v zimě nejdřív vytopit.

„Na noc odstavené soupravy mají zapnuté topení a vydávají při tom dost intenzivní vysokofrekvenční tón. Lidé si na to stěžují, protože vlaky stojí nedaleko zástavby,“ přibližuje místní starosta Jan Vitula (TOP 09).

Problém je podle něj u nejnovějších souprav Regiopanter, které mají řadu technologií umístěných na střeše, aby mohly být nízkopodlažní. Ze střech vozů se tak rozléhá zvuk do okolí.

S Českými dráhami už Židlochovice tento problém řešily a dopravce jim nabídl, že by mohl vlaky nechávat za městem. To však podle Vituly není dlouhodobé řešení.

„Domluvili jsme se, že hygienici teď v květnu změří hladinu hluku. Pokud bude nad limity, které v noci mohou být, bude na provozovateli, aby to nějak vyřešil. Pokud se naopak vejde do limitů, nedá se nic dělat a budeme se bavit s obyvateli, jak s tím naložíme dál,“ nastiňuje starosta.

Kraj požádal výrobce o prověření

Stejné soupravy Regiopanter momentálně pořizuje také Jihomoravský kraj v obří téměř sedmimiliardové zakázce. Vitula proto kvůli potížím s nepříjemným zvukem informoval krajského náměstka pro dopravu Romana Hanáka (ČSSD), aby si na to kraj dal u plzeňského výrobce Škody Transportation pozor a nemusel v budoucnou řešit podobný problém.

„Víme o tom. Výrobce jsme požádali, aby se na to podíval. Teď hlavně čekáme, jak vyjde měření. Sami jsme se s tím nikde jinde v kraji nesetkali,“ podotýká Hanák.

Hejtmanství také nedávno vybralo, v jakých barvách budou jeho železniční soupravy jezdit. Radní se nakonec rozhodli pro kombinaci bílé a růžovo-fialové, tedy barev, které jsou nyní i na logu Jihomoravského kraje.

„Zaměřili jsme se na to, aby byly nové jednotky jednoznačně identifikovatelné a odlišitelné od vozidel jiných dopravců,“ vysvětluje Hanák.

Nové krajské vlaky ponesou jméno Moravia, a to na připomínku lokomotivy, která v roce 1838 přivezla do Brna první vlak.