Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

  10:00aktualizováno  10:47
Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive specializovaný na elektrické vozy. S odvoláním na oznámení firmy o tom informoval server CNBC. Značky specializované na bateriové vozy se totiž ukazují být především žrouty peněz svých investorů.
Polestar 4

Polestar 4 | foto: Polestar

Skupina oznámila, že možná předá řízení churavějící značky luxusních elektromobilů Polestar většinovému akcionáři Volvo Cars, kterým je čínská společnost Geely Holding. Akcie Volvo Cars v reakci zpevnily o více než 20 procent.

Je to v krátké době další případ, kdy významný výrobce přehodnocuje strategii v elekromobilitě. Francouzská automobilka Renault před několika dny oznámila, že ruší plán na uvedení své divize Ampere, specializované na vývoj softwaru a elektrických pohonů, na akciovou burzu. Podle firmy nyní pro tento krok, který avizovala před více než rokem, nejsou vhodné tržní podmínky.

Separace „elektrických aktivit“ do zvláštních divizí, z jejichž uvedení na burzu by získaly kapitál, je trendem autoprůmyslu posledních let. Renault svou operaci pečlivě připravoval, aby přilákal nové investory.

Změna: Renault peníze nepotřebuje. A za elektro divizi by jich stejně moc nedostal

Polestar, který holding Geel vydělil z automobilky Volvo v roce 2017 a udělal z ní značku zaměřenou na elektromobily, jako většina firem zaměřených výhradně na vozy s bateriovým pohonem bojuje s prodeji, které rostou pomaleji, než se předpokládalo, a finančními ztrátami. Loni na podzim si od Volva a Geely původně švédská značka půjčila deset miliard korun na pokrytí dluhu.

Norský magazín Motor však také připomíná, že Polestar už jednu půjčku od Volva splácí, a sice ve výši téměř 19 miliard korun. U ní došlo k odložení splatnosti do roku 2027. „Kromě toho údajně Polestar požaduje ještě další investici ve výši 30 miliard korun. Na co přesně by tyto peníze měly jít, to aktuálně není úplně zřejmé,“ uvádí magazín Autobible. „Polestar se chce v současnosti soustředit spíše na vyšší marže než na velké objemy prodeje, zároveň plánuje snížení výrobních nákladů a zlepšení efektivity. Na našem trhu Polestar zatím oficiálně nepůsobí.“ V Polestaru proběhly v únoru velké změny. Do představenstva byl jmenován bývalý předseda představenstva Škody Auto z let 2010 až 2015 Winfried Vahland. Značka má nového vedoucího prodeje a hledá nového finančního ředitele.

Bývalý šéf Škody bude dělat pořádek ve švédské elektromobilce ovládané Číňany

Polestar v lednu oznámil, že plánuje snížit o 15 % počet zaměstnanců, propouštění se má týkat asi 450 lidí, „kvůli náročné situaci na trhu“.

Volvo tedy nyní dává od Polestaru ruce pryč. Značka ve své výroční zprávě uvedla, že Polestar vstupuje do další fáze své cesty, ale že mateřská společnost se bude soustředit na rozvoj značky Volvo Cars a podle toho soustředí své zdroje. „Z tohoto důvodu vyhodnocujeme možnou úpravu podílu Volvo Cars v Polestaru, včetně rozdělení akcií mezi akcionáře společnosti Volvo Cars. To může vést k tomu, že se Geely Sweden Holdings stane novým významným akcionářem,“ dodala automobilka.

Polestar

Automobilka Volvo Cars drží ve společnosti Polestar přibližně 44procentní podíl, který získala v roce 2015. Značka luxusních elektromobilů se od vstupu na burzu v červnu 2022 potýkala s problémy a podle analytiků byla pro Volvo Cars přítěží.

Volvo Cars je součástí čínské společnosti Geely, která automobilku v roce 2008 koupila za 1,8 miliardy dolarů (41,4 miliardy Kč) od amerického automobilového koncernu Ford Motor. Ten převzal Volvo Cars v roce 1999 od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustředí na výrobu nákladních vozidel.

