Test dětských autosedaček: vyhněte se těm univerzálním

  12:01aktualizováno  12:01
Německý autoklub ADAC otestoval 37 dětských autosedaček. Výsledek není vůbec špatný. Dvaadvacet výrobků získalo známku velmi dobrou. Zato univerzální sedačka pro děti od narození do 12 let zcela propadla.

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací. | foto: ADAC

Dalších devět sedaček dostalo trojku, a i když všechny zákonné předpisy splňují, za první skupinou v kvalitě zaostávají. Dvě sedačky Adac oznámkoval čtyřkou a čtyři výrobky zcela propadly. Těm se při výběru raději vyhněte.

Proč? Autosedačka Joolz iZi Go (s isofixovou základnou i bez ní) dostala nedostatečnou kvůli přítomnosti škodlivin. Testy u nich odhalily látky TCPP, které patří mezi rakovinotvorné. V testech bezpečnosti propadly sedačky Casualplay Multipolaris Fix a LCP Kids Saturn iFix.

První z nich nedokázala při simulované srážce udržet devítikilovou figurínu na svém místě. Dítěti, které by v sedačce cestovalo, by tak hrozila vážná zranění. U sedačky LCP Kids Saturn iFix se zase při čelním nárazovém testu bezpečnostní pás nebezpečně zařízl do břicha figuríny. I v této sedačce by dítě mohlo utrpět vážná poranění.

PODROBNÉ VÝSLEDKY

Test dětských autosedaček německého autoklubu ADAC

Přehled kompletních výsledků ZDE

Pouze dostatečnou známku si z testu odnesl výrobek Graco Milestone. Patří mezi univerzální sedačky, které jsou určené pro děti od narození až do 12 let. Pro rodiče lákavá nabídka však skrývá poměrně velké riziko. Sedačka nedopadla dobře při nárazových zkouškách. V autě není její poloha stabilní a také její instalace se podle ADAC neobejde často bez pochybení. V univerzálních autosedačkách navíc není možné přenášet novorozence. Použít je lze jen v autě.

Autoklub připomíná, aby rodiče co možná nejdéle vozili nejmenší děti v protisměrné sedačce (ideálně až do dvou let věku). Riziko poranění se takto v případě nehody znatelně snižuje.

Kde vozit dítě v autě

Dítě může sedět i vpředu

Zákon ukládá povinnost používání dětských autosedaček každým dítětem (menším než 150 cm, lehčím než 36 kg).

Omezení, že dítě smí na přední sedačku až od 12 let, neplatí už od roku 2006. Dnes je možné na přední sedačce přepravovat děti neomezeně, ovšem musí sedět v dětské autosedačce, která je přiměřená jeho věku.

Podle expertů na bezpečnost jsou rizikové podsedáky. Neposkytují totiž dítěti ochranu při bočním nárazu a pokud jsou špatně umístěné, může dítě při prudkém brždění zranit bezpečnostní pás.

Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7× častěji než děti v autosedačce. Pokud si myslíte, že dítě udržíte v náruči, jste na omylu. Při nárazu ho nikdy neudržíte, ale naopak rozmačkáte tíhou vlastního těla. Například při rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg byste totiž museli udržet ve svých rukou 300 kg.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Nissan zatím uspí spolupráci s Renaultem. Zaměří se na vlastní restart

Nissan Qashqai

Japonská automobilka Nissan odloží jednání o prohloubení aliance se svým francouzským partnerem Renaultem. Místo toho...

Experti apelují na řidiče: třetina dětí umře při nehodách v létě

Dítě v autě. Ilustrace

Poslední červnové dny je rušno kolem škol i na silnicích. Tisíce rodin vyráží autem na prázdniny. A vezou statisticky...

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Najdete na iDNES.cz