Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Dieselgate pokračuje naruby, automobilky uměle zvyšují emise

Zní to jako případ z Kocourkova. Poté, co jsou automobilky kritizovány, že uváděly u svých vozů příliš nízké a nerealistické hodnoty emisí, byly teď ze strany EU varovány, aby nečinily opak. Nová studie totiž přišla na to, že automobilky teď pro změnu hodnoty emisí uměle navyšují.

Emise testovacího golfu s dvoulitrovým motorem při této cestě byly nízké (okolo 17 miligramů na kilometr). | foto: Bosch

Kauza Dieselgate otevřela rozsáhlou diskusi o tom, jak efektivní byla dosavadní emisní legislativa. Tato diskuse následně vedla k jejím změnám a úpravy budou i nadále pokračovat. Věčným paradoxem je boj automobilek s protikladem při tvorbě emisí: čím nižší spotřeba (a tím emise CO2), tím více rostou emise škodlivin (zejména oxidů dusíku NOX a částic), které je pak potřeba likvidovat nákladnými technickými řešeními. Legislativní požadavky jsou totiž neúprosné – požadují jak snížení emisí škodlivin, tak množství vypouštěného oxidu uhličitého.

V rámci nových pravidel pak pro automobilky platí nové limity. V laboratoři se totiž emise měří podle nové metodiky WLTP, která by měla být především z hlediska spotřeby (a tedy množství CO2) realističtější než dosavadní NEDC. To samo o sobě přináší nárůst vykazovaného množství vypouštěného CO2.

Evropská legislativa tak na to musí reagovat při stanovení nových limitů pro průměrné flotilové emise CO2 automobilek. Nové limity mají platit po roce 2021 se dvěma cíli: do roku 2025 mají emise CO2 poklesnout proti stavu, který bude platit v roce 2020, o 15 %, do roku 2030 pak o 30 %.

Právě fakt, že základem pro budoucí snižování emisí se stane stav v roce 2020, pak prý podle představitelů EU láká automobilky k tomu, aby vykazované hodnoty uměle navyšovaly a tím se jim pak nové cíle plnily snáze. Zjistila to studie Společného výzkumného centra, které spadá pod Evropskou komisi. V rámci studie orgány EU otestovaly automobily různých značek.

Průměrně prý automobilky podle studie v laboratorních testech navyšovaly hodnotu emisí CO2 o 4,5 procenta a v extrému dokonce došlo k „papírovému“ navýšení až o třináct procent. Alespoň to uvádí zpráva agentury Reuters, která měla možnost do výsledků nahlédnout. Studie ale zatím není na internetových stránkách Komise ani výzkumného centra k dispozici.

Podle Reuters měly automobilky vykazované hodnoty emisí oproti tomu, co je v laboratoři skutečně možné, navyšovat různými technickými způsoby: k vlastnímu testu například mohou použít vozy s vybitou baterií, kterou pak musí během testu alternátor intenzivněji dobíjet a to lehce navýší spotřebu. Jindy byl zase odpojen systém vypínající motor při zastavení (stop-start) nebo dokonce docházelo k pozdějšímu řazení rychlostí tak, aby byly opět emise navýšeny.

Komise proto automobilky varovala, aby takové praxe zanechaly. Legislativci zvažují, že v pravidlech platných po roce 2020 kvůli tomu nebude jako berná mince průměrná automobilkami vykazovaná hodnota emisí, ale hodnota, kterou si evropští úředníci sami změří. To ukazuje, že emisní legislativa je téměř „nekonečný boj“, ve kterém jsou proti sobě stavěny protichůdné požadavky.

Navíc legislativa často nebere v potaz technické možnosti. Což platí i v případě aktuálního návrhu, kdy by tedy mohly být za „startovní čáru“ brány emise naměřené ve vlastních testech EU. Automobilky by v takovém případě nemusely sáhnout po umělém navýšení emisí v laboratorních podmínkách mírně nestandardním postupem, ale mohly by zvýšené emisní chování promítnou přímo do řídicích jednotek svých vozů: mírné navýšení spotřeby paliva totiž v mnoha případech usnadňuje práci s emisemi škodlivin, kterých může vznikat méně.

Automobilky se vždy snaží maximálně využít různých skulin a nedokonalostí v emisní legislativě a současný stav jim paradoxně opět trochu nahrává. Než totiž vejdou v platnost nová pravidla, panuje na poli emisí vlastně docela solidní zmatek. Pro účely některých „výkazů“ se totiž stále využívají starší testy NEDC, pro jiné už se auta měří podle WLTP (zejména spotřeba – CO2) a jinde se používají testy v reálném provozu – RDE (především emise NOX). V budoucnu má právě kombinace WLTP a RDE zajistit, aby automobilky nevykazovaly nerealisticky nízké emise, kterých by se pak v praxi nedalo dosáhnout. Jenže současná kombinace NEDC, WLTP a RDE pro různé účely naopak přináší zmatek a více skulin pro jednotlivé účely.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Obrat o peníze vás může mechanik i policisté. Podívejte se, na co si dát pozor

Premium Na každém kroku je řidič vystaven výdajům, které vůbec nejsou nutné. A je jedno, zdali jde o autoservis, pojišťovnu,...

Nejdůležitější SUV vyrábí Hyundai v Nošovicích. Startuje nová generace

Automobilka Hyundai zahájila v Nošovicích na Frýdecko-Místecku sériovou výrobu nové generace stěžejního modelu...

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

Nejvyšší soud určil koncentrace drog vylučující řízení auta

Nejvyšší soud v novém stanovisku naznačil, jaká minimální koncentrace drog v krvi bude u řidičů trestná bez nutnosti...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...