Tour Auto 2022

Tour Auto 2022 | foto: pro iDNES.cz

Automobilová Tour de France obrazem. Když muzeum závodí, na plechy nehledí

  • 1
Jeden z nejstarších automobilových závodů světa projel Francií napříč. Je to Tour de France, ale automobilová. Vždyť se také léta konal pod názvem Tour de France Automobile a až od obnovené premiéry počátkem devadesátých let je zvaný Tour Auto. Startovní pole pravidelně čítá stovky aut, itinerář zase čtyřmístné číslo značící celkový počet kilometrů.

Podél silnic a ve městech fandí stovky až tisíce lidí. Kdy se jel poprvé? Roku 1899. Jen pro srovnání, za nejstarší závod je považovaný podnik Londýn–Brighton prvně konaný roku 1896.

Pět dní s autodědečkem

Od roku 1992 je podnik koncipovaný jako veteránská soutěž. Tedy s ohledem na stáří automobilů, které na akci mohou startovat. Závod má specifický formát, během pěti dnů posádky najedou tisíce kilometrů v běžném provozu, na uzavřených úsecích absolvují jednotlivé vozy rychlostní zkoušky (stejně jako se jezdí na rally), závodí se však i na okruzích, kde se startuje hromadně.

Tour Auto 2022

Celkový počet takovýchto závodních vložek se pohybuje kolem patnácti – v průměru tři na den. Jen tak mimochodem si zkuste představit, že za den absolvujete pár stovek kilometrů jízdy po okreskách, dálnicích, městech, k tomu třeba dvě rychlostní zkoušky a závod na okruhu, to vše v padesátiletém či šedesátiletém závodním autě.

Musíte stíhat harmonogram a to vše pět dní po sobě. Opravdu nejde o spanilou jízdu. Každoročně se startuje v Paříži, cíl se však mění. Jeden rok je to Nice na jihovýchodě, další zase Deauville na severu Franice. Letos mohly posádky spatřit cílový prapor v Andořře v Pyrenejích – samosebou v případě, že zdolaly všechny nástrahy soutěže.