Američan v ruském zimníku
Dalším modelem fabriky GAZ s názvem Volha byl model GAZ Volha s různými číselnými typovými označeními (3102, 31029, 3110...), který se vyráběl v letech 1982 až 2009. Na první pohled je jasné, že jde pouze o čtyřiadvacítku v různých stupních modifikací.
Posledním prodávanou volhou byl model Siber, který měl premiéru 29. srpna 2007 na autosalonu v Moskvě. I v tomto případě šlo o upravený výběhový model vozu. Ovšem paradoxně nikoliv ruského či snad evropského, ale amerického.
Auto totiž stálo na základech Chrysleru Sebring. Američana v ruském zimníku poháněl 141koňový benzinový dvoulitr. Následně měl přibýt 150koňový 2,4litr s automatem.
Na platformě, kterou ruská GAZ Group koupila od Chrysleru, postavili inženýři z British UltraMotive Company „nové“ auto. „Siber je plně přizpůsoben podmínkám, které panují na ruských silnicích. Odpružení je měkčí a podvozek dostal vyšší světlou výšku,“ psalo se při premiéře.
Ostrá výroba odstartovala v březnu 2008, kapacita továrny byla připravena na produkci až 100 000 siberů ročně. Kvalitu výroby měl ohlídat Chrysler, který také dělníky trénoval společně s Magnou.
Celý projekt ovšem radikálně utnula celosvětová ekonomická krize. Výroba byla koncem roku 2010 kvůli slabému prodeji ukončena, celkem vyjelo asi devět tisíc Siberů.
Česká stopa Fabriku automobilky GAZ v Nižním Novgorodu znají dobře i v Mladé Boleslavi. V roce 2012 byla na základě dohody koncernu VW s oligarchou Olegem Děripaskou, který je považován za blízkého Kremlu, zahájena produkce škodovek v závodě GAZ. Německý koncern zainvestoval do výrobních technologií a kromě škodovek tam vyráběl také volkswageny a audiny. Kontrakt byl prodloužen až do roku 2025 a předpokládalo se, že bude pokračovat i nadále. Koncern fabriku v Nižném Novgorodu ve svých oficiálních dokumentech vždy zmiňoval, když mluvil o expanzi na ruském trhu. Ovšem s ruskou agresí na Ukrajině německý koncern nejprve přistoupil k utlumení aktivit v Rusku, nově oznámil, že celou tamní divizi prodá (čtěte zde). |