„Polestar má před sebou velmi zajímavou budoucnost, z firmy s jedním vozem se stala firma se třemi vozy. Brzy, vlastně už v první polovině letošního roku, představí dvě zcela nová auta, která podnik posunou na novou růstovou trajektorii,“ řekl CNBC šéf automobilky Volvo Cars Jim Rowan.

Elektromobilizace nejede podle plánu

„V Evropě se Polestar stává spíše brzdou své dceřiné společnosti Volvo Car,“ psal 19. ledna Bloomberg. A vypočítal další ztráty ambiciózních elektromobilek. „Tesla má za sebou zatím nejhorší začátek roku a akcie mnoha dalších výrobců se obchodují na rekordních minimech.“

Meziroční ztráta tržní kapitalizace Tesly dosáhla 116 miliard dolarů. Akcie značky atakovaly několikaměsíční minima. „Akciím Rivian Automotive se daří podobně poté, co výrobce elektrických pickupů, SUV a dodávek podporovaný Amazonem oznámil začátkem tohoto měsíce neuspokojivé dodávky – společné téma v celém sektoru,“ napsal Bloomberg.

Rvačku o čínský start-up vyhrál Stellantis. Osedlal si draka, kterého vypustí i v Evropě

To stejné platí pro mladé čínské výrobce. „Nio, Xpeng a Leapmotor nesplnily své roční prodejní cíle už druhý rok za sebou. Akcie společnosti Nio kótované v USA byly ze všech tří nejvíce otřeseny – obchodují se nejníže od června 2020 – ale také Xpeng a Leapmotor klesají.“

Americký Lucid se v lednu obchodoval na historickém minimu poté, co výrobce luxusních elektromobilů chtějících konkurovat Tesle loni vyrobil něco málo přes 8 400 vozů. Bloomberg dodává, že Lucid dvakrát snižoval svůj loňský plán prodejů a tratil obrovské sumy na každém vozidle, které se mu podařilo vyrobit.

Ambiciózní čínská elektromobilka chce konkurovat Tesle, tlačí se do Evropy

Akcie Fiskeru jsou také na rekordním minimu. Generální ředitel Henrik Fisker proto opouští strategii přímého prodeje zákazníkům (agenturní prodej, podobně jako Tesla) a hledá dealery poté, co v loňském roce prodal méně než polovinu svého SUV Ocean EV, než kolik vyrobil.

„Dva komerční výrobci elektromobilů, kteří vstoupili na burzu sloučením se speciálními akvizičními společnostmi, jsou také v zoufalé situaci,“ popsal Bloomberg. Společnost Nikola loni vyrobila pouze 42 svých elektrických kamionů a nyní má hodnotu necelých 720 milionů dolarů. „V důsledku toho se její akcie prodávají za desetkrát nižší hodnotu než při jejich úpisu v roce 2020,“ uvádí Autoforum.cz. Výrobce elektrických dodávek Canoo také stále klesá.

Americký Rivian vyrobil pár desítek vozů, ale už je větší než Volkswagen

Poptávka po elektrických autech zpomaluje

„Zatímco automobilky a dodavatelé sází na budoucí poptávku po elektrických vozidlech, aktuální globální zpomalení způsobuje problémy, včetně bankrotů, zrušení upisování akcií a snížení produkce,“ píše Reuters. „Investice do rozvoje kapacit a technologií překonaly skutečnou poptávku po elektromobilech, což zvyšuje tlak na společnosti, aby snižovaly náklady.“

„Je to pravda, tempo růstu elektromobilů se zpomalilo, což také vyvolalo určitou nejistotu. Budeme vyrábět podle poptávky,“ uvedla generální ředitelka GM Mary Barra. Její značka už dřív kvůli zpomalení prodejů snížila cíle výroby bateriových aut. Barra uvedla, že GM byl „povzbuzen“ předpověďmi, že prodej elektroaut ve Spojených státech má letos stoupnout aspoň na deset procent z přibližně sedmiprocentního podílu v roce 2023.

