Objednali si teslu a špehují továrnu drony, aby zjistili, kdy ji dostanou

aktualizováno 
Náběh výroby „lidového“ Modelu 3 je tak pomalý, že zákazníci a fanoušci vymýšlejí ty nejobskurnější způsoby, jak zjistit, kolik se jich již vyrobilo. Snaží se tak odhadnout, kdy se na ně dostane.

Tesla Model 3 je pro americkou automobilku klíčovým vozem, jeho úspěch dost možná rozhodne o budoucnosti celé firmy. Ve světě na ni má rezervaci zhruba půl milionu lidí. V roce 2017 však vzniklo jen 2 685 kusů, což je o dost méně než plánovaný roční odbyt, který by podle přání Elona Muska měl přesáhnout 500 000 kusů ročně.

Jeho Model 3 by tak v USA hravě svými registracemi překonal zavedené konkurenty, jakými je řada 3 od BMW nebo třída C od Mercedesu (vloni v USA dohromady 113 000 kusů). Od počátku roku 2018 produkce sice nabrala obrátky, podle odhadů agentury Bloomberg se dosud vyrobilo téměř 10 000 Modelů 3, v posledních týdnech však Tesla opět zvolnila. 

Fotogalerie

Týdně tovární brány opustí do 700 kusů, což nestačí pokrýt ani rezervace, ani sliby Elona Muska o počtu jeho Modelů 3 na silnicích. Přitom se podle něj mělo jednat o nejprodávanější elektromobil na světě.

Mluvčí automobilky se hájí průběžným vylepšováním továren v kalifornském Fremontu a tzv. Gigafactory na baterie. Důvodem je snaha odstranit úzká výrobní hrdla, která produkci zpomalují. V průběhu února proto linka ve Fremontu stála celých pět dní, ladila se svařovací linka.

Tesla navíc na rozdíl od ostatních automobilek nesděluje měsíční prodejní čísla, místo toho své výsledky odkrývá na čtvrtletní bázi. Výsledkem je to, že fanoušci a zákazníci, kteří mají vůz rezervován, začínají hledat způsoby, jak se dopátrat výrobních čísel. Snaží se tak odhadnout, kdy by se na ně konečně mohlo dostat. 

Ross Gerber, jehož investičnímu fondu patří akcie Tesly za 10 milionů dolarů, posílá svoje zaměstnance kontrolovat distribuční centra v kalifornském Marina Rey. Kromě toho sám intenzivně monitoruje sociální sítě, na nichž se šťastní majitelé svou novou „trojkou“ rádi pochlubí. Je také v průběžném kontaktu s lidmi, o kterých ví, že si auto objednali. Jiní fanoušci se snaží nad továrnu posílat drony, aby spočítali Modely 3 na výstupním parkovišti, nebo za stejným účelem procházejí satelitní obrázky.

Odhad pomocí algoritmu

Bloomberg samotný používá speciálně vyvinutý software, který pomocí volně dostupných dat od amerických úřadů kontroluje přidělené VIN kódy. Díky tomu se mu daří dávat dohromady relativně přesné odhady produkce Modelů 3. 

Automatizovaný systém, který je využit v programu Bloombergu, je založen na algoritmu Alexe Halcomba. Největším zádrhelem je obejít tzv. captchu, která na webu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) blokuje automatizovaný přístup k datům. Halcomb má na svědomí dokonce twitterového bota Model3VINs, který fanoušky upozorní pokaždé, když Tesla zaregistruje nový VIN pro Model 3.

Ještě bizarnější postup zvolil americký novinář Bozi Tatarevic. Ten se dostal k celním dokladům od dílů, které Tesla pro svůj nejmenší vůz v nabídce dováží. Konkrétně se zaměřil na kryty kol a klasické 12voltové palubní baterie. Pak dělil celkovou váhu těchto dílů na paletě hmotností jednoho jediného. Dostal se tak vlastně k limitnímu množství vozů, jež dokáže Tesla z dovezených dílů vyrobit. Tatarevicův postup je velice přesný, při odhadu loňské produkce se spletl jen o několik desítek kusů.

„Existuje řada lidí, které tyto informace zajímají,“ vysvětluje Alex Halcomb. Sám investoval do Tesly svoje životní úspory, když začala v roce 2012 vyrábět přelomový Model S. „Fanoušci Tesly jsou prostě jedna velká bláznivá komunita.“

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Auta si spolu budou povídat, Češi je učí novým kouskům. Můžete to vyzkoušet

Modelové příklady informací z projektu C-Roads

Na vybraných úsecích českých silnic lze v testovacím provozu vyzkoušet funkce vzájemné komunikace automobilů a...

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Madrid zruší omezení pro vjezd starých aut do centra města

Seat Ibiza

Nové vedení madridské radnice zruší omezení pro vjezd neekologických aut do centra města, které je v platnosti od...

Najdete na iDNES.cz