Volvo zatočí s turbodírou. Použije k tomu bombu se stlačeným vzduchem

aktualizováno 
Nové Volvo S90 s nejsilnějším dieselovým motorem dostane technologii pro odstranění prodlevy turba. Díky tomu má mít S90 se vznětovým čtyřválcem lepší dynamiku než šestiválci osazení konkurenti.

Volvo PowerPulse | foto: Volvo

Prodleva turbodmychadla je dlouhodobým problémem přeplňovaných motorů. Řidič sešlápne plynový pedál, ale chvíli trvá, než motor zabere. Je to způsobeno tím, že výfukové plyny, které roztáčejí turbínu, nemají v případě náhlé potřeby výkonu dostatečný tlak a chvíli trvá, než se tento tlak vytvoří. V autařské hantýrce se tomu říká „turbodíra“.

Výsledkem je náhlý příval síly, kdy motor v určitých otáčkách prudce zabere. Potíže s prodlevou turba trápí typicky více přeplňované výkonné motory, menší agregáty s lehkým přeplňováním se mohou už dnes pochlubit relativně plynulým nástupem síly.

Výrobci řeší problém s prodlevou různými způsoby, od obtokových ventilů přes variabilní geometrii turbodmychadel až po nová elektrická dmychadla, která chystá do sériové výroby zavést jako první automobilka Audi. U Volva teď přišli s vlastním systémem, který má turbodíru odeslat do propadliště dějin. A rovněž k tomu použije elektrický kompresor, ale zcela jinak než Audi.

Fotogalerie

Princip je vlastně docela jednoduchý. Volvo k motoru instalovalo nezávislý elektrický kompresor a menší tlakovou nádobu. Kompresor bere ve chvíli, kdy není třeba plný výkon, vzduch ze sání a natlakuje jím nádobu. Z té pak může ventil natlakovaný vzduch vypustit do výfuku těsně před turbínu turbodmychadla, která se tak roztočí okamžitě a není třeba čekat, až se ve výfukovém potrubí vytvoří potřebný tlak.

Reakce motoru na pokyny řidiče, které dává přes plynový pedál, tak mají být okamžité. V době, kdy se čeká na nástup elektricky přímo asistovaných dmychadel (elektromotor jej roztočí na potřebné otáčky), působí řešení Volva trochu zvláštně, ale mohlo by mít své výhody. Jak dokazují příklady z Formule 1, pohon dmychadla elektromotorem není vůbec jednoduchá a levná záležitost, správně to zvládá asi jen agregát Mercedesu. Potíží je například velké tepelné namáhání elektromotoru, což může vést k nespolehlivosti. Systém Volva toto eliminuje.

V praxi si si tento systém budeme moci vyzkoušet v novém Volvu S90 s dvoulitrovým čtyřválcem v provedení D5. Je otázkou, zda půjde o standardní verzi D5, nebo o vylepšené provedení motoru, které má výkon 173 kW a točivý moment 480 Nm. S ním má S90 s automatickou převodovkou a pohonem všech kol zrychlit na stovku za 7,3 sekundy a dosahovat maximální rychlosti 230 km/h, to vše při průměrné spotřebě 5,1 litru nafty na 100 kilometrů.

To na lepší dynamiku než u šestiválcové konkurence nevypadá, ale kdo ví, možná se u Volva chlubí pružným zrychlením. Třeba Audi A6 s třílitrovým šestiválcem o výkonu 160 kW zrychluje na stovku za 6,6 sekundy a kombinovanou spotřebu slibuje navlas stejnou jako S90.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Najdete na iDNES.cz