Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tesla vysává baterie z trhu, může za to nefunkční Gigafactory

Problémy s rozběhem výroby v obří továrně Gigafactory se nepodílí jen na tristních ekonomických výsledcích Tesly, ale mohou i za hrozící nedostatek baterií na celosvětovém trhu.
Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster | foto: Tesla

Rekordní účetní ztrátu ve výši 619 milionu dolarů vykázala za třetí kvartál americká Tesla. Jejím problémem je váznoucí produkce dostupného Modelu 3. Za stejné období slibovala vyrobit 1500 kusů tohoto vozu, ale ve skutečnosti z linky sjelo jen 260 aut. Elonu Muskovi se ani nepovede splnit slib, že do konce roku 2017 bude schopen do světa poslat pět tisíc Modelů 3 týdně, teď by tento cíl rád zrealizoval do konce prvního čtvrtletí 2018.

Příčinou rekordní ztráty a váznoucí produkce kompaktního vozu jsou výrobní úzká hrdla. Tím největším je podle všeho nedostatečný výkon obří Gigafactory, kterou si Tesla postavila proto, aby byla nezávislá na externích dodavatelích akumulátorů pro své vozy. Jejím partnerem je v tomto směru Panasonic, jenž teď za Teslu tahá horké brambory z ohně. 

Korejský server etnews přinesl zprávy o tom, že dodavatelská firma posílá všechnu svoji japonskou produkci cylindrických baterií (o ty je nouze) do USA pro potřeby Tesly. Na ostatní zákazníky se tak nedostává a konkurence v podobě Samsungu, LG Chem a Muraty není schopna jejich poptávku pokrýt. Je nutné si uvědomit, že samotná technologie určená k výrobě baterií není levná, takže továrny jedou na plné obrátky. Zákazníci, kterým odešel dodavatel, nemají šanci najít si rychle nového.

„V současné době je v Japonsku nemožné nakoupit cylindrické články a Panasonic už nás upozornil na to, že už je dále nebude nabízet,“ prohlásil pro etnews nejmenovaný zástupce japonského distributora baterií. „Nemůžeme dovézt ani články od Samsungu nebo LG z Koreje nebo Číny,“ dodal. 

Nedostatek ale nemusí být způsoben jen Modelem 3. Zprávu etnews totiž zpochybňuje další server Electrek, který upozorňuje na to, že Panasonic vždy dovážel pro Teslu baterie z Japonska. Jednalo se o starší akumulátor standardu s označením 18650 pro Model S a Model X, nový Model 3 využívá novější baterie s 2170 články, které měl Panasonic vyrábět jen v Gigafactory. 

Jak si objednat novou Teslu

Tesla 3 vyjela letos v srpnu, ale zájemci si na ni musí počkat rok a půl

Tesla 3

Příčinou nouze o baterie tak může být rostoucí poptávka po Teslách obecně (ve třetím kvartálu zaznamenala firma kromě rekordní účetní ztráty i rekordní prodej 26 137 aut) anebo dodávka článků pro další, průmyslové použití (Tesla je nabízí jako Powerpack nebo Powerwall).

O komplikovanosti výroby baterií však vypovídá i důvod, proč Gigafactory nestíhá pokrýt interní poptávku Tesly. Podle představitele Panasonicu Kazuhiro Tsugy totiž výroba akumulátorů není automatizovaná, ale jakmile bude (k čemuž by podle jeho slov mělo dojít brzy), výrazně se urychlí i tempo produkce modelu 3. To by pak možní mohlo uvolnit kapacitu Panasonicu v domovském Japonsku.

Panasonic hraje na dvě strany

Panasonic patří v oblasti elektromobility ke klíčovým hráčům. O tom ostatně hovoří i jeho nové partnerství s konkurenční Toyotou, která kdysi Tesle pomáhala, dnes je ale pohled na budoucnost pohonných jednotek rozděluje (Toyota fandí více vodíku, Elon Musk o něm nechce ani slyšet). Obě japonské společnosti nedávno podepsaly dohodu o společné studii proveditelnosti, která bude zkoumat vhodnost prizmatických článků k pohonu elektrických vozů.

Mluvčí Toyoty Scott Vazin k tomu dokonce řekl, že hlavním cílem studie „je vyvinout baterii nové generace, která bude odlišné od té, co používá Tesla.“ Japonská automobilka se totiž v budoucnu nebude chtít spoléhat jen na zmíněné vozy s vodíkovými články. V technologii čistých elektromobilů však za svými konkurenty zaostává. Dohoda s Panasonicem by to mohla změnit.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...