Test dětských autosedaček: třetina obsahuje jedy, jedna propadla

aktualizováno 
Nejnovější testy dětských autosedaček, které provedly evropské autokluby, odhalily ve třetině vzorků škodlivé látky. Žádná z testovaných sedaček nebyla na jedničku, jedna dokonce v crashtestu neuspěla vůbec.

ADAC dělá s autosedačkami i vlastní crashtesty. | foto: ADAC

Německý autoklub ADAC, švýcarský TCS, rakouský ÖAMTC a s nimi spolupracující český ÚAMK testují dvakrát ročně dětské autosedačky. Do posledního testu bylo vybráno 27 modelů. Jedna třetina z testovaných výrobků propadla (dostaly známku 4 a 5). Celkem 18 modelů obdrželo známku 2, nebo 3. Žádný výrobek nebyl výborný, tedy na jedničku.

„Testovali jsme vybrané vzorky na bezpečnost, snadnou obsluhu, ergonomii, obsah škodlivin, čištění potahů a zpracování produktu,“ popisuje Petr Vomáčka z ÚAMK. Do testu bezpečnosti je zařazován čelní náraz v rychlosti 64 km/h a boční náraz v 50 km/h. „U sedačky Hauck Varioguard (do 18 kg) došlo při čelním nárazu k devastaci zadní části základny, takže figurína vypadla ze sedačky směrem pod sedadlo. To by vedlo k devastujícím zraněním v oblasti horní části těla dítěte,“ popisují testeři. Z hlediska bezpečnosti na tom nebyla nejlépe ani sedačka Cam Gara 0.1 (do 18 kg), která si odnesla jen 24 % za ochranu dítěte.

Test dětských autosedaček 2015

Kompletní výsledky najdete zde.

Šest výrobků mělo vysoký obsah škodlivých látek (Simple Parenting Doona, Simple Parenting Doona & Isofi x Base, Baby Relax Baladin, Apramo Ostara, Apramo Hestia, Casualplay Sono Fix). Tyto sedačky mají vysoký obsah různých složek PAU (polycyklické aromatické uhlovodíky) a také insekticidů nebo stabilizátorů. „Tyto produkty důrazně nedoporučujeme nakupovat, mohou poškodit zdraví dítěte,“ varuje Vomáčka ÚAMK.

Téměř polovina všech testovaných sedaček (kategorie 0 - 13 kg) může být namontována do auta proti směru jízdy. „Zejména při čelním nárazu nabízí většina výrobků dokonalou ochranu dítěte. V této pozici je sezení zvláště u malých dětí citlivé na krk, ale sedačky to zohledňují a nabízejí dobrou ochranu,“ komentují autokluby výsledky testů. Proto doporučují sedačku používat tak dlouho, jak je to s ohledem na vzrůst a hmotnost dítěte možné. Tedy dokud dítě ze sedačky nevyroste nebo nebude vážit více než 13 kg, což zhruba odpovídá věku 18 měsíců.

ÚAMK rodičům radí, aby při koupi dětské autosedačky vzali s sebou do obchodu dítě a přijeli svým vozem, ve kterém budou sedačku používat. Doporučuje také osobní konzultaci před nákupem a nezávaznou instalaci sedačky ve vlastním vozidle. „Tak například zákazník zjistí, zda není pás vozidla příliš krátký, sedadlo bude správně držet ve vozidle a produkt pak může poskytnout odpovídající bezpečnost a splnit všechny bezpečnostní předpisy,“ vysvětluje Vomáčka.

„Před použitím nové sedačky je vhodné prostudovat její návod. Jinak hrozí, že nebude v autě řádně upevněná a dítě správně neochrání,“ dodává Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. 

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Za deset let by mohlo v Česku jezdit až devadesát tisíc aut na vodík

Toyota Mirai

V České republice by v roce 2030 mohlo jezdit šedesát až devadesát tisíc aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli...

Auta zdražuje povinná bezpečnostní výbava, začalo to před 60 lety pásy

Volvo Amazon

Ve čtvrtek 13. srpna 1959 dodalo Volvo svému dealerovi ve švédském městě Kristianstad první automobil na světě...

Najdete na iDNES.cz