ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brno bude příští rok ještě rozkopanější. „Jinak se nic nezlepší,“ zní z města

  • 18
Už dnes je Brno na mnoha hlavních tazích rozkopané, naštvaní řidiči stojí desítky minut v kolonách a zpožďuje se i MHD. Naděje na zlepšení? Žádná. Příští rok bude ještě hůř. V plánu jsou omezení rovnou na několika dalších vytížených ulicích – Údolní, Černovické, Merhautově nebo Kounicově.

„Nežiji na jiné planetě, ale v Brně. Komplikace vnímám, nicméně pokud nezvýšíme intenzitu oprav, nic se nezlepší. Dluh je opravdu veliký,“ vysvětluje brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS), jehož strana v minulosti kritizovala fakt, že se Brnem téměř nedá projet.

Poslední dobou je to obzvlášť prekérní v souvislosti s rozšiřováním dálnice D1 u Brna, k čemuž se příští rok přidá ještě přestavba jejího křížení s D2. „Navigace řidiče navádí různě po Brně a nám to pak dělá problémy, když linky nejezdí podle řádu. Celý problém se tak jen rozlévá dál,“ popisuje další komplikaci Jan Seitl za Dopravní podnik města Brna (DPMB).

Důležitou tepnu v Brně na rok zúží, v okolí už jsou přitom dvě velké stavby

Špatné situace jsou si vědomi třeba šoféři v Židenicích, kde se pracuje na stavbě nové části městského okruhu na Tomkově náměstí, na Gajdošově a také na mostech Otakara Ševčíka. Řidiči tady tak přejíždějí z omezení do omezení.

Část z nich si tak nejspíš snaží pomoct cestou po Táborské a blokuje provoz tramvají linky devět, které také nabírají zpoždění. To teď trápí i dopravní podnik. „Ještě vše vyhodnocujeme, ale nejspíš zkusíme přijít s návrhem, že by Táborská u Dělnického domu byla vyhrazena pro MHD jako v minulosti při jiné opravě,“ říká Seitl.

Omezení na Lesné

Ke zmíněným komplikacím v dopravě se příští rok v květnu přidá omezení pod železničním mostem v Šámalově ulici. Zatímco loni tady pracovala Správa železnic, tentokrát se do prací pustí Brno. Společně obě instituce totiž postup nesladily, omezený průjezd pod jinak širokým mostem se proto stal terčem kritiky a kolony se tu objeví znovu.

Šámalova se rozšíření dočká i na druhém konci, u areálu Nové Zbrojovky, kvůli lepší přístupnosti budoucí čtvrti. To se následně promítne také do úprav Zábrdovické, kde v ranní špičce stojí auta od Staré osady až po křižovatku na Cejlu.

Řidiči už jezdí přes Svitavu po novém mostu, provizorní konstrukce se demoluje

„V roce 2024 ale Zábrdovickou neuzavřeme. Nejprve se dělníci pustí do Šámalovy a až počátkem dalšího roku přijde na řadu druhá ulice s provozem v jednom jízdním pruhu jednosměrně od Cejlu k Bubeníčkově,“ přibližuje Zdeňka Obalilová z tiskového střediska magistrátu.

Větší omezení už na konci ledna čeká řidiče i cestující MHD na Lesné. Kvůli rekonstrukci železničního mostu v Merhautově se průjezd ulicí zcela uzavře. „Objízdné trasy povedou přes Okružní a třídu Generála Píky,“ sděluje Obalilová s tím, že uzavírka potrvá do letních prázdnin.

Stejnou trasou povede i veřejná doprava, takže celkově dopravní podnik druhou větev na Lesnou posílí, aby obsloužila jedno z největších brněnských sídlišť.

Odříznutá Masarykova čtvrť?

Za hlavní akci v širším centru města se dá označit více než třísetmilionová oprava Údolní v úseku od Úvozu po Husovu. „Projekt zahrnuje rekonstrukci kanalizace, vodovodu, tramvajové trati včetně zastávek, trolejového vedení či veřejného osvětlení. Pracovat by se mohlo začít v druhé polovině roku 2024,“ odhaduje Obalilová.

Sice jde o relativně krátkou část ulice, ale velmi vytíženou – i kvůli tomu, že tudy jezdí tramvajová čtyřka do Masarykovy čtvrti a zejména pak trolejbusy k Masarykovu onkologickému ústavu. Spoje tak využívají mnozí pacienti či jejich příbuzní a známí při návštěvách.

Kopat v Brně se může déle

Aktuální mrazivé počasí sice venkovním stavebním pracím příliš nepřeje, Brno ovšem i na základě průběhu mírných zim v minulých letech nedávno prodloužilo období, kdy je možné provádět výkopové práce.

Zatímco dosud přestávka trvala od začátku prosince až do konce února, nově je o měsíc kratší. Začne platit až 16. prosince a potrvá do 14. února. Podle brněnské koordinátorky dopravních staveb Vlasty Jágerové je totiž i požadavkem města, aby se v ulicích pracovalo co nejdéle.

„Náhradní model dopravy se ještě řeší, nicméně trolejbus na Žlutý kopec určitě pojede z České,“ ujišťuje Seitl, že lidé o pravidelné spojení nepřijdou. Pravděpodobně tak městský dopravce využije takzvané parciální vozy, jež dokážou jet na baterky mimo trolejové vedení.

Omezený provoz nastane na jaře také v Kounicově ulici, kudy přitom jezdí velmi vytížená tramvajová linka číslo 12. U Moravské zemské knihovny se chystá výměna kolejí a úprava betonových panelů, které trať zakrývají. „Kvůli průjezdu aut to tam je opravdu v hrozném stavu. A když do toho zaprší, objeví se louže,“ podotýká generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Opravy se nevyhnou ani dalším dopravním tepnám. „Jde o stavby, kterými řešíme havarijní stavy, ať už jde o vodovody v Černovické, mosty v Ostravské, nebo povrch v Hněvkovského,“ poznamenává koordinátorka dopravních staveb v Brně Vlasta Jágerová. Například provoz v Ostravské ulici bude od února až do září svedený do jednoho pruhu v každém směru. K tomu se možná už příští rok přidají komplikace při opravě Jihlavské.

19. července 2023