Test dětských sedaček: tři propadly, podle ceny se nerozhodujte

aktualizováno 
Test německého autoklubu je důkazem, že spoléhat u sedačky na cenu a schválení pro provoz nestačí. Z šestnácti testovaných sedaček žádná nedostala hodnocení „velmi dobrý“. Devět jich dostalo alespoň známku „dobrý“, dvě jsou „uspokojivé“, dvě „dostatečné“ a třem byste se měli vyhnout velkým obloukem.

Test dětských sedaček ADAC - Kiddy Phoenixfix 3 | foto: ADAC

Varovný je zejména odstrašující výsledek sedačky renomované značky Recaro, ale test dětských sedaček německého autoklubu ADAC odhalil i další problematické výrobky.

Například model Nuna Rebl, který je určen pro děti výšky 40-105 cm (tj. asi do čtyř let). Při simulovaném čelním nárazu se u něj zlomil ocelový rám. Při stejném testu pohořela i sedačka Recaro Optia (pro děti od jednoho do čtyř let), která se uvolnila z isofixové základny. Výrobce již naštěstí spustil svolávací akci, jež se týká i vajíčka Recaro Privia. Více o ní se dozvíte zde.

Fotogalerie

Nedostatky v crashtestech však nemusí být jedinou příčinou celkového propadáku. Špatně nainstalovaná dětská sedačka totiž představuje velké riziko pro dítě i zbytek osádky auta.

Právě ergonomie byla důvodem ke třetímu „nedostatečnému“ výsledku, který si odnesl Diono Radian 5 určený pro malé pasažéry od narození až do sedmého roku života. Kamenem úrazu je u něj právě schopnost růst společně s dítětem, která sice vypadá lákavě, ale podepsala se na tom, že se musí různě upravovat. Riziko nesprávné instalace je v tomto případě velké. Nedostatkem Diona je také hrudní část systému bezpečnostních pásů, která se při vysokém zatížení dostatečně nenapnula.

Z testovaných modelů odborníci doporučují zejména vajíčko Cybex Aton Q i-Size, a to jak s příplatkovou isofixovou základnou Cybex Base Q i-Size, tak bez ní. V obou případech dostalo výslednou známku 1,7 a hodí se pro nejmenší kojence do jednoho roku života.

Pro větší děti do čtyř let volte např. Kiddy Phoenixfix 3. Má stejnou známku jako Cybex navzdory tomu, že není navržena podle nové normy i-Size, která pro schválení vyžaduje mimo jiné i test bočního nárazu. Ve spotřebitelských testech ADACu se však tento náraz provádí standardně, nezávisle na tom, jakou normu daná sedačka splňuje.

Kompletní výsledky

Test dětských autosedaček ADAC - tabulka s výsledky ZDE

ADAC na závěr doporučuje, abyste si před koupí vyzkoušeli sedačku nainstalovat do svého auta, případně si ji nechali od prodávajícího předvést.

Nezapomínejte také na to, že moderní a bezpečnější zádržné systémy mají také větší prostorové nároky, často je proto není možné nainstalovat na libovolné místo ve voze. Pokud má isofixová základna opěrnou nohu, měla by se opírat skutečně o podlahu vozu, nikoli o tenký plast víka odkládací schránky v podlaze, jež najdete v řadě rodinných MPV a které je nutné něčím dostatečně pevným vyplnit.

Renomovaní výrobci dětských sedaček také dávají k dispozici seznam aut, která jsou k instalaci sedačky vhodná.

Odolejte také pokušení pořídit odrostlejším dětem obyčejný podsedák, neochrání je při bočním nárazu a zhoršuje vedení bezpečnostního pásu okolo jejich tělíčka.

Co znamená i-Size?

Pod označením i-Size se skrývá nová norma pro schvalování způsobilosti dětských sedaček s kódovým označením ECE-R129, která nahrazuje starší ECE-R44.

Oba předpisy budou po nějakou dobu platit společně (pravděpodobně do roku 2018), ale při výběru se vyplatí dát přednost nové sedačce s i-Size.

Obecně platí, že by měla být bezpečnější a mít snadnější instalaci. Vychází totiž z nových poznatků o bezpečnosti dětí, které by se až do 15 měsíců měly převážet v pozici proti směru jízdy.

Vhodnost sedačky je také oproti staršímu předpisu určena velikostí a nikoli hmotností vašeho juniora. Velikým rozdílem je také to, že sedačky splňující i-Size musí být povinně testovány i při bočním nárazu a při crashtestech se využívají figuríny s větším počtem senzorů. Větší důraz je také kladen na využití upevňovacích bodů Isofix.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

VIDEO: Řidiči kradou bezpečné odstupy, lepení na nárazník se bude trestat

Tyto kamiony rozhodně nedodržují pravidlo dvou sekund. Mají mezi sebou pár...

Nedodržení bezpečného rozestupu bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Základní pravidlo zní nechat si od...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Najdete na iDNES.cz