Tesla vysává baterie z trhu, může za to nefunkční Gigafactory

aktualizováno 
Problémy s rozběhem výroby v obří továrně Gigafactory se nepodílí jen na tristních ekonomických výsledcích Tesly, ale mohou i za hrozící nedostatek baterií na celosvětovém trhu.

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster | foto: Tesla

Rekordní účetní ztrátu ve výši 619 milionu dolarů vykázala za třetí kvartál americká Tesla. Jejím problémem je váznoucí produkce dostupného Modelu 3. Za stejné období slibovala vyrobit 1500 kusů tohoto vozu, ale ve skutečnosti z linky sjelo jen 260 aut. Elonu Muskovi se ani nepovede splnit slib, že do konce roku 2017 bude schopen do světa poslat pět tisíc Modelů 3 týdně, teď by tento cíl rád zrealizoval do konce prvního čtvrtletí 2018.

Příčinou rekordní ztráty a váznoucí produkce kompaktního vozu jsou výrobní úzká hrdla. Tím největším je podle všeho nedostatečný výkon obří Gigafactory, kterou si Tesla postavila proto, aby byla nezávislá na externích dodavatelích akumulátorů pro své vozy. Jejím partnerem je v tomto směru Panasonic, jenž teď za Teslu tahá horké brambory z ohně. 

Fotogalerie

Korejský server etnews přinesl zprávy o tom, že dodavatelská firma posílá všechnu svoji japonskou produkci cylindrických baterií (o ty je nouze) do USA pro potřeby Tesly. Na ostatní zákazníky se tak nedostává a konkurence v podobě Samsungu, LG Chem a Muraty není schopna jejich poptávku pokrýt. Je nutné si uvědomit, že samotná technologie určená k výrobě baterií není levná, takže továrny jedou na plné obrátky. Zákazníci, kterým odešel dodavatel, nemají šanci najít si rychle nového.

„V současné době je v Japonsku nemožné nakoupit cylindrické články a Panasonic už nás upozornil na to, že už je dále nebude nabízet,“ prohlásil pro etnews nejmenovaný zástupce japonského distributora baterií. „Nemůžeme dovézt ani články od Samsungu nebo LG z Koreje nebo Číny,“ dodal. 

Nedostatek ale nemusí být způsoben jen Modelem 3. Zprávu etnews totiž zpochybňuje další server Electrek, který upozorňuje na to, že Panasonic vždy dovážel pro Teslu baterie z Japonska. Jednalo se o starší akumulátor standardu s označením 18650 pro Model S a Model X, nový Model 3 využívá novější baterie s 2170 články, které měl Panasonic vyrábět jen v Gigafactory. 

Jak si objednat novou Teslu

Tesla 3 vyjela letos v srpnu, ale zájemci si na ni musí počkat rok a půl

Tesla 3

Tesla 3

Příčinou nouze o baterie tak může být rostoucí poptávka po Teslách obecně (ve třetím kvartálu zaznamenala firma kromě rekordní účetní ztráty i rekordní prodej 26 137 aut) anebo dodávka článků pro další, průmyslové použití (Tesla je nabízí jako Powerpack nebo Powerwall).

O komplikovanosti výroby baterií však vypovídá i důvod, proč Gigafactory nestíhá pokrýt interní poptávku Tesly. Podle představitele Panasonicu Kazuhiro Tsugy totiž výroba akumulátorů není automatizovaná, ale jakmile bude (k čemuž by podle jeho slov mělo dojít brzy), výrazně se urychlí i tempo produkce modelu 3. To by pak možní mohlo uvolnit kapacitu Panasonicu v domovském Japonsku.

Panasonic hraje na dvě strany

Panasonic patří v oblasti elektromobility ke klíčovým hráčům. O tom ostatně hovoří i jeho nové partnerství s konkurenční Toyotou, která kdysi Tesle pomáhala, dnes je ale pohled na budoucnost pohonných jednotek rozděluje (Toyota fandí více vodíku, Elon Musk o něm nechce ani slyšet). Obě japonské společnosti nedávno podepsaly dohodu o společné studii proveditelnosti, která bude zkoumat vhodnost prizmatických článků k pohonu elektrických vozů.

Mluvčí Toyoty Scott Vazin k tomu dokonce řekl, že hlavním cílem studie „je vyvinout baterii nové generace, která bude odlišné od té, co používá Tesla.“ Japonská automobilka se totiž v budoucnu nebude chtít spoléhat jen na zmíněné vozy s vodíkovými články. V technologii čistých elektromobilů však za svými konkurenty zaostává. Dohoda s Panasonicem by to mohla změnit.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Najdete na iDNES.cz