Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvMiniaturní crossover do městské džungle stojí na technice většího Yarisu, který se v Kolíně vyrábí od loňského podzimu. Aygo X (Aygo Cross) má pod kapotou původní litrový tříválec občerstvený z předchůdce s výkonem 72 koní. Spojený je s manuálem, za příplatek může dostat automat. Podrobné představení nové generace Toyoty Aygo X čtěte zde.
Velkým tahákem má být stahovací plátěná střecha. Z ayga kabriolet neudělá, elektromotorky stáhnou plátěný díl, který nahradil plech střechy. Exkluzivní rozhovor s designérem nové toyoty od Kolína čtěte zde.
Toyota láká na bohatou výbavu modelu, v té základní je plná bezpečnostní výzbroj. Vyšší stupně pak přidávají komfortní prvky a funkce, které zpříjemňují život na palubě. Ovšem i tak najdeme v ceníku poťouchlosti – v nejlevnějším provedení chybí například otáčkoměr nebo kryt zavazadlového prostoru. Zajímavostí také je, že oproti základu, ve kterém nechybí klimatizace, dotykový multimediální systém nebo adaptivní tempomat a elektrická okna a zrcátka, mají mít vyšší stupně výbavy lepší odhlučnění.
Předprodej odstartoval v lednu, první vozy dorazí na showroomy v dubnu, v květnu budou u prvních zákazníků.
Se zvýšením podvozku a nárůstem výbavy také poposkočila cena Ayga. Nově startuje na 319 tisících. Dokáže se ovšem dostat pod tři sta tisíc s výkupním bonusem. Jitka Jechová, mluvčí českého zastoupení značky, mechanismus slevy pro iDNES.cz vysvětluje takto: „Zákazník, který přiveze dealerovi ojeté auto na protiúčet, dostane kromě částky za výkup, na které se s prodejcem domluví, ještě dalších dvacet tisíc slevy na pořízení Toyoty Aygo X.“
Jako na židli
„Nenechte se zmást jménem ani tvary mini SUV, velkými 18 koly a plastovými lemy blatníků, Aygo X není k mání s pohonem všech kol jako Fiat Panda nebo Suzuki Ignis,“ píše automagazín Quattroruote po prvním svezení s novinkou a připomíná také, že i když je to vůz značky proslavené svou hybridní technikou, nedostává kolínská novinka ani benzinoelektrický pohon.
Oproti původnímu Aygu povyrostla novinka o výrazných 23 centimetrů do délky, takže dorostla právě Pandu na 3,7 metru. Quattroruote si všímá, že díky posazu o pět centimetrů vyššímu je dojem z jízdy o dost jiný. S nohama dolů se dá dojem z pobytu na palubě připodobnit právě Pandě. Stavět miniauta „do výšky“ je tradiční fígl, jak „zvětšit“ prostor uvnitř. Posádka sedí více vzpřímeně s nohama dolů jako na židli a lépe se na krátký rozvor srovná. Mimochodem rozvor se mezigeneračně protáhl o devět centimetrů. Quattroruote píše, že je vzdušněji i v oblasti zad a loktů.
Vzpomínkou na předchůdce jsou jen výklopná větrací okna v zadních dveřích. Sedačky s integrovanou opěrkou hlavy asi nebudou pasovat ke každé postavě, v kategorii nejmenších aut je to ovšem běžné řešení. Výhodou je pětidveřová karoserie.
Kufr narostl o 60 litrů na 231, je hodně vaničkovitý s vysokou nákladovou hranou.
Quattroruote vyzdvihuje talent k městským disciplinám. Má malý poloměr otáčení, lehké řízení a může dostat automat.
Městské zaměření však potvrzuje taky čas potřebný pro rozjetí na stokilometrovou rychlost – 16 sekund. V městských sprintech je ovšem tříválec čiperný, i díky tunové hmotnosti.