Očima šotouše
Sledovat další díly na iDNES.tvPřepravu nově vyrobených aut z fabriky obstarávají kamiony a vlaky.
V logistickém procesu automobilky má železniční provoz klíčový význam. Vlakem odjíždí víc než polovina denní produkce české Škody Auto. Železniční expedice je ekologičtější než ta silniční. Vlaky se vypravují z Mladé Boleslavi i ze závodu v Kvasinách. Za plného provozu továren české značky je to až 200 vagonů s hotovými, kompletně smontovanými vozy.
Na každý vagon se vejde osm až dvanáct vozů v závislosti na délce vagonu a modelu automobilu. Každý vůz je na vagonu zajištěný čtyřmi zarážkami za jednu nápravu, takže drží jako přibitý.
V areálu továren se pořád něco děje. Na předávacím kolejišti přebírají pracovníci vlečky prázdné vagony od smluvních dopravců. Pak přistaví vagony na expediční místa a po jejich naložení z nich opět vytvoří vlak a připraví ho k následné expedici ze závodu.
Železnice není žádným reliktem minulosti, řadu procesů ovlivňují moderní technologie. Elektronika umožní výpravčím sledovat například nastavení tras či obsazenost jednotlivých kolejí. Lokomotivy sloužící v areálech fabrik jsou na dálku monitorovány, a tak mohou dispečeři ze své kanceláře sledovat jejich nájezd, motohodiny, vytíženost, spotřebu a případně i vzniklé závady.
Vlečka ve Škodě Auto funguje stejně jako každé nákladové nádraží a dodržovat se zde musí i všechny železniční předpisy. Veškerý provoz je dopředu přesně naplánován. Trasy a časy příjezdů a odjezdů jednotlivých vlaků mají daný jízdní řád. To vše řídí výpravčí vlečky společně s výpravčím státní železniční sítě, kteří spolu telefonicky komunikují a neustále ověřují aktuální situaci. Na vlečce je stanovená maximální rychlost 30 km/h.