Když v Praze zavedeme plošně třicítku, ucpeme ji, říká expert v Rozstřelu

  • 138
V Praze stráví řidiči ročně 53 hodin v zácpách, říká v diskuzním pořadu Rozstřel expert na dopravní telematiku ze společnosti VARS Brno Tomáš Miniberger. Plošné snížení zavedení třicetikilometrové rychlosti, za které opakovaně demonstrují aktivisté, by podle něj Prahu ucpalo.

„Plošně zavedenou třicítku nemá žádné město,“ říká Miniberger. Každé město je jiné, plošné zavedení takového omezení podle dopravního odborníka nemá smysl. „Průměrná rychlost jízdy na ´poslední míli cesty´ v Praze je dnes podle měření přibližně 25 kilometrů v hodině,“ uvádí Miniberger.

Optimální rychlost z hlediska propustnosti komunikací ve městě je kolem padesáti kilometrů v hodině.

„Vytipoval bych klíčové komunikace a snažil se je co nejvíc zprůchodnit. Modelováním, sledováním, upravováním bych ladil optimální rychlost,“ říká Miniberger s tím, že Praha už dnes vyčerpává kapacitu svých komunikací z hlediska propustnosti. Zóny zklidněné dopravy se sníženou rychlostí – třeba právě na diskutovanou třicítku – by pak dopravu ovlivnily jen minimálně. Snižování rychlosti v klidových zónách by podle experta nemělo probíhat dopravním značením, ale stavebními úpravami – povrchem vozovky, retardéry, zálivy a podobně. „Z pohledu vypouštěných emisí není mezi třicítkou a padesátkou rozdíl,“ dodává Miniberger.

Třicet kilometrů nemá být podle odborníka cílovou rychlostí, má to být rychlost „poslední míle cesty“ – při dojezdu do cíle v klidové zóně, do ní ovšem motorista dojede po páteřní komunikaci, kde bude rychlostní limit citlivě nastaven na základě měření, simulací, testů.

Host moderátora Vladimíra Vokála v diskuzním pořadu na iDNES.cz také komentuje, jak dopravu v Praze ovlivnil začátek druhé etapy opravy Barrandovského mostu. Dopravní kolaps při pondělním začátku dopravního omezení podle odborníka zapřičinilo více faktorů, mimo jiné také déšť. „Když začne pršet, Pražané usedají do auta. Berou si kovový deštník,“ komentuje Tomáš Miniberger.

„Pomocí proměnných dopravních značek lze upravit rychlost dopravního proudu tak, aby se dala zachovat plynulost,“ chválí odborník opatření správce pražských komunikací. Připravenost celé rekonstrukce Barrandovského mostu a souvisejících opatření je podle Minibergera dobrá. Barrandovský most není podle odborníka takový problém, ucpávají se ovšem navazující komunikace. Podle Minibergera si řidiči zvyknou plánovat a přizpůsobovat své jízdy stejně jako při loňské etapě opravy mostu.

Zpomalte! Města stále častěji omezují rychlost, přibývá zón s „třicítkou“

„Pražští řidiči strávili v roce 2022 průměrně 53 hodin v kolonách, nejhorší je Londýn (156 hodin) a druhá nejhorší Paříž (136 hodin),“ cituje Miniberger statistiky a vysvětluje, jak se data o provozu shromažďují.

„Kolonu lze díky těmto inteligentním dopravním systémům možno dokonce předpovědět,“ prozradil Miniberger. Z dat o provozu a monitorovacích systémů pracujících s umělou inteligencí a simulacemi lze vyčíst třeba půl hodiny dopředu, kdy se začne komunikace ucpávat.