Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Krásné unikáty na kolech. První veteránský závod se prohnal Českem

  0:57
Den před startem na Vysočině dokonce i sněžilo, ve zbytku země vytrvale lilo; ani to však neodradilo stovku veteránistů, aby vytáhli, letos většinou premiérově, své stroje z garáží a vyrazili do Telče na start první letošní setinové rallye s názvem Spring Classic. Na startu nechyběly ani unikáty, například auto neznámé značky Apal.
První setinová veteránská rallye letošního roku - čtvrtý ročník Spring Classic...

První setinová veteránská rallye letošního roku - čtvrtý ročník Spring Classic s centrem v historické Telči - přilákala na stovku soutěžících se zajímavými vozy. | foto: Petr Skřivánek, Spring Classic

„Jsem připravená! Mám troje stopky, snad je zvládnu zmáčknout najednou, ty máš na jednom mobilu celkový čas zkoušky, na dalším druhý úsek, pro který už stopky nemáme. To dáme, jen to musíme včas zmáčknout,“ instruuje mě navigátorka a manželka v jedné osobě, co nás čeká při čtvrtém testu první jarní setinové rallye. Zatím stojíme ve frontě za asi čtyřmi kolegy, což bývá vždycky fajn, protože se poučíme o takzvaném layoutu neboli trase testu, abychom neudělali nějakou chybu. Jednu, fatální, už dnes máme za sebou – hned ve druhém „ertéčku“ (zkoušky se označují zkratkou RT, regularity test nebo test přesnosti) jsme vjeli do druhé fotobuňky, měřící každou setinu sekundy, obráceně, proti směru zkoušky. Navigační důstojník zkrátka zaspal. A to znamená penalizaci 3 000 bodů, a tedy v podstatě konečnou, šance na jakékoli slušnější umístění je už nulová; šampioni vyhrávají se součtem 177 bodů (jedna setina oproti ideálnímu času = jeden bod) za celý závod. Nově se také získané trestné body násobí koeficientem, odvozeným od stáří auta, to už ale velké rozdíly ve výsledku neudělá. Základem je nedělat chyby, a my zjišťujeme, že žádná zkouška není tak jednoduchá, abychom ji nedokázali pořádně zvorat...

Nezvládli jsme stopky

Náladu na startu čtvrté „ertety“ máme ale překvapivě dobrou – vždycky se opájíme nadějí, že tentokrát to „urveme“ a aspoň v jednotlivé zkoušce se umístíme na pěkném místě. Zezadu nám k tomu povykují tři rozjívené dětičky, pro které je „závodění“ oblíbenou kratochvílí. Layout máme nastudovaný, nejmíň pětkrát – jsou to vlastně dvě osmičky kolem reklamních poutačů na velkém parkovišti u outletu v Hatích u Znojma, celkem se měří pět časů včetně celkového. Chvilka napětí, vyrážíme! Průšvih, panika, nepodařilo se odmáčknout jedny stopky včas, a hlavně, jak jsme se předem trochu báli, nevíme, které který úsek měří. První osmičku zvládáme, ale při druhé už nevím, kterým směrem jsem měl točit – všechno se navíc odehrává poměrně rychle, jednotlivé úseky jsou několikasekundové. Celá ta motanice trvá 47 sekund, tedy možná – nemáme nejmenší tušení, která časomíra nám funguje a která ne. Je jasné, že je to další katastrofa – a taky že ano, opět fasujeme 3 000 trestných bodů. Říkáme si, jak je možné, že jsme vybuchli jako začátečníci, přestože jezdíme „setinovky“ už deset let, takovou mají v Česku tradici a my naskočili hned do prvního závodu, ale zjišťujeme, že v tom nejsme sami. Alespoň chabá úleva – podobně si hlavy zamotalo dalších 36 posádek, které vyfasovaly stejnou penalizaci...

Byl to socialistický klump, říká sběratel o Škodě 1201. Přesto ji koupil

Zlato letos odjelo za hranice

Přesto se nevzdáváme, to se nesmí! Soustředíme se na každou další zkoušku, jako by byla první v závodě, a dokazujeme si, že když se snažíme, umíme se vybičovat k pěknému výkonu. Na náměstí ve Slavonicích jsme s odchylkami 4 a 24 setiny na 21. místě, na poslední zkoušce soutěže v Dačicích pak se 4 a 20 setinami dokonce na 13. místě z 95 soutěžících v kategorii Classic (tedy veterány do roku výroby 1993). Jenže málo platné, ti nejlepší podávají stabilní výkony a nedopouštějí se fatálních chyb, ať už jezdeckých nebo navigačních. Letos se šampiony staly zahraniční posádky – první místo brali Němci Gerd Lambert a Michael Loerke na Porsche 911 SC Targa z roku 1979, druhé pak loňští vítězové, rakouská posádka Jirowsky-Soukal na Alfě Romeo 2000 GTV z roku 1971. Až bronz připadl domácím (a tradičně výborným) manželům Adamovým – Tomáš a Kateřina několikrát vyhráli sesterskou South Bohemia Classic a loni byli druzí i na Springu.

Celkem letos startovalo 102 posádek, 95 veteránů a sedm v kategorii „Exclusive“, tedy sportovních aut jakéhokoli roku výroby (nemohou se však stát celkovými vítězi rallye). Kvůli technické závadě nedojela pouze dvě auta, což ukazuje, že veteránisté nepodceňují přípravu na kilometrově poměrně náročnou akci – během jednodenního závodu jsme najeli celkem 253 kilometrů. Trasa vedla tentokrát z historické Telče kolem českých i rakouských hradů (to aby se bylo nač dívat) – Vranova nad Dyjí, Hardeggu, Cornštejna a Bítova, přes vinice v obou zemích, testy přesnosti se většinou odehrávaly na náměstích (Jemnice, Dačice, Znojmo) za velkého zájmu diváků, jimž nevadilo ani chladné počasí. Zpestřením byla účast jezdců „rychlých“ rallye Vojtěcha Štajfa a Daniela Poláška – ten první loni exceloval v seriálu historiků FIA European Historic Rally Championship. A ukázal, že umí jezdit i „na přesnost“ – na Spring Classic obsadil velmi pěkné 14. místo. A už se těší na podzimní vrchol sezony – největší tuzemskou setinovou veteránskou rallye, dvoudenní South Bohemia Classic, která startuje 8. září v Českých Budějovicích. Posádka iDNES.cz tradičně nebude chybět také – a jako vždy budeme věřit v lepší výsledek. Což by s předposledním místem na letošním Springu neměl být zase tak velký problém...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...