Když investujete do veterána: přehledný manuál od trabanta k ferrari

  • 9
V rozpočtu zbývá slušná částka a vy přemýšlíte nad investicí do starého auta. Ať už chcete kupovat veterána pro zábavu, nebo jako dobrou investici, tato koupě má svá pravidla. Do kterých modelů se vyplatí investovat, a kde naopak peníze propadnou? A na co dát při takové koupi pozor? Čtete v seriálu o investicích do aut na iDNES.cz.

1 Zlaté vejce, nebo pukavec?

Bugatti Royale

Zainvestujete do krásného veterána, pár let vám bude dělat radost a až vás omrzí, s tučným ziskem jej prodáte dál. To je sen každého, ovšem takto investice do aut nefungují. Je třeba počítat s dalšími, často nemalými, investicemi a velkou dřinou. A dost často se stává, že nadšenci do historie automobilů prodělají. Každá legrace má holt svá pravidla.

Přinášíme přehledných jedenáct tipů, nač si při takové investici dát pozor. Jedno z nejdůležitějších pravidel zní: vždy investujte jen přebytečné peníze. Ať je vaše vášeň k vysněnému vozu sebevětší, nikdy kvůli jeho koupi nezastavujte dům a nechoďte do dluhů. Investujte jen takovou částku, která vás v případě ztráty sice zamrzí, ale nepoloží na lopatky. A dejte si pozor na bezcenná auta. Byť jste si vybrali model, který může vzbuzovat emoce a je na první pohled dokonalým aspirantem na jedinečného veterána, nemusí se v budoucnu zhodnotit.

Zlaté vejce nebo pukavec?

Další tipy si přečtete zde

2 Pasti, pasti, pastičky a kde je hledat

Ford Mustang

Trh s nadějnými youngtimery a lákavými veterány je plný nástrah pro čerstvé ziskuchtivé a do historie zamilované investory. I když se ekonomika zpomaluje a podle odborníků přijde velmi brzy krize, zůstaňte ve střehu. Cena investičních aut sice klesá a toto období se stává nejlepší dobou pro nákup veterána, ale má to i svůj háček. V době recese se veterány velmi obtížně a dlouho prodávají. Dejte si pozor například na tuning aut nebo předražené inzeráty.

I dnes se ceny některých sériových vozů naprosto utrhly z řetězu. Stačí se podívat například na to, za kolik se prodávají Porsche 911 (všech generací do 993) nebo ještě před několika lety zcela všední BMW řady 3 (E21 a E30). I obyčejné stodvacítky se v inzerátech nabízejí klidně za 160 tisíc korun. Je třeba mít stále na paměti, že inzertní cena nerovná se skutečná hodnota. Obzvlášť to platí pro běžná levná auta, která jsou zajímavá jen svým stářím.

Pasti, pasti, pastičky a kde je hledat

Více o nástrahách při první investici čtěte zde

3 Chcete si hrát, nebo vydělávat?

Citroen 2CV Charleston

Pokud uvažujete o koupi vysněného veterána, chtě nechtě, veškeré emoce musí jít stranou. A také je třeba si důkladně promyslet, zda auto kupujete jako investici, nebo vám bude v budoucnu sloužit pro vaše potěšení a zábavu. Častou chybou začínajících investorů jsou totiž auta, po kterých vždycky toužili, kterými jezdili s rodiči jako malí, která vlastnili bohatí známí či filmový hrdina, a teď na ně konečně mají peníze. V těchto případech kupci většinou velmi prodělají.

Jaká auta se hodí pro začátečníky? Zůstaňte racionální a do nákupu zapojte především hlavu, srdce zkuste protentokrát vynechat. Odborníci doporučují třeba Maluch, Citroën 2CV nebo americký vůz z osmdesátých let.

Chcete si hrát, nebo vydělávat?

Více tipů na zaručené kousky najdete zde

4 Šance na zisk je u neúspěšných modelů

Škoda Favorit Black Line

Skvělým investičním kouskem nemusí být jen auta, ze kterých dýchá historie na první pohled, ale i novější vozy a neúspěšné modely - takzvané youngtimery. Jak v takovém případě rozeznat bezcenný vrak od skrytého klenotu, který se jednou bude prodávat za slušné peníze?

Nadějného youngtimera poznáte docela snadno. Naprostá většina modelů aut časem takzvaně vyhyne. Platí to na příkladu Fordu Escort. Kdy jste jej na silnicích naposledy viděli? Do zapomnění taková auta odchází kvůli větším mechanickým závadám, běžným opotřebením, vinou koroze nebo zkrátka důsledkem morální zastaralosti. Ceny takových aut postupně klesají téměř k nule a to vede k postupnému vymizení typu vozu z vozového parku. A v momentě, kdy už od původně masově vyráběného modelu auta zůstává v použitelném stavu jen málo exemplářů, získá auto status „klasik“ či právě „youngtimer“. Velká šance pro investory je u limitovaných edicí či speciálních řad velkosériově vyráběných modelů.

