Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

aktualizováno 
Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti Peugeotu 308, Volkswagenu Golf či Kie ceed, v druhém se hodnotilo obutí pro stále oblíbenější vozy typu SUV.

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby | foto: ADAC

Srovnávací test prováděly evropské autokluby v čele s německým ADAC. Testovací procedura má ustálenou podobu, zkoumá především chování pneumatik na suchu a především na mokru (40procentní podíl na celkovém hodnocení), význam se přisuzuje také (ne)hlučnosti pneumatik. Testy hodnotí také spotřebu a životnost (opotřebení).

Test letních pneumatik

Pláště rozměrů 195/65 R15 a 215/65 R16

Kompletní výsledky ZDE

Jak obout Škodu Octavii

První test porovnal 16 sad letních pneumatik. „Ve zkouškách na vodě a na suché vozovce nejlépe obstála pětice Pirelli, Bridgestone, Continental, Goodyear a Esa-Tecar,“ cituje z výsledků testu Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. „Test ukázal, že vítězný kvintet nenabízí jen nejlepší jízdní vlastnosti na vodě i na suchu, nejlepší pneumatiky totiž obstály také při zkouškách hlučnosti a nezvyšují spotřebu paliva,“ dodává. Úplně poslední příčku ve srovnání obsadily letní pláště GT Radial Champiro, které propadly v testech na mokru.

Pozor na M+S

V druhém testu srovnávaly autokluby Německa, Rakouska a Švýcarska 15 sad obutí pro SUV. „Pouze dostatečnou známku na pomyslné školní stupnici si ze srovnávacího testu odnesly pláště Michelin Latitude Tour HP. V testu přitom platily za nejdražší. Jejich sada přijde na zhruba deset tisíc korun,“ komentuje Petr Buček.

Nejhůř se v testu na mokru předvedly pláště Yokohama Geolandar SUV, které za své reakce dostaly nedostatečnou.

Nejlépe obstála sada obutí Goodyear EfficientGrip SUV. „Vítězné pneumatiky přesvědčily porotce na mokré i suché vozovce, nevydávají nadměrný hluk a neovlivňují negativně spotřebu paliva. Ani se podle testu rychle neopotřebují,“ vysvětluje Buček.

Nejlevnější z výběru testovacích vzorků byly pneumatiky české značky Barum. Dezén Bravuris 4x4 v celkovém hodnocení skončil přesně v polovině žebříčku. Barumky si vedly dobře na mokru, ale na suché vozovce jim to tak dobře nešlo.

Autokluby při svých testech pneumatik pro SUV odhalily ještě jednu důležitou věc. Letní pneumatiky pro tyto vozy mají na bočnici často označení M+S. Ukázalo se ovšem, že do zimních podmínek vhodné nejsou. „Označení M+S sice splňuje zákonné nároky pro zimní pneumatiky. Kdo však šetří peníze a nepřezuje na zimu své SUV na opravdu zimní pneumatiky, pouští se do velkého bezpečnostního rizika,“ říká Reinhard Kolke, vedoucí technického centra autoklubu ADAC. Správná zimní pneumatika má mít na bočnici symbol sněhové vločky a hory se třemi vrcholy.

Nedojíždějte zimáky přes léto

Výrobci pneumatik doporučují na letní obutí přezout v okamžiku, kdy se teploty dlouhodobě drží nad 7 stupni Celsia. To v praxi znamená, že řidiči, kteří pravidelně jezdí v brzkých ranních a případně i nočních hodinách, by měli měnit pneumatiky až v okamžiku, kdy se teplota nepřibližuje nízkým hodnotám ani v noci.

Mějte na paměti, že zimní pneumatiky na suché a teplé silnici zapříčiňují vyšší spotřebu a zároveň také zhoršují jízdní vlastnosti vozidla - především na nich má auto delší brzdnou dráhu. Z tohoto důvodu rozhodně není ideální dojíždět zimní pneumatiky v létě, což je běžná praxe mnoha českých řidičů.

Nezapomeňte, že pneuservisy mívají nejvyšší nápor právě v první polovině dubna, pokud už máte naplánováno přezutí, objednejte se co nejdřív.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Je čas sundat zimní obutí. Autu dopřejte i myčku a kontrolu kapalin

Na konci března českým motoristům vypršela povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky v případě zhoršených...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Najdete na iDNES.cz