Jízda přes Břeclav zavání masochismem. Lidé sledují provoz přes satelit

  16:52aktualizováno  16:52
Podle plánovačů tras trvá cesta z jednoho konce Břeclavi na druhý osm minut. Realita je jiná – kvůli uzavírkám v okolí to může být i přes hodinu. Přes Břeclav musí i turisté mířící do Lednice.

ilustrační snímek | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

To, čeho se v Břeclavi báli, se naplnilo. Kvůli různým uzavírkám v okolí je tady katastrofální dopravní situace. Všichni, kteří jedou do Lednicko-valtického areálu, musejí přes Břeclav. Místní lidé jsou naštvaní a kritizují vedení města, že pro zlepšení nic nedělá.

„Co budete dělat s dopravou v Břeclavi? Vždyť je to kritický stav! Vy to ani vidět, ani slyšet nechcete! Katastrofa. Jet pro léky pro nemocné dítě mi trvalo celkem 90 minut. Styďte se, že nás necháváte ve štychu,“ nebere si servítky na facebookové stránce města Jana Adamcová.

A přidává se i Vítězslav Tetur, který vedení města vyzval, aby začalo co nejdříve řešit „to jedno velké parkoviště napříč Břeclaví“.

Zní to jako nadsázka, ale toto přirovnání daleko od pravdy není. Několikrát denně se auta naštosují do jediné souvislé kolony od začátku až po konec Břeclavi. Kdy k tomu dojde, přitom nejde předvídat. Kolony se tady paradoxně tvoří pokaždé v jinou dobu. Vyjma pravidelných špiček ráno a odpoledne při odjezdu lidí z práce.

V Břeclavi je víc aut, než je únosné

Břeclavané už si osvojili řadu „vychytávek“. Než vyrazí autem do ulic, sledují například aktuální dopravní situaci prostřednictvím satelitních snímků na internetu.

Co komplikuje dopravu v Břeclavi

  • Uzavírka Podivín–Lednice: úplná uzavírka silnice (na niž se sjíždí z dálnice D2) potrvá až do 31. 10. Jako objízdnou trasu volí lidé cestu přes Břeclav.
  • Staré semafory: mají přes 25 let, nelze je už přeprogramovat tak, aby na sebe navazovaly a umožňovaly průjezd na zelenou vlnu.
  • Chybějící obchvat: jeho trasa je připravena od roku 1998. Město dokončuje výkup pozemků a kompenzační opatření.

Město trpí velkým množstvím aut celoročně, se začátkem prázdnin je ale jízda přes Břeclav téměř masochismus. Za ucpané ulice částečně může uzavírka silnice mezi Lednicí a Podivínem, která je hlavní trasou z dálnice D2 do Lednicko-valtického areálu. Každý, kdo se chce ke vzácným památkám dostat, tak musí jet přes Břeclav.

„Každá uzavírka dopravní situaci pochopitelně zhorší, zvlášť když jde o tak frekventovanou komunikaci, jako je spojení Podivína a Lednice,“ konstatuje mluvčí zdejší radnice Jiří Holobrádek.

„Určitý vliv má v tomto období ale i vyšší počet projíždějících turistů. A v neposlední řadě také fakt, že v samotné Břeclavi je dnes už více aut, než je pro stávající silniční síť únosné,“ komentuje další možné příčiny ucpaných břeclavských silnic.

Policisté se snaží, aby průjezd městem byl plynulejší, a v kritických situacích provoz usměrňují. „Nicméně, je-li souvislá kolona z jednoho konce města po druhý, mnoho toho nezmůžeme,“ přiznává mluvčí břeclavských strážníků Zdeněk Novák.

Situaci zhoršují i staré semafory

Podle něj dopravě nepomáhají staré semafory, na nichž nenavazuje zelená vlna a které po téměř třech desetiletích fungování už nelze přeprogramovat.

