Pijme to, co se vypěstovalo u nás, apelují na zákazníky moravští vinaři

  • 38
To si vypijeme! S takovým heslem jde do propagace moravských vín 24 vinařů, na které ničivě dopadla současná karanténní opatření – tedy zavřené restaurace, omezený prodej a zákazy veřejných akcí. Hledají proto nové cesty k zákazníkům a snaží se veřejnosti neztratit z očí úplně.

Pomoci jim v tom má právě kampaň To si vypijeme, kterou odstartovalo originální video. Vinaři namluvili krátké vzkazy na své telefony a do klipu je profesionálně zpracovali lidé z břeclavské tiskárny Etiflex.

Zaznívá v něm naléhavý vzkaz: Ať se to, co se v České republice vypěstovalo, tady také vypije. Iniciativa má vybídnout všechny milovníky vína, aby při jeho nákupu nesahali v regálech supermarketů po tom zahraničním, ale upřednostňovali tuzemské vinaře.

„Tato aktivita vznikla spontánně a živelně jako původně jednoduchý nápad. Jsme potěšeni zájmem vinařů, kteří se k této dobrovolné akci přidali, a doufáme, že se heslo To si vypijeme pořádně chytí na všech sociálních sítích,“ uvedla Lucie Hotařová z tiskárny Etiflex, která stála na počátku této myšlenky.

A jak se zdá, funguje to. Na sociálních sítích se už objevují hashtagy s heslem To si vypijeme u fotografií, na nichž si lidé vychutnávají produkty zdejších vinařů. Vyjadřují jim tak finanční i psychickou podporu.

Tu teď opravdu potřebují. Na rozdíl od zahraničních producentů mají totiž práci o řád těžší. Už jen kvůli tomu, že vycházejí ze zcela jiných podmínek. Rodové tradice pěstování révy zde byly přetrhány desetiletími zákazu soukromého podnikání a vinaři tak mají za sebou třicet let intenzivní práce na tom, aby byli konkurenceschopní a dokázali se prosadit v záplavě zahraničních vín. 

Investovali do obnovy a výsadby vinic, mnozí vystavěli architektonicky zajímavá vinařství nebo zaplatili obnovu a záchranu historických památek.

Současná krize výrazně ohrožuje jejich investice i další plány. „Těšili jsme se na otevření lichtenštejnské vodárny, kterou jsme rekonstruovali na novou cyklosezonu, bohužel ta se zatím nekoná a krásné místo plné potěšení u pohárku vína zeje prázdnotou,“ lituje Mojmír Baroň z vinařství Domaine Eisgrub, Vinné sklepy Lednice.

S dopady v oblasti investic se potýká také Milan Sedlák z Rodinného vinařství Sedlák. „Předpokládané investice do technologie, stavební investice, vše jsme museli v současné době pozastavit. Doufáme, že se podaří všechno znovu rozběhnout co nejdříve,“ poznamenal.

Oba vinaři se rozhodli nepodléhat špatným náladám a rovněž se přidali k iniciativě To si vypijeme. Věří v přímý vztah se zákazníky a zdravý patriotismus lidí, kteří víno od zdejších producentů upřednostní. 

„Na Moravě je neuvěřitelné množství různých stylů a typů vín. Je to dáno především počtem odrůd, ale také rozmanitostí terroir. To ocení především člověk, který vínu rozumí. Věřím, že těch u nás přibývá,“ dívá se na možnosti zdejších vinařů s optimismem Jan Stávek z Němčiček.

To si vypijeme není zdaleka jedinou aktivitou, kterou se vinaři snaží udržet zájem svých zákazníků. Řada z nich se pustila třeba do online degustací, například Sonberk, vinařství Vican či specialista na meruňkové víno Pavel Lacina.

Pro zákazníky, kteří teď nemohou přijet přímo za nimi, zase vinaři tvoří speciální balíčky, které dopravují až k nim. Touto cestou jde třeba vinařská Aliance V8, sdružující několik vinařství kolem Pálavy, nebo vinařství Piálek & Jäger z Nového Šaldorfa na Znojemsku.