Robotaxi jménem e-Palette vyvinula automobilka přímo pro potřeby olympijských her v Tokiu.
„Nehoda ukazuje, že autonomní vozidla nejsou pro běžné silnice dosud reálná,“ okomentoval Toyoda incident, ve kterém e-Palette srazilo zrakově postiženého sportovce, jenž si ze střetu odnesl lehké zranění pravděpodobně jen díky velmi nízké rychlosti vozidla.
Auto se zastavilo na křižovatce tvaru T a při odbočování srazilo chodce při jízdě rychlostí jednoho až dvou kilometrů v hodině.
Sportovec byl převezen do zdravotnického centra olympijské vesničky k ošetření a pak se vrátil na ubikaci pěšky a bez další pomoci. Podle magazínu Quattroruote ovšem přišel o závod v sobotu 28. srpna.
Toyota se po nehodě s okamžitou platností rozhodla provoz vozítek e-Palette zastavit. Toyoda při omluvě zdůraznil, že nehoda ukázala potíže autonomního řízení při provozu v mimořádných podmínkách, které jsou dány přítomností zrakově postižených lidí nebo jiných zdravotně postižených uvnitř vesnice během paralympiády.
E-Palette, plně autonomní bateriové elektrické vozidlo, bylo upraveno speciálně pro použití během tokijských olympijských a paralympijských her, je vybaveno velkými elektricky ovládanými dveřmi a rampami umožňujícími rychlý nástup skupin sportovců. Na palubě je vždy přítomen dohližitel, který v případě nepředvídané nebo neřešitelné událostí může zasáhnout a vozidlo zastavit. V momentu, kdy ke střetu došlo, podle předběžných zpráv auto řídila obsluha joystickem, futuristický modul ovšem zastavit nestihla. Automobilka spolupracuje na vyšetřování příčiny nehody s místní policií.
Maximálka 19 km/h
Speciál Toyoty je určený pro sportovce, organizátory, návštěvníky, handicapované nebo starší lidi, těhotné ženy nebo pro rodiny s malými dětmi. Přepraví až šest pasažérů.
Značka připravila pro olympiádu 200 těchto elektromobilů s 19kilometrovou maximálkou a stokilometrovým dojezdem. Osobní přepravník je 3,9 metru dlouhý, dva metry vysoký a 1,6 metru široký a v Tokiu je k vidění ve dvou variantách.
Běžnější bude model Basic se třemi řadami míst. Při převozu pasažérů upoutaných na vozík je možné konfiguraci změnit sklopením sedadel. Z bezpečnostních důvodů je sedadlo řidiče vyvýšeno a umístěno uprostřed, aby šofér viděl na cestující při nastupování a vystupování.
Sedadla pro pasažéry jsou přístupná z obou stran vozidla, nechybí bezpečnostní tyče po obou stranách, ale ani kotevní desky a rampy pro přepravu cestujících na vozíku.
Další varianta nazvaná Relief má polovinu druhé a celou třetí řadu vyhrazenou pro nosítka. Vozítko bylo zároveň navrženo tak, aby v něm měli místo dva zdravotníci na sedadlech hned vedle nosítek.
Toyota poskytla hrám celkem 3 340 vozidel. Jen těsně před zahájením olympiády ovšem oznámila, že se na hrách stáhne do ústraní. Jeden z hlavních sponzorů sportovní události si nechce poškodit image, olympijské hry se konaly navzdory silnému odporu japonské veřejnosti a obavám z dalšího šíření koronaviru (psali jsme zde). Největší automobilka světa na olympijských hrách bez diváků zrušila též akce, na kterých měla v plánu propagovat svá auta.