A kruhový objezd na výjezdu z města také při takovém náporu aut funguje spíš jako špunt. „Jakmile na něj najede kamion, dopravu to hodně brzdí. Mnoho řidičů osobních aut také neumí na kruhový objezd najíždět,“ komentuje s tím, že řidiči u kruháče zbytečně otálejí a dopravu tak zpomalují.

Výtky rozzlobených řidičů přitom břeclavská radnice příliš odrážet nemůže. „Město nemůže ovlivnit vše, třebaže se snaží ze všech sil dopravní situaci alespoň částečně zlepšit,“ podotýká mluvčí Holobrádek.

Příkladem může být probíhající stavba kruhového objezdu u pošty, který přispěje k bezpečnějšímu i plynulejšímu provozu již jen tím, že umožní pokračování cyklostezky směrem na Pohansko a cyklisty odsune mimo frekventovanou silnici.

Čekání na obchvat pokračuje

Druhým krokem je postupná výměna starých semaforů, která by měla začít v závěru letošního roku. Zvažuje se i možnost rozšíření třídy 1. máje, tedy hlavního průtahu městem, o odbočovací pruhy.

Definitivně by však městu měl pomoci až obchvat, který se plánuje už téměř dvacet let. Právě ten by měl odvést z Břeclavi veškerou tranzitní dopravu.

„Stále spolupracujeme s Ředitelstvím silnic a dálnic na přípravě obchvatu. Jak na výkupu pozemků pod jeho budoucí trasou, tak na plnění kompenzačních opatření za újmu na životním prostředí, která je potřeba dokončit před vydáním stavebního povolení. Už dnes je provedeno 13 z 25, zbývající by mohla být splněna do dvou let,“ podotkl Holobrádek.

  • Nejčtenější

Kometa překvapivě padla ve Zlíně, Sparta jasně přehrála Kladno

Hokejisté Zlína slaví cenné vítězství nad Kometou, kterou v předehrávce 21. kola extraligy udolali 5:4. A to především...

Slzy, vzlyky, vzpomínky. V Lysicích truchlili za mrtvou učitelku z nehody

Při nehodě autobusu na Mělnicku přišla o život jedna z učitelek, která jela na školní exkurzi s žáky ze základní školy...

Značky místo semaforů mátly řidiče v Brně, za den se stalo pět nehod

Pět dopravních nehod se stalo v neděli odpoledne na křižovatce ulic Kotlářská a Kounicova v Brně, kde je omezený provoz...

Dodávka převážející bazén vrazila do autobusu, zranilo se šest lidí

Před šestou hodinou ráno se u Břeclavi srazil autobus s dodávkou a osobním autem. Při nehodě se lehce zranilo celkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zábranský o Kometě: Kolapsy, kiksy, katastrofa. Čekám výrazné zlepšení

Je nespokojený a nezastírá, že hráče teď budou čekat galeje. Staronový kouč hokejistů Komety Libor Zábranský říká:...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Tolerance věřících by měla unést uměleckou nadsázku, vzkázal soud Dukovi

Krajský soud v Brně odmítl odvolání kardinála Dominika Duky a jeho právního zástupce Ronalda Němce v kauze loňských...

VIDEO: Útočník s kuklou a nožem napadl barmana, z trezoru vzal desetitisíce

Úderem lokte a hrozbou nožem přiměl maskovaný útočník barmana v Brně k otevření trezoru. Z něj si pak odnesl...

Dům seniorů ve Strážnici církvi nepatří. Nejvyšší soud zamítl žalobu

Řád zbožných škol už nezíská zpátky budovu domova seniorů ve Strážnici na Hodonínsku. Takzvaní piaristé totiž neuspěli...

V Brně roste poptávka po prevenci HIV, otevírá se nové testovací místo

Ověřit si, že nejsou HIV pozitivní, mohou lidé od čtvrtka 28. listopadu v novém centru v Brně. V bohunické nemocnici...

Najdete na iDNES.cz