Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na české silnice vyráží turecké tahače. BMC Tugra láká cenou

Na český trh vstupuje nová značka nákladních automobilů, turecká značka BMC. Moderní tahač jménem Tugra jsme prozkoumali. Šasi vlastní konstrukce doplňují motory renomovaných značek, nechybí moderní výbava, lákadlem je nižší cena a krátké dodací lhůty.

Nejde přitom o první zastoupení tureckého výrobce na českém trhu, stejný původ má poněkud překvapivě značka Ford Trucks, která u nás působí od roku 2018 a loni prodala 121 vozidel. Obě značky jsou na domácím kolbišti hlavními konkurenty, u nás jsou doplňkem zavedeným jménům.

Konstrukce řady BMC Tugra je z vlastního vývoje, a jak bývá v kategorii těžkých nákladních vozů zvykem, umožňuje různé konfigurace. Na výběr jsou šasi pro nástavby určené pro čistě silniční i terénní provoz a také tahač, který se předvedl na Polygonu Hradec Králové u příležitosti uvedení značky na trh.

Různým zaměřením odpovídají různá uspořádání pohonu. Tahač má samozřejmě dvě nápravy a pohon zadních kol, na opačném konci spektra stojí čtyřnápravová verze s pohonem 8×4.

Design je moderní a svébytný. Zaujme masivními matně stříbrnými lamelami na přídi, pod kterými je v rozích rozmístěná decentní světelná technika – bodové světlomety pro potkávací, dálková a mlhová světla a pásek diod pro denní svícení. Logo BMC v případě prvního českého exempláře doplňuje poněkud matoucí nálepka AMC. Dovozcem je totiž společnost r-vehicles.eu spadající do skupiny AMC, která již na český trh přivedla řadu dalších značek.

Jméno BMC má zajímavou historii, tureckou automobilku založil britský – dnes už neexistující – koncern British Motor Corporation.

Známý motor

Ačkoliv je šasi vlastní konstrukce BMC, pohon sází na osvědčené komponenty. V případě tahače se pod kabinou nachází šestiválec FPT Cursor, který pohání i konkurenční Iveco S-Way. Konkrétně jde o prostřední variantu s přívlastkem 11, který značí objem 11,1 litru, výkon 338 kW a nejvyšší točivý moment 2 150 Nm. O přenos síly na zadní kola se stará robotizovaná dvanáctistupňová převodovka ZF s možností automatického i sekvenčního řazení a rychlou a pomalou zpátečkou.

Kromě italských motorů některé modely BMC využívají také menší devítilitrový šestiválec Cummins. V obou případech je samozřejmostí splnění aktuální normy Euro 6, kterému napomáhá systém AdBlue s nádrží na 80 litrů roztoku. Nafty pak tahač s sebou uveze 600 litrů, což je v této kategorii obvyklá hodnota zajišťující dojezd až ke dvěma tisícům kilometrů.

Brzdový systém standardně využívá nastavitelnou motorovou brzdu s maximálním výkonem 372 kW doplněnou o stabilizační systém, systém nouzového brzdění s radarem v předním nárazníku, asistent rozjezdu do kopce a také sledování jízdních pruhů. Všechny moderní elektronické systémy jsou vypínatelné tlačítky na palubní desce. Za příplatek je k dispozici i hydrodynamický retardér.

Standardní výbava mimo asistenčních systémů zahrnuje například vzduchově odpruženou kabinu, digitální přístrojový štít nebo přídavné topení. Za příplatek se vedle retardéru dodává také nastavitelný omezovač rychlosti, vyhřívání sedadla řidiče, přídavná nádrž na dalších 300 litrů nafty nebo i litá kola.

Základní cena je stanovena na 84 200 eur bez DPH, což je zhruba 2,1 milionu korun – ve srovnání s cenami skladových vozů u konkurence jde o nabídku zhruba o 10 % výhodnější. Další předností jsou krátké dodací lhůty, jen dva až tři měsíce od objednání, přičemž pro zahájení prodeje v regionu střední Evropy je k dispozici 80 skladových vozů. Servis pak zajišťují po celé Evropě a Turecku smluvní sítě Q-Service Truck a TIP Europe.

BMC není jen shoda názvu

Znalcům automobilové historie zní zkratka BMC jistě povědomě. Turecká automobilka ji nemá v názvu náhodou, původně totiž vznikla v roce 1964 jako BMC Turkey, odnož British Motor Corporation pro lokální licenční výrobu osobních vozů Austin a Morris. Jestli se v Turecku vyrábělo i Mini, nejslavnější produkt britského BMC, není jisté. Nicméně v roce 1966 byla zahájena produkce nákladních vozů.

Turecká automobilka pokračovala ve spolupráci s Brity i poté, co původní BMC splynulo s koncernem Leyland. Postupná emancipace přinesla lokální výrobu naftových motorů od roku 1975 a posléze partnerství s firmami Cummins a Volvo. Vyvrcholením bylo převzetí místní finanční skupinou v roce 1989. Tou dobou mimochodem ze značek spadajících pod původní BMC existovalo už jen MG jako označení sportovních verzí Roveru a Leyland, jako značka nákladních aut a autobusů byl v posledním tažení.

Turecké BMC naopak v posledních 33 letech zažilo postupný vzestup. V roce 1992 se postavilo na start Rally Dakar, o čtyři roky později se představila nová řada nákladních automobilů, která již neměla s Leylandem nic společného, a v roce 1998 byl zahájen export autobusů do Evropy. Postupně se také rozšiřovala škála armádních vozidel, včetně obrněnců a tanků. Armádní vozidla dnes patří ke stěžejní části produkce BMC.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...