Podél silnic a ve městech fandí stovky až tisíce lidí. Kdy se jel poprvé? Roku 1899. Jen pro srovnání, za nejstarší závod je považovaný podnik Londýn–Brighton prvně konaný roku 1896.
Pět dní s autodědečkem
Od roku 1992 je podnik koncipovaný jako veteránská soutěž. Tedy s ohledem na stáří automobilů, které na akci mohou startovat. Závod má specifický formát, během pěti dnů posádky najedou tisíce kilometrů v běžném provozu, na uzavřených úsecích absolvují jednotlivé vozy rychlostní zkoušky (stejně jako se jezdí na rally), závodí se však i na okruzích, kde se startuje hromadně.
Celkový počet takovýchto závodních vložek se pohybuje kolem patnácti – v průměru tři na den. Jen tak mimochodem si zkuste představit, že za den absolvujete pár stovek kilometrů jízdy po okreskách, dálnicích, městech, k tomu třeba dvě rychlostní zkoušky a závod na okruhu, to vše v padesátiletém či šedesátiletém závodním autě.
Musíte stíhat harmonogram a to vše pět dní po sobě. Opravdu nejde o spanilou jízdu. Každoročně se startuje v Paříži, cíl se však mění. Jeden rok je to Nice na jihovýchodě, další zase Deauville na severu Franice. Letos mohly posádky spatřit cílový prapor v Andořře v Pyrenejích – samosebou v případě, že zdolaly všechny nástrahy soutěže.