A to je vlastně ta hlavní revoluční změna. Prius plug-in hybrid už byl, jenže prim hrála vždy klasická čistě hybridní „samodobíjecí“ varianta. Nově bude ovšem posel hybridizace, jenž letos slaví 25 let na trhu (první dorazil v roce 1997), v Evropě výhradně jen dobíjecí hybrid.
Je to ještě paradoxnější, Toyota přiveze do Evropy v roce 2023 symbol přechodu k bateriové trakci v provedení, které u místní emisní inkvizice upadlo v nemilost. Protože plug-in hybridy uživatelé málo nabíjejí, už proti nim táhnou stejně jako proti klasickým autům se spalovacími motory.
Na mimoevropské trhy ovšem přijede slavný model i v klasické hybridní variantě, která si elektřinu vyrábí sama na palubě.
Nová, pátá generace Toyoty Prius disponuje výkonnějším motorgenerátorem a dvoulitrovým spalovacím motorem o celkovém výkonu 223 koní (164 kW). Přepracovaná karoserie je opět „divná“, jak je u priusu zvykem. Koncepci pohonu svou jinakostí zdůrazňuje, není to ovšem samoúčelné, liftbackově tvarovaná silueta je totiž také velmi efektivní z pohledu aerodynamiky, což se promítá do efektivní spotřeby paliva, jízdního chování i stability.
Karoserie s charakteristickou siluetou je nyní o 50 mm nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy směrem dozadu. Vůz dále obouvá větší pneumatiky o rozměru až 19".
Rozvor se oproti předchozí generaci zvětšil o 50 mm. Celková délka vozu se však současně zmenšila o 46 mm. Karoserie je také o 22 mm širší.
„Vůz je postaven na druhé generaci podvozkové architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) velikostní kategorie GA-C, přinášející nižší hmotnost a vyšší tuhost. K nižšímu těžišti vozu přispívá optimalizace zaměřená na zástavbu baterie a palivové nádrže ve prospěch větší zábavy za volantem a tichého cestování,“ komentuje mluvčí značky pro český trh Jitka Jechová. „Nižší jízdní pozice řidiče je sportovnější, zatímco k optimálnímu používání napomáhá způsob uspořádání displejů a ovládacích prvků.“
Spalovací motor 2,0 litru pro platformu TNGA disponuje výkonem 148 koní (111 kW) a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 160 koní (120 kW). Maximální systémový výkon pak činí 223 koní (164 kW). Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) je to tedy výrazný nárůst.
„Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v režimu EV, a tak je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 % delší. Hlavní podíl zde má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh,“ vysvětluje Jechová. „Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky svým kompaktním rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu.“
Některé výbavové stupně mají ještě navrch fotovoltaické články na střeše.