- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Hasiči z Velkých Němčic na Břeclavsku: Máme cisternu z roku 1983 a taky původní Avii, ještě o sedm let starší. Už má úplně prohnilou podlahu,“ shrnuje starosta tamního sboru dobrovolných hasičů Jaromír Richter.
A což takhle koupit tabuli plechu a tu podlahu vyvařit, když nejsou korunky na novou techniku?
V naší jednotce za řazené do výjezdu JPO III, máme třicet let starou Liazku po rozsáhlé modernizaci (za posledních 10 let investice přes 1 mil.) a právě 40 let starou T148 (také po investicích). Loni jsme dostali z dotace ještě funglovku dopravní automobil Ford Tranzit, který nahradil letitou Avii.
Kdo se stará, tak má. Je to v lidech, nebýt lenivý a snažit se získat korunky či vyřazenou, ale dobrou techniku od profesionálů.
To jsou mi zase nářky nad zastaralou technikou. Nějak mi to připomíná masírku, která měla ospravedlnit navyšování cen povinného ručení z loňska. Tak schválně jestli se zase bude zdražovat pod záminkou náročnějších zásahů u nových aut (ale zdraží se ručení všem).
Jestliže nějakej dobrovolnej hasič naříká nad tím, že má prohnilou podlahu u Avie, tak by radši měl jít něco skutečně dělat a ne plácat pusou. Jestliže je línej jednou za čas vzít štětku a gumoasfaltem spodek natřít, nebo si tu podlahu opravit, tak nevím, co od práce u dobrovolných hasičů očekává? Pořádání plesů? Čarodějnic? Obdiv žen, mužů a dítek? Chlastačky ve zbrojnici?
K čemu bude dobrovolníkům moderní hasící technika, která potřebuje mnohonásobně víc preventivní údržby a složité diagnostiky než ty staré a osvědčené Tatrovky, když si ani neumí, nebo spíš nechtějí tu starou techniku udržovat. Jo, to by chtěl každej přijít kdykoli k autu otočit klíčkem a jet.
Tak i dobrovolní hasiči jezdí hasit. Pokud je jednotka zařazena do výjezdu, tak musí být schopna od požadavku na výjezd vyjet do 5 minut (v případě zařazení do skupiny JPO 1 a 2) nebo do 10 minut (v případě zařazení do skupiny JPO 3 až 5).
Ano, tam kde mají pouze sbor hasičů bez výjezdové jednotky nepotřebují žádnou novou techniku ,ale tam kde tu jednotku mají, je celkem rozdíl, jestli mají starou Lizaku RT706 nebo Pragu V3S (i v perfektním stavu) nebo už něco novějšího.
U nás mají dobrovolní hasiči Tatru 815 a jsou s ní velmi spokojeni.
Bol som v rodnej obci s deckami na Cestu rozpravkovym lesom. Dobrovolnici dostali nove Iveco minuly rok, taku 7.5t, nabliskane, vylestene. Moderne, vysielacky, elektronika, vsetko tip top. ked sme sa bavili, pokial decka obdivovali, 66rocny stryko, dobrovolny hasic, mi povedal, zlata stara Avia... Mali za rok 3 vyjazdy, z toho raz nenastartovali (lebo sice mali nove auto, ale to stalo rok v kuse dakde v depe a baterka bola asi obnovena len na odovzdanie u nas v obci) a raz nevysli teren, lebo zacala smrdiet spojka... ono je niekedy uplne jedno, ci mate techniku staru rok alebo 40, podstatne je ci plni ucel a je spolahliva.
To si asi trochu vymýšlíte, protože baterka výjezdového vozu je vždy nonstop na nabíječce.
Zastaralost u aut, ktere najedou 500 km rocne neni prece mozne hodnotit podle stari. JIna otazka je, ze asi existuje ucinnejsi hasicska technika, ale rekl bych, ze u nas v obci ta 40 let stara Liazka porad staci.
Když holt se musí financovat nejrůznější "uřvané" neziskofky a aktývistické spolky, tak na ty, co (raději) dělaj něco užitečného a potřebného, prostě nezbývá...
Velmi trapné. Největším příjemcem dotací je jakýsi Agrofert.
Brzo budou (ne)jezdit bateriova. I kdyz je fakt, ze zrovna u hasicu by to asi vadit nemuselo, vetsinou nejezdi moc daleko a elektro-odpich by se jim mohl hodit.
Jenze ono nejde o dojezd, ale o cerpadla, plosiny a dalsi veci co pohani ten diesel. A to soucasne baterky neutahnou.
No u těch je alespoň jistota že dojedou a projedou. Podívejte se do světa tam většinou mají i starší vozy.
ANO, je to opravdu veliký problém. Bohužel v Čechách je problém ještě větší než na Moravě. Na Moravě alespoň funguje postoupení techniky od profíků k dobrákům. V Čechách profíci nabídnou dobrákům totální vraky, které jsou v horším stavu než co dobráci mají ve výjezdu. Tak je zde úplně normální, že se k požáru sjíždí Máňa za Máňou (Škoda 706 RTHP CAS24), které jsou v průměru 35 let staré. Bohužel na rozdíl od Tatrovky, na Máňu už neseženete nové díly, či druhovýroba.