Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. září 2022 Zlata

Turba pomohou motorům ještě více než dosud, budou rekuperovat

Z hlediska možností zvyšování efektivity zatím spalovací motory ještě zdaleka nevyčerpaly svůj potenciál. Jednou z oblastí, které je věnována velká pozornost, je energie spalin. Kromě běžných turbodmychadel má před sebou velkou budoucnost i rekuperace energie za pomocí další turbíny.

Koncepty Audi s elektrickým turbodmychadlem | foto: Audi

Oblasti turbodmychadel se v poslední době věnuje velká pozornost, kromě těch nejmenších motorů je drtivá většina pohonných ústrojí v moderních automobilech přeplňována. Dnešní turbodmychadla jsou mnohem sofistikovanější než před lety. Ale ten pravý pokrok na nás možná teprve čeká.

Není tomu dávno, co Audi představilo koncept motoru s elektricky poháněným dmychadlem a tato technologie teď pomalu, ale jistě míří do sériové výroby. Po Audi totiž představil koncept motoru s elektrickým přeplňováním i Volkswagen. Za základ vzal dvoulitrové TDI s dvojitým přeplňováním. Upravený čtyřválec dává výkon 272 koní, což je z daného objemu úctyhodná porce. Motor by se měl dostat pod kapotu crossoveru, který vznikne na základě studie CrossBlue. Stejný princip využívá extrémní benzinový čtyřválec Volvo Drive-E, který dává výkon 450 koní. I tento agregát nejspíš zamíří do sériové výroby.

Elektrické kompresory jsou jedna věc, ale vývoj bude směřovat i tak trochu na opačnou stranu. Budoucnost šetření paliva se nazývá Turbo Compounding a jde vlastně o sběr energie ze spalin. Taková rekuperace funguje už například ve Formuli 1, kde umí turbodmychadlo připojené k motorgenerátoru vyrábět elektrickou energii a tu následně používat k dalšímu pohonu vozu.

Právě tento způsob by se teď mohl začít výrazněji prosazovat i v běžných automobilech. Nejdřív ovšem možná v trochu jednodušší podobě. Zatímco v F1 funguje systém obousměrně (tedy umí energii vyrábět, ale také umí pohánět dmychadlo), v autech by alespoň při prvních aplikacích měla speciální turbína pouze sbírat energii ze spalin. Je to vlastně taková druhá polovina elektricky poháněných kompresorů, se kterými teď počítají u Audi, VW a Volva. V budoucnu se jistě dočkáme spojení těchto systémů, jako je tomu právě v F1.

Turbo Compounding se zdá být dalším novým vynálezem, přitom za sebou má už dlouholetou historii. Kromě získávání elektrické energie, kterému se na tomto poli věnuje třeba společnost Bowman (ta nabízí dodatečnou montáž systému pro nákladní auta), se totiž využívá i mechanická rekuperace. Turbína je v takovém případě přes soustavu převodů nebo hydrodynamickou spojku v podstatě napojena zpět na klikovou hřídel a energii spalin.

Původ má tato technologie v letectví, kde měla přinést zvýšení výkonu, či snížení spotřeby motorů. Jenže rychle tuto možnost překonaly proudové motory a u vrtulových letadel pokrok v oblasti turbovrtulových agregátů. Ale mechanický sběr energie se poněkud překvapivě používá i v automobilové oblasti. Turbínu a soustavu převodů přenášející mechanickou energii na klikovou hřídel má například vznětový šestiválec Detroit Diesel DD15 TC, který najdeme v několika modelech trucků Freightliner a Western Star. Podobné řešení lze najít i v některých agregátech Volvo Trucks a Scania.

V automobilech se zatím toto řešení neobjevilo, využívá ho (kromě monopostů F1) jen závodní speciál LMP1 Porsche 919 Hybrid pro vytrvalostní závody. Na rozdíl od F1 tady systém slouží opravdu jen ke sběru energie, s dmychadlem spojen není, a nemůže ho tedy pohánět.

Mechanická rekuperace energie spalin umožní zvýšit efektivitu motoru asi o pět až sedm procent, elektrická rekuperace by měla být ještě účinnější a navíc má méně negativních dopadů. Mechanický systém totiž nemusí být v některých případech a zatíženích vůbec přínosný.

Sbírání energie ze spalin je jednou z cest, které mají pomoci ještě výrazněji snížit spotřebu paliva spalovacích motorů. Ve spalinách totiž z motoru odchází zhruba třetina energie, která spálením paliva vznikne.

Kromě rekuperace z turbíny hledají konstruktéři i další cesty. BMW například zkouší dva systémy, Turbosteamer a Thermoelectric generator. Termoelektrický generátor vyrábí elektřinu přímo za pomoci termočlánků. Turbosteamer vyrábí elektrickou energii za pomocí parní turbíny. Páru vyrábí v uzavřeném okruhu, médium je ohříváno právě horkými výfukovými plyny. Stejný princip testují od roku 2012 také u Renault Trucks. Ani jedna z těchto technologií se zatím ovšem nedostala do praxe.

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Houbaři, pozor na to, kde parkujete. Hrozí tisícové pokuty

V těchto dnech stačí kolem lesa jen projíždět a už z okna auta jsou vidět houby, které skoro prosí o sebrání. Ovšem ti,...

Slovenská firma představila autobus na vodík, vypomáhá si elektřinou ze zásuvky

Slovenská firma Mobility&innovation production představila prototyp prvního slovenského autobusu na vodík. Je to...

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

„Přesuneme kvůli plynu výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen,“ může se to zdát jako popíchnutí...

Závod z Pekingu do Paříže o život a šampaňské. Ital ho vyhrál o dva týdny

Premium Byl to závod, který trval dva měsíce, půl startovního pole během něj málem umřelo a jeden účastník projel cílem v...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...