Levný mladý veterán jako investice

Proč Favorit Black Line ano, ale Felicia ne? Čtěte zde

5 Když staré auto stojí tolik jako stíhačka

Ferrari 250 GTO

Říká se, že auto je nejhorší investicí, ale rozhodně to neplatí vždy. Čas od času se na světových aukcích objeví kusy, jejichž cena se vyšplhá do vesmírných výšin. Třeba v loňském roce se model 250 GTO prodal za více než miliardu korun.

V žebříčku padesáti aut, která se kdy vydražila za více než deset milionů dolarů (23,3 milionu Kč), hájí Ferrari 250 GTO první dvě příčky. Vyrábělo se v letech 1962 až 1964 a vzniklo pouhých 36 kusů. Mezi šťastlivci, kteří mají toto auto v ceně stíhačky, jsou například módní návrhář Ralph Lauren, majitel Walmartu Rob Walton nebo bubeník Pink Floyd Nick Mason.

Auto v ceně stíhačky

Přehled nejdražších kousků na světě si můžete prolistovat zde

6 Komerční fondy jsou variantou pro nepolíbené...

Aston Martin DBS GT Zagato by mohl být investičním autem, budete ale muset...

Investice do starých vozů je dlouhodobě oblíbená cesta, jak zhodnotit své finance. Ovšem jen v případě, že jste znalec, se vám peníze skutečně vrátí. Své tipy pro zájemce o veterány prozradil i přední český sběratel aut Filip Turek.

Aktuálně trh s investičními auty stagnuje. Většina z těch zajímavých vozů byla Ferrari, ale dnes jsou ta auta nelikvidní a na trhu jich je pětkrát více než před začátkem boomu investování do aut. Pokud jste na tomto poli nováček, nabízí se takzvané komerční sběratelství – tedy fondy, které nabízejí zhodnocení vložených peněz prostřednictvím jejich investování do nákupu cenných starých aut, ovšem od tohoto způsobu investice Turek spíše odrazuje.

„Fondy jsou podle mého špatně, nejhorší forma vlastnictví je spoluvlastnictví. A to především u aut. Auta ve fondech trpí. Samozřejmě by to měla být auta koupená před delší dobou, než jsou tři čtyři roky, protože když v té době tito pseudoodborníci začali dělat byznys s investičními auty, bylo to už pozdě. Smysl to mělo v roce 2008, ale přes zimu 2012/2013 už bylo všem jasné, že ceny aut letí šíleně nahoru. Pokud někdo začal ‚dělat‘ do investičních aut před dvěma třemi lety a nedělal to předtím, tak jsou to jen překupníci, kteří se svezli na fiktivně vytvořené vlně.“

Není to jen BMW...

Přední český sběratel prozradil, do jakých aut investovat

Když je z aut vášeň: stará sýpka je plná skvostů

Sýpka

Petr Uher sbírá motoristické poklady. Sběratel naplnil starou sýpku nádhernými veterány. Odpočívají pod plachtami a jejich cena pomalu, ale jistě roste… Jeho vášeň se probudila před osmnácti lety, kdy si koupil starý Ford Crown Victoria - obrovskou ameriku z osmdesátých let. Tehdy ještě veterány sbírat nechtěl, jen si splnil svůj sen.

„Vlastně to všechno vzniklo natruc tátovi. Pořád mi do aut kecal: tohle si nekupuj, neseženeš náhradní díly, sežere tě servis... – a já tak vlastně jezdil jen starými škodovkami a žigulíky. A pak jsem si koupil tuhle krasavici. Je to běžná amerika a zlí jazykové říkají, že není vlastně ani moc hezká. Ale já se do ní rychle zamiloval a dodneška patří mezi moje nejoblíbenější auta. Dokonce jsem po ní pojmenoval i dceru. Naši Viktorii,“ říká se smíchem sběratel a láskyplně sundává zaprášenou plachtu z obrovské hranaté káry.

Neparkuje tu sama. V historické sýpce z přelomu osmnáctého a devatenáctého století, kterou nadšený sběratel kvůli autům koupil a zrekonstruoval, stojí pod plachtami desítky vozů. Fantomasův Citroën DS, brouk s modrou metalízou, corvetta, několik mercedesů, fiátek šestistovka, šmrncovní Opel Manta, simca… na kterých autech se dá slušně vydělat, a kdy to zavání průšvihem? A u kterých aut se stojí za to pustit do renovace?

Stará sýpka je plná skvostů

Jak se vydělává a prodělává na autech