Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Audi dostanou turbo roztáčené elektromotory a 48voltovou síť

  10:17
Automobilka Audi představila dva koncepty pohonných jednotek TDI, které využívají zajímavou technickou novinku. Jejich turbodmychadla totiž mohou roztáčet elektromotorky, čímž je eliminována prodleva nástupu turba. Audi počítá se zařazením této novinky do sériové výroby.
Koncepty Audi s elektrickým turbodmychadlem

Koncepty Audi s elektrickým turbodmychadlem | foto: Audi

Takzvaná elektricky asistovaná turbodmychadla nejsou ničím neznámým, inženýři automobilek se touto oblastí zabývají už zhruba celé desetiletí. Zatím se však v běžné praxi tato myšlenka neuplatnila. Teď se však možná dočká rychlejšího rozvoje, a to díky nasazení v motoristickém sportu.

Turbodmychadla s možností rekuperace energie a následně pohonu dmychadla elektromotorem jsou součástí Formule 1 a objevují se v úvahách inženýrů, kteří staví speciály pro vytrvalostní závody FIA World Endurance Championship, včetně slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. A právě z práce na závodních pohonných jednotkách nejspíš vychází i nové agregáty Audi, které princip elektricky roztáčeného dmychadla předvádí jako jedny z prvních.

Audi sice v Le Mans u svého prototypu rekuperaci energie ze spalin a následnou možnost pohonu turbodmychadla nepoužilo, nicméně systém právě pro vytrvalostní závody automobilka vyvíjela a testovala (v Le Mans letos elektricky asistované turbo použito nebylo). Brzy tak možná toto řešení zamíří do sériové výroby, byť v trochu jiné podobě než v té zamýšlené pro závody.

Jedno dmychadlo navíc

Zatímco v motoristickém sportu se používají nebo jsou v úvahách inženýrů navrhována řešení, kdy turbína a kompresor mohou na sobě fungovat nezávisle a v ose k nim připojený elektromotor se může starat o rekuperaci energie nebo o roztáčení turba, ve dvojici konceptů, jejichž zavedení do výroby Audi připravuje, je použitý jeden kompresor navíc.

Na první pohled jsou motory v konceptech Audi A6 3.0 TDI a Audi RS5 TDI v podstatě běžné šestiválcové turbodiesely značky. Motor v A6 má jedno klasické turbodmychadlo, agregát v RS5 TDI dostal turba dvě v sérii – jedno menší a jedno větší. Jenže tím výbava motorů dmychadly nekončí. V obou motorech je totiž ještě jedno dmychadlo navíc. Právě to je roztáčeno elektromotorem.

Uspořádání systému je následující – klasická turbodmychadla stlačují vzduch, ten pak vstupuje do mezichladiče a teprve za ním je umístěn kompresor, který má k sobě připojený elektromotor o výkonu 7 kW. Tento kompresor však není v dráze vzduchu připojen neustále, nachází se na druhé větvi, kterou otevírá obtokový ventil. Ten se otevírá v nízkých otáčkách motoru, kdy ještě nemají výfukové plyny dostatek energie na to, aby řádně roztočily turbodmychadla. Právě v tu chvíli tedy zabere kompresor poháněný elektromotorem – na maximální otáčky se roztočí za pouhých 250 milisekund.

Výkon pro rychlý start

Třílitrové TDI s jedním turbodmychadlem a přídavným elektrickým kompresorem má ve standardním režimu bez oné elektrické asistence výkon 240 kW a točivý moment 650 Nm v rozsahu 1 500 – 3 500 otáček. Právě pod tímto rozsahem se zapojuje elektricky poháněný kompresor, díky tomu je síla motoru dostatečná už od nejnižších otáček. Audi to demonstruje na výraznému vylepšení pružnosti motoru – akcelerace ze 60 na 120 km/h na šestý rychlostní stupeň trvá s elektrickou asistencí 8,3 sekundy, bez ní dlouhých 13,7 sekundy.

Šestiválec biturbo má standardní výkon 283 kW a točivý moment 750 Nm v rozmezí 1 250 až 2 000 otáček za minutu. Elektrický kompresor pomáhá k superrychlému startu auta tímto motorem vybaveným – koncept RS5 zrychluje na stovku za pouhé čtyři sekundy. Inženýři Audi systém vychvalují především z hlediska dostupnosti výkonu po každém přeřazení, není nutné čekat na nástup turbodmychadel. Při každodenní jízdě není nutné tak často řadit, motor má dost síly v jakýchkoli otáčkách.

