Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná dnes, počká rok a půl. Automobilka Elona Muska brzy doplní modelovou řadu na čtyři modely, jejich označení dají dohromady slovo S3XY - přesně takové mají vozy Tesly být.
Tesla 3

Tesla 3 | foto: Tesla

Martin Hejtmánek je nadšenec, který už má dvě tesly doma a třetí objednanou. Americká elektroautomobilka předala prvních 30 vyrobených exemplářů nového „lidového“ elektromobilu Tesla 3 svým zaměstnancům, kteří si auto objednali, koncem července. Na Martina přijde řada až ve druhé půlce příštího roku.

„Oficiálně zatím žádné informace nemáme,“ říká Hejtmánek. Zatím má rezervované auto, ale ještě neví, jak bude přesně vypadat. Když totiž začal Elon Musk, zakladatel Tesly, shromažďovat objednávky a tisícidolarovou vratnou zálohu, ukázal jen dva nedokončené prototypy a pár fotek. Nadšenci do elektrických aut z kalifornského Freemontu jsou ovšem hodně nestandardní zákazníci, které ani to neodradilo. Američané tedy vzali spacáky, skládací židličky, zásobu jídla a šli se postavit do fronty. To pamatujeme naposledy před třiceti lety při čekání před Mototechnou na Škodu Favorit (mimochodem, letos slaví třicet let od představení). Martin Hejtmánek si teslu zarezervoval po internetu.

Tesla 3

Tesla, ta 14 let mladá automobilka na elektromobily, prostě svět pobláznila a znají ji i ti, kdo se o auta nezajímají a o auta na baterky už vůbec. Její zakladatel, vizionář, vynálezce a snílek Elon Musk to má vymyšlené tak, že větší, luxusnější a dražší modely vydělají Tesle na to, aby mohla nabídnout masám lidový model. A právě teď přišel jeho čas, model 3 je tady.

Rozběh výroby však byl trochu kostrbatý. Musk již dříve přiznal, že to bude „docela výzva“. „Čeká nás nejméně šest měsíců výrobního pekla,“ řekl. Podle analytiků Model 3 rozhodne o budoucnosti celé Tesly. Velkou otázkou totiž zůstává, zda značka dokáže rozjet opravdu masovou výrobu tohoto modelu. V loňském roce vyrobila necelých 84 tisíc aut, v roce 2018 už jich chce vyrobit až půl milionu. „Pokud by Tesla vyráběla a prodávala 500 tisíc elektromobilů ročně, převýšila by prodeje značek BMW, Mercedes nebo Lexus ve Spojených státech,“ všímá si agentura Reuters. Zatím jsou to čísla o řád nižší: v srpnu má továrna vyrobit 1 500 kusů modelu 3 a objem výroby má postupně narůstat, v prosinci plánuje Musk vyrobit 20 tisíc vozů. To je ovšem stále hluboce pod předpokládanými 10 tisíci vozů týdně, které plánuje vyrábět v příštím roce.

Než si Martin Hejtmánek svoji „trojku“ přesně nakonfiguruje, bude to tedy ještě dlouho trvat. „Ještě není odemčený konfigurátor. Tesla ho zatím otevřela jen pro své zaměstnance. Následně ho odemkne pro Kalifornii a pak pro celé Spojené státy. Pak bude následovat Evropa a Asie a úplně nakonec bude možné konfigurovat provedení s pravostranným řízením,“ vypočítává Hejtmánek. Ten odhaduje, že nyní bude Tesla evidovat z Česka několik set rezervací na trojku. „Na internetových fórech se objevují různé odhady, nejvyšší je osm set objednávek. Vzhledem k tomu, že nyní je v Česku asi 250 vozů, si myslím, že je to realistické,“ komentuje.

Celkem teď Tesla eviduje něco přes 455 tisíc objednávek, z původních 520 tisíc rezervací sesbíraných za 16 měsíců od představení do startu výroby ji stornovalo 63 tisíc zájemců. Dnes přibývá Muskovi asi 1800 objednávek denně. Kdo objedná teď, bude čekat 12 až 18 měsíců. I ferrari dostanete rychleji.