„Víme, že trh elektroaut neporoste lineárně,“ řekl finanční ředitel GM Paul Jacobson. A dodal, že je automobilka připravena flexibilně měnit poměr mezi produkcí spalovacích a elektrických aut.

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

K omezení produkce elektroaut se rozhodl také další americký gigant Ford.

Šéf Tesly Elon Musk varoval před prudkým zpomalením růstu tržeb v letošním roce.

„Není pochyb o tom, že omezení elektroaut v podobě nabíjení a nedostatečné odolnosti baterií vůči nízkým teplotám způsobují úzkost spotřebitelů,“ řekl Tim Piechowski, manažer ACR Alpine Capital Research, která vlastní akcie GM. „Skutečnost je taková, že křivka přijetí bude pomalejší,“ dodal. „Bude to jen delší náběh, než se možná původně očekávalo.“

„Dotčeni jsou i dodavatelé. Čínský CATL (největší světový výrobce baterií pro elektromobily – pozn. red.) předpovídá nižší nárůst zisku než v předchozím roce, protože se potýká se zpomalující poptávkou a tvrdou konkurencí,“ dodává Reuters.

Druhý velký čínský výrobce baterií pro elektromobily BYD, který se snaží agresivně vstoupit se svými bateriovými vozy na evropské trhy, uvedl, že jeho čistý zisk v roce 2023 rostl mnohem pomaleji než v roce 2022. Korejský výrobce baterií LG Energy též očekává zpomalení růstu v tomto roce.

„Globální dynamika elektromobilů stagnuje. Trh je přesycen ve srovnání s poptávkou,“ řekl analytik Morgan Stanley Adam Jonas.

Albemarle, největší světový dodavatel lithia, které je klíčovým materiálem pro výrobu baterií pro elektromobily, v lednu oznámil, že ruší pracovní místa (o čtyři procenta) a kapitálové výdaje v reakci na pokles cen.

Reuters připomíná pokles prodejů elektroaut na významném německém trhu. Loni klesly o 16 % a v roce 2024 předpokládá Německá automobilová asociace VDA pokles o dalších 9 %. „Dotace došly a zároveň jsme v kalné vodě rozlité ekonomikou. Ochota spotřebitelů k nákupu není nijak zvlášť výrazná,“ komentuje hlavní ekonom VDA Manuel Kallweit. „Přesto se předpokládá, že německá výroba elektroaut se letos ještě o 19 % zvýší na 1,45 milionu, přičemž velká část produkce je určena pro export,“ uvedla VDA.

„Britská společnost Arrival (vyvíjí bateriové dodávky – pozn. red.) uvedla, že obdržela oznámení o pozastavení obchodování s akciemi od burzy Nasdaq. Společnosti Lordstown Motors, Proterra a švédská Volta Trucks zkrachovaly, ekonomické těžkosti tíží poptávku a brání přístupu ke kapitálu,“ píše Reuters.

„V dlouhodobém horizontu sázejí automobilky na elektromobily, i když stále těží ze silné poptávky po vozidlech poháněných spalovacím motorem,“ shrnuje Reuters.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

KOMENTÁŘ: Renault se s VW nedohodl, Francouzi se proto paktují s Číňany

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

Francouzská automobilka Renault bude vyvíjet levný elektromobil značky Twingo s cenou do 20 000 eur...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

Ora Punk Cat má podobně jako VW Brouk kulaté světlomety.

VIDEO Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevě

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již čtvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

ANALÝZA: Obchodní válka s Čínou? Evropské automobilky před ní varují

6. června 2024

Sílící čínský vliv západní automobilky znepokojuje, ale současně je pro ně tamní trh klíčový. EU se...

Na ČVUT vymýšlejí, jak do motorky nacpat palivový článek na vodík

6. června 2024

Motocykl poháněný vodíkem, který z výfuku vypouští vodní páru, je cílem projektu Hydrocycle....

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...