Mrtvých na silnicích ubývá, nejohroženější jsou mladí

  15:08aktualizováno  15:08
Vážných následků dopravních nehod ubývá. Mezi roky 2007 až 2013 počet nehod na silnicích klesl na polovinu, těžce zraněných při dopravních nehodách pak klesl o 30 procent. Spočítal to Český statistický úřad. Přesto se Česko stále drží mezi zeměmi s nejvyšší mírou silniční nehodovosti v EU.

Na českých silnicích zemřelo vloni 583 lidí. | foto: HZS Jihomoravského kraje

Podle ČSÚ stojí za snížením počtu obětí automobilových nehod zlepšení automobilového parku, rozvoj dopravní infrastruktury a v neposlední řadě osvěta mezi řidiči. Tento příznivý trend se však během letošních prvních tří čtvrtletí zastavil a nehod opět přibylo zejména kvůli vysokému počtu obětí v červnu a v září, upozornil analytik ČSÚ Jiří Kamenický.

V posledních letech zaznamenává ČSÚ snižování následné úmrtnosti. Zatímco v roce 1995 bylo z celkového počtu obětí silničních nehod zaznamenáno 13 procent zemřelých v rozmezí jednoho až třiceti dnů po nehodě, v roce 2010 byl tento ukazatel jen poloviční.

V přepočtu úmrtí na počet obyvatel ovšem patří Česko stále mezi nejhorší ve střední Evropě. Na milion obyvatel připadalo v roce 2013 v České republice 62 úmrtí při silniční nehodě, což bylo o pětinu více než v zemích Evropské unie, doplnil Kamenický. Česko tak obsadilo předposlední pozici ve středoevropském regionu, poslední skončilo Polsko.

Mladí v ohrožení

Studie Allianz zjistila, že mladí lidé jsou ve světě nejčastěji oběťmi dopravních nehod, a to bez ohledu na ekonomickou vyspělost jednotlivých zemí. Neuvěřitelných 31 procent všech smrtelných havárií totiž statistiky připisují právě lidem ve věku od 15 do 29 let. Na silnicích v celém světě tak každoročně zemře 400 tisíc mladých lidí. „Až za haváriemi zůstávají jako příčiny úmrtí v této věkové kategorii nemoci, drogy, sebevraždy, násilnosti a války,“ uvádí Václav Bálek, mluvčí české pobočky pojišťovny Allianz.

Na základě údajů Světové zdravotnické organizace zahrnující řidiče aut, motorek, cyklisty i chodce je podle propočtů Allianz centra pro technologie Česká republika ve světovém žebříčku na 36. pozici v počtu úmrtí. Z okolních zemí jsou na tom lépe než my Německo a Rakousko. Nejlépe jezdí v Evropě motoristé ve Švédsku, Velké Británii a na Maltě. Celosvětově dopadla nejhůře Dominikánská republika před Thajskem a Venezuelou.

Každoročně zemře na silnicích ve světě 1,3 milionu lidí a více než 50 milionů se jich zraní. Na 100 tisíc obyvatel jich tak průměrně 18 přijde o život kvůli dopravním nehodám.

Na českých silnicích zemřelo vloni 583 lidí. Se 63 usmrcenými na milion obyvatel je naše země i nadále výrazně nad průměrem zemí EU.

Nejvíce automobilových nehod se zdravotními následky v Česku v přepočtu na obyvatele zaznamenal ČSÚ mezi lety 2010 až 2013 v Jihočeském kraji, kde množství nehod překročilo o čtvrtinu celorepublikový průměr. Nadprůměrná nehodovost byla i v Libereckém, Plzeňském a Pardubickém kraji. V Praze byly počty nehod s následky na zdraví proti relativní úrovni v ČR naopak o pětinu nižší.

Zatímco počet nehod na silnicích zaznamenal v posledních letech obecně zlepšující se trend, množství nehod na železnici spíše stagnovalo, uvedl ČSÚ. Mírný nárůst naopak úřad zaznamenal u autobusové nebo trolejbusové dopravy. Zhruba deset procent obětí na železnici tvoří střety na železničních přejezdech.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Premium

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson přijede s nehudební show. Získejte vstupenky zdarma

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson se předvede v poněkud netradiční roli. V rámci večera mluveného slova představí svou...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Auto jako investice, díl třetí: Chcete si hrát, nebo vydělávat?

Častou chybou začínajících „investorů“ bývají auta, která jste vždycky chtěli, a teď na ně konečně máte peníze. Skvělá...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Volkswagen zvažuje prodej nebo nabídku akcií Lamborghini

Automobilová skupina Volkswagen uvažuje o budoucnosti své značky luxusních aut Lamborghini, včetně jejího prodeje či...

TIPY NA PODZIM: Knížky, které vám zpříjemní chladné večery
TIPY NA PODZIM: Knížky, které vám zpříjemní chladné večery

Knížka, deka, čaj... zní to jako klišé, ale pořád jde o jednu z nejlepších trojic, se kterými můžete strávit podzimní večer.

Najdete na iDNES.cz