Podle techniků Audi je toto řešení vhodné pro široké aplikace. Elektricky asistovaná dmychadla tak mohou spolupracovat nejen se vznětovými, ale i zážehovými motory. Proč u Audi zvolili toto oddělené řešení s dmychadlem navíc, automobilka nezdůvodňuje. Roli tu ovšem hraje cena a vyspělost technologie – řešení „vše v jednom“ bude totiž v důsledku konstrukčně komplikovanější a může mít určité potíže se spolehlivostí a životností. Tady nejspíš vývoj v motoristickém sportu pomůže. Ne nadarmo se například přídavné dmychadlo nachází až za mezichladičem v relativně chladném prostoru, elektromotor tu tak nemusí snášet tak vysoké teplotní zatížení, jako kdyby byl přímo u turbodmychadla a horkého výfukového potrubí.

Nové elektrické rozvody

Energii, kterou využívá elektromotor k pohonu kompresoru, získává motor rekuperací, například při plachtění. Koncepty ji ukládají do li-ion baterií s novým elektrickým rozvodem se stejnosměrným napětím 48 V. I tuhle novinku chystá Audi pro sériovou výrobu, přinést má celou řadu výhod. Vyšší napětí znamená potřebu nižších napájecích proudů a tím pádem menší nároky na tloušťku kabeláže. To samozřejmě přináší snížení hmotnosti.

Systém s vyšším napětím umí poskytnout právě dostatečný výkon pro pohon elektrického kompresoru, ale i dalších součástí vozů – například elektromechanické zadní brzdy, vodní pumpy a dalších zařízení, u kterých dnes výkon dvanáctivoltových systémů přestává stačit. Na palubě je samozřejmě i převodník pro stávající běžné napětí 12 voltů, který zajistí pohon ostatního příslušenství.

Inovace brzy na silnici

Nové technické novinky Audi by se měly již brzy objevit v sériové výrobě. Palubní 48voltový systém se podle prohlášení automobilky objeví v několika sériových modelech již brzy. Motory 3.0 TDI s elektrickými dmychadly také vypadají velmi sériově a z právě představených konceptů nejspíš také brzy zamíří do sériové výroby. Vzhledem k plánům automobilky je pak více než pravděpodobné, že se s tímto systémem setkáme i u dalších vozů.

Nelze však předpokládat, že by se tato konkrétní podoba systému dostala rychle do levnějších modelů, další přídavné dmychadlo samozřejmě znamená navýšení ceny a také prostorových nároků motoru. Pro levnější aplikace by byl ideální systém v podobě, která se dnes využívá ve Formuli 1. Jenže takové systému nejspíš potřebují ještě trochu dopilovat.

Témata: TDI
  • Nejčtenější

Další prudiči na palubě. EU přichystala řidičům nový bezpečnostní dozor

Čím více pruhů tím více Adidas, a čím více asistentů, tím více ADAS? Když jde o bezpečí, tak musí žerty stranou. Povinné asistenční systémy ve všech nových vozech musí od 7. července podle Evropské...

8. července 2024,  aktualizováno  12:14

Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě

Jedním z nezapomenutelných malých Fiatů s motorem vzadu je typ 850, mladší bráška kultovní šestistovky. A protože i osmsetpadesátka se v nemalých počtech dovážela do Československa a letos slaví...

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový rolls má kontinentální premiéru na karlovarském festivalu

Rolls-Royce si pro chlubení se obnoveným Cullinanem v České republice opět vybral slavný festival v Karlových Varech. Evoluce superluxusního SUV má na jedné z nejvýznamnějších společenských a...

5. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se, že člověka přecházejícího na elektromobilitu čeká řada změn. Teslu si pořídil spolupracovník redakce...

9. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Premium

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s rodinou se rozhodli pro cestu svým elektrickým audi. Bateriová auta nemusí v Česku platit za dálnice....

12. července 2024

Vlak má vždycky přednost. Při nehodě fyzikální zákony nepřemůžete

Jen v několika málo případech je viníkem srážky auta a vlaku strojvedoucí. V drtivé většině je chyba na straně řidičů, kteří si myslí, že to stihnou, ignorují výstražná světla a mnohdy i závory....

12. července 2024

Italský obytňák na francouzských základech je hubeňour pro mírně pokročilé

Výrobci obytných aut hledají díry na trhu stejně jako velké automobilky. Vznikají tak modely na pomezí mezi dosud zavedenými modelovými řadami. Přesně do takového výklenku italské Etrusco zamířilo...

11. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Krásná dcera Václava Klause mladšího se bude vdávat, vezme si házenkáře

Kateřina Klausová (25), dcera Václava Klause mladšího, řekla své ano Tomášovi Pirochovi (24), reprezentantovi České...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Nenašla na trhu, co potřebovala, tak začala vyrábět sama. Zákazníků přibývá

Jana Podroužková má ráda pohyb a baví ji design. Oboje nakonec skloubila a založila vlastní značku Dhaara. Ta za osm...