„Zatím ji nemáme naceněnou, ale pracujeme na tom, otazníkem je pro nás zůstatková hodnota, předpokládám, že do konce srpna budeme znát splátku za měsíční pronájem,“ říká pro iDNES.cz Jakub Kostrba, manažer firmy Business Lease, která je partnerem Tesly pro Českou republiku v poskytování vozů na operativní leasing. Kostrba odhaduje, že by se mohli dostat na částku kolem dvaceti tisíc korun, nejlevnější splátka za velkou limuzínu Tesla S je 35 tisíc. Business Lease nyní spravuje v Česku klientům pět tesel na operativní leasing. „S Teslami je to jako s elektromobilitou v Česku obecně, trh je malý, zvlášť když chybí subvence,“ komentuje Kostrba. Očekává ovšem, že by to nová tesla mohla změnit: „Je to auto velikosti BMW 3 za cenu Superbu, které má rozumný dojezd,“ vysvětluje. Problémem podle něj budou spíše dodací lhůty.

Dojezd až 500 kilometrů

Čtyřdveřový elektromobil startuje v USA s cenou na 35 tisících dolarů bez daní a dalších poplatků (za dopravu apod.), to je asi 800 tisíc korun. Trojka je z pohledu ostatních modelů značky opravdu „lidová“, dosud nejlevnější tesla totiž stála dvojnásobek. Díky americké federální daňové úlevě na elektrovozy může navíc stát ještě o 7 500 dolarů méně.

Tesla 3 technicky přímo vychází z většího sedanu Model S, Musk sám o novém dostupnějším modelu říká, že je „menší, lacinější, má méně funkcí, nižší výkon a kratší dojezd“.

Tesla 3
Předávání prvních Tesel 3

Nejpalčivější potíží elektroaut je dojezd na jedno nabití, které navíc trvá mnohem déle než natankování u benzinky. Tesla 3 ovšem už dokáže nabídnout slušný akční rádius. Základní verze s jedním synchronním elektromotorem s permanentními magnety (262 koní/192 kW) pohánějícím zadní kola a základní 50kWh baterií ujede 350 kilometrů. Z nuly na stovce je za 5,6 sekundy a maximální rychlost je 209 km/h. Za devět tisíc dolarů navíc je akumulátor s větší kapacitou (75 kWh), který má vystačit na 500 kilometrů jízdy na jedno nabití, a lepší hodnoty zrychlení (5,1 sekundy) a maximální rychlosti (225 km/h). Vždy jde o tabulkové hodnoty předpokládající nespěšnou jízdu.

Verze s větší baterií se ze speciálních nabíječek budovaných samotnou automobilkou (takzvané superchargery) nabije na 270 kilometrů jízdy za půlhodinu, z domácí zásuvky pak každou hodinu doplní energii na 60 kilometrů. Základní baterie se za půlhodinu nabije na 200 kilometrů a z domácí zásuvky za hodinu doplní na 48 kilometrů.

Pro zjednodušení rozběhu výroby teď Tesla vyrábí jen provedení s „větším“ akumulátorem, základní verze má naběhnout v listopadu. Příští rok mají nabídku rozšířit další varianty. Hlavně výkonnější a rychlejší provedení se dvěma elektromotory (každý bude pohánět jednu nápravu) má ohromující akceleraci z nuly na stovku za přibližně tři sekundy.

Vůz, který i podle samotného Muska rozhodne o budoucnosti automobilky, je 4,69 metrů dlouhý, což je délka kombíkové Škody Octavie.

Tesla 3

Velkým překvapením je pojetí interiéru. Minimalistický styl dovedli designéři k dokonalosti. Šéfdesignér Tesly Franz von Holzhausen je na něj nejvíc hrdý. „Je jiný než v jakémkoliv jiném autě a bude stárnout s grácií,“ komentuje.

Přístrojová deska je totiž bez kapličky budíků pod volantem, vše se zobrazuje a ovládá na velkém pantáctipaclovém tabletu umístěném uprostřed. V sériové výbavě má Tesla 3 na palubě wi-fi, připojení přes síť LTE, klimatizaci, bluetooth, 8 airbagů, couvací kameru, ovládání některých funkcí hlasem a bezklíčkové odemykání - klasický klíč nahradí aplikace v mobilním telefonu.

Kvůli zjednodušení výroby není nabídka příplatkové výbavy nijak obsáhlá, přikoupit se dají prosklená střecha, fajnovější materiály v interiéru, elektrické ovládání a vyhřívání sedadel nebo lepší audio. Základní provedení stojí na 18palcových ráfcích, za devatenáctky si účtují 1 500 dolarů. Jediná barva bez příplatku je černá, ostatních pět je za tisíc dolarů navíc.

Velkým tématem Tesly je autonomní řízení. Díky radarům, kamerám a ultrazvukovým čidlům může trojka za příplatek pěti tisíc dolarů umět částečně řídit sama, další tři tisíce navíc stojí kompletní příprava pro plně robotické řízení, které zatím neumožňuje legislativa. Záruka na auto je čtyři roky, nebo 80 tisíc kilometrů, akumulátor má garanci dvojnásobnou.

Nadšené publikum

První reakce na první masově vyráběnou teslu jsou nadšené. Redaktor Bloombergu byl po prvním svezení unesený: „Musk konečně nabídne elektromobil pro každodenní dojíždění.“ Oceňuje také prostornost kabiny. Prostor pro zavazadla má Tesla 3 vepředu i vzadu, první dojmy se ovšem pozastavují nad malým vstupem do hlavního zadního 423litrového kufru.

Recenzenti chválí hlavně intuitivní ovládání infotainmentu a jednoduchost interiéru, i když ne každému vyhovuje to, že nemá kapličku se základními provozními daty na očích před sebou.

Američtí recenzenti, kteří jsou obvykle benevolentnější než ti evropští, hodnotí kladně jízdní vlastnosti. Podle očekávání jsou uneseni ohromující akcelerací, která je z podstaty elektrického pohonu vlastní všem autům na baterie. Pochvaly sklízí také design a kvalita zpracování.

Z konkurentů bývá nejčastěji zmiňováno Audi A4, BMW řady 3 nebo Mercedes třídy C, tedy vždy modely prémiových značek. Za pozornost stojí, že se mezi ně Tesla svým specifickým produktem dokázala okamžitě vklínit, což se některým dalším značkám nedaří desítky let.

Zadlužený miláček a jeho S3XY nabídka

Auta od Tesly jsou podobný fenomén jako produkty Applu, nezajímají tolik autaře jako milovníky moderních technologií. A také ekonomy. Přestože je totiž firma v hluboké ztrátě, je miláčkem investorů a publika. Elon Musk je jednou z nejvýraznějších osobností dneška, nejen kvůli svému bláznovství a snílkovství, ale také pro to, jak dokáže uhranout davy, a navrch to bude skvělý obchodník. Jeho Tesla totiž ještě nikdy od svého založení nevygenerovala zisk. Nyní je v propadu 336 milionů dolarů.

Tesla 3

Investoři jí ovšem věří, letos se dokonce chlubila pozicí nejhodnotnější automobilky ve Spojených státech, ze které na tři měsíce vyšoupla General Motors. „Cena akcií Tesly se od prosince do konce června zdvojnásobila, neboť investoři podporují Muskovu strategii transformovat firmu z výrobce malého množství luxusních vozů na masového producenta levných automobilů pro široký trh,“ napsal server BBC.

Tento týden k tomu Musk vyrazil z investorů další miliardu a půl dolarů (asi 33,2 mld. korun). Nově upsané dluhopisy mají posloužit k rozjezdu výroby trojky na plné obrátky. Za pozornost stojí, že ratingové agentury je označily za vysoce rizikové. „Investoři do dluhopisů obvykle nemají rádi firmy, které nevydělávají, v případě Tesly ovšem budou mnohem shovívavější,“ okomentoval analytik Robbie Goffin z FTI Consulting. Pravděpodobně hodně z těch, kteří do elektrické automobilky z Kalifornie vrážejí peníze, totiž také některou z tesel jezdí.

Elon Musk už také ohlásil, že z trojky odvodí další crossover. Auto na zvýšeném podvozku má nést označení Y a dorazit má v letech 2019, nebo 2020. Nabídka nejdiskutovanější automobilky dneška tak bude S3XY (každá litera je jméno jednotlivých modelů).

Tím ovšem Tesla nekončí, už se mluví o elektrickém náklaďáku, pick-upu a velkoprostorovém modelu (minibus nebo van) a dokonce i autobusu. Plánuje se také nástupce sporťáku Tesla Roadster, který byl vůbec prvním modelem značky.

Ale mnohem dříve bude muset Tesla rozlousknout jinou potíž: kde vzít akumulátory. Už letos odůvodňovala zpomalení výroby vysokým výpadkem dodávky baterií. Dokončení gigatovárny v Nevadě, kde má Tesla ve spolupráci s Panasonicem vyrábět lithium-iontové baterie do svých aut, se nekonečně protahuje. K tomu se plánuje výstavba další továrny na akumulátory v Evropě, ve hře má být údajně i Česko.

Goliáš se bojí Davida

Teslu bere vážně i zavedená konkurence. Šéf značky Volkswagen Herbert Diess se nechal slyšet, že po Toyotě, Hyundai a francouzských značkách, což jsou konkurenti ze „starého světa“, je hlavním sokem v tom novém právě Tesla. Volkswagen se totiž po aféře dieselgate opřel do elektromobility. A v ní má Tesla rozhodně před zbytkem světa náskok. „Má schopnosti, které nám nyní chybí,“ prohlásil Diess. „Polovina inženýrů jsou softwaroví specialisté, zatímco u nás je jejich podíl citelně nižší. Tesla má dobré elektromotory, síť rychlonabíječek, systém autonomního řízení, konektivitu a jiný přístup k distribuci aut (Tesla prodává auta přímo, bez dealerů - pozn. red.).“ Jen pro upřesnění: Volkswagen jako výrobce osobních aut patřící koncernu Volkswagen (do kterého patří také Škoda, Porsche, Seat, Audi a další značky) loni prodal šest milionů aut, Tesla 84 tisíc.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Nabíječka MOL Plugee u dálnice D1 ve směru na Brno.

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s...

Turecká klička kolem cel EU na elektroauta z Číny. BYD přivítal Erdogan

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Největší čínský výrobce elektromobilů BYD se dohodl s tureckou vládou, že v Turecku postaví továrnu...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

Komise rozhodne o clech na elektroauta z Číny. Mohou vzrůst několikanásobně

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO Už za pár dnů bude jasné, zda a případně jakou měrou Evropská komise zvýší cla na čínské...

Krach elektrického snu. Fisker požádal o soudní ochranu před věřiteli

SUV Ocean vyrábí Fisker v rakouském závodě společnosti Magna-Steyr ve Štýrském...

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Fisker v pondělí požádal o bankrotovou ochranu, zkrachovalo mu totiž...

  • Nejčtenější

Další prudiči na palubě. EU přichystala řidičům nový bezpečnostní dozor

Čím více pruhů tím více Adidas, a čím více asistentů, tím více ADAS? Když jde o bezpečí, tak musí žerty stranou. Povinné asistenční systémy ve všech nových vozech musí od 7. července podle Evropské...

8. července 2024,  aktualizováno  12:14

Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě

Jedním z nezapomenutelných malých Fiatů s motorem vzadu je typ 850, mladší bráška kultovní šestistovky. A protože i osmsetpadesátka se v nemalých počtech dovážela do Československa a letos slaví...

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový rolls má kontinentální premiéru na karlovarském festivalu

Rolls-Royce si pro chlubení se obnoveným Cullinanem v České republice opět vybral slavný festival v Karlových Varech. Evoluce superluxusního SUV má na jedné z nejvýznamnějších společenských a...

5. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se, že člověka přecházejícího na elektromobilitu čeká řada změn. Teslu si pořídil spolupracovník redakce...

9. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Premium

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s rodinou se rozhodli pro cestu svým elektrickým audi. Bateriová auta nemusí v Česku platit za dálnice....

12. července 2024

Vlak má vždycky přednost. Při nehodě fyzikální zákony nepřemůžete

Jen v několika málo případech je viníkem srážky auta a vlaku strojvedoucí. V drtivé většině je chyba na straně řidičů, kteří si myslí, že to stihnou, ignorují výstražná světla a mnohdy i závory....

12. července 2024

Italský obytňák na francouzských základech je hubeňour pro mírