Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výroba brouků odstartovala po Vánocích 1945, vzniklo jich 21,5 milionu

Výrazné přední blatníky, kulaté světlomety a zakulacená linie střechy. To jsou hlavní poznávací znaky legendárního automobilu Volkswagen Brouk, jehož civilní sériová výroba byla zahájena koncem prosince 1945. Sympatické autíčko se oficiálně stalo nejdéle a v největším množství vyráběným vozem v historii.
Fotka z továrny na brouky z 16. června 1954. Z Wolfsburgu tehdy vyjíždělo 900...

Fotka z továrny na brouky z 16. června 1954. Z Wolfsburgu tehdy vyjíždělo 900 aut denně. | foto: AP

Od zahájení výroby lidového vozu uplynulo v neděli 27 prosince 75 let. „Typ 1 se pod neoficiálním označením Brouk stal na celém světě tak populární jako žádný jiný automobil. Rekordmanem byl jak dobou výroby, tak i výrobními počty,“ uvedl mluvčí českého zastoupení VW David Valenta.

Původní originální model vyráběný v letech 1938 až 2003 nahradil v roce 1998 nový typ New Beetle, jehož výroba byla ukončena loni v červenci.

Brouk se spolu s francouzským Citroenem 2CV, italským Fiatem 500 a britským Mini zařadil mezi slavné minivozy automobilové historie. Tento jen lehce přes čtyři metry dlouhý vůz, kterého ve Francii označují jako berušku, v Norsku jako bublinu a v Indonésii jako žábu, zkonstruoval rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche už koncem 30. let na popud nacistického vůdce Adolfa Hitlera. 

Vůz, který byl koncipován jako levné auto pro masy, byl pouze třídvařový a měl uvézt dva dospělé a tři děti. Porsche navrhl aerodynamicky tvarované auto s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Nízký odpor vzduchu měl při tehdejších slabých výkonech pohonných jednotek umožnit cestu vysokými rychlostmi po dálnici a motor neměl posádku otravovat vibracemi a zápachem.

Cena nového vozu byla stanovena na 990 říšských marek, přičemž průměrný týdenní plat byl tehdy 32 marek. První testy se uskutečnily v roce 1938. Před válkou vzniklo jen několik set kusů osobní verze, k užívání je dostali vojenští důstojníci. Po začátku války ale dostala přednost vojenská varianta. Nově vybudovaná továrna začala na podvozku z Porscheho dílny chrlit vojenské verze KdF 82 "Kübelwagen“ a obojživelný KdF 166 "Schwimmwagen“.

Znovuzrození se Brouk dočkal hned po válce - byl jedním z prvních úspěšných západoněmeckých exportních produktů. V roce 1945 se jich vyrobilo 1800 a další rok již vzniklo skoro 10 000 kusů. Významná byla premiérová účast na amsterdamském autosalonu v roce 1948. Na konci roku 1950 se už po světě prohánělo sto tisíc Brouků a o pět let později milion.

Brouk pomalu získal status kultovního vozidla, nejvíce slávy získal jako auto amerických hippies. V roce 1968 tvořil vývoz Brouka do Spojených států dokonce čtyřicet procent celé produkce, tedy více než 560 000 aut. Továrny na výrobu Brouků vznikly i v Mexiku, Argentině, Brazílii nebo Jižní Africe.

V roce 1972 pak malý Volkswagen převzal prvenství v počtu vyrobených kusů, které do té doby držel Ford Model T. Ačkoliv se v průběhu výroby pod kapotou odehrála řada výrazných konstrukčních změn, v sedmdesátých letech už vůz ve srovnání s konkurencí poněkud ztrácel a působil poměrně obstarožně. 

V roce 1974 jej ve wolfsburgské továrně nahradil nový model - Golf. Poslední evropský Brouk sjel z výrobních pásů o čtyři roky později. Jako originální kabriolet se ale vyráběl v dílnách německé karosářské firmy Karmann až do roku 1980.

Život Brouka tím ale neskončil, ještě celé čtvrtstoletí vyjížděl z bran továrny v mexickém Pueblu. Posledním původním Broukem byl v červenci 2003 vyrobený bleděmodrý exemplář s číslem 21 529 464, který ze Střední Ameriky putoval do muzea ve Wolfsburgu.

V roce 1998 se Volkswagen pokusil legendu oživit a pod vedením tehdejšího šéfa Ferdinanda Piëcha - vnuka designéra Brouka Ferdinanda Porsche - přišel s modernější verzí inspirovanou původním tvarem, kterou nazval New Beetle. Ta bodovala hlavně u žen.

V roce 2012 byla představena nová generace tohoto modelu, která měla téměř plochou střechu, méně oblé tvary, prostornější zavazadelník a navigaci. Prodej na klíčovém trhu ve Spojených státech se v prvním roce zpětinásobil na téměř 29 000 vozů, pak ale znovu klesl podobně jako v případě dalších menších aut jiných značek. Poslední kus tohoto modelu  sjel z montážní linky v Pueble 10. července 2019 (čtěte zde).

V Česku je stále tisíc brouků starých přes půl století

V Česku jich stále jezdí několik tisíc. Z toho zhruba tisícovka je starší 50 let. Naopak novodobých brouků New Beetle je asi 1200. Vyplývá to z údajů centrálního registru vozidel.

Majitelé VW Brouk a multivanů přezdívaných Bus se v Česku sdružují do několika klubů. Těch je okolo desítky. Kluby pořádají spanilé jízdy nebo srazy a jejich weby fungují také jako burza dílů a vozů nebo zdroj technických informací.

Cena klasických brouků na českém trhu začíná na zhruba 50 000 Kč za vraky určené ke kompletní renovaci, od 100 000 lze pořídit zachovalé pojízdné kusy. Cena aut z prvních ročníků se může blížit až k milionu korun.

22. dubna 2017

Autoři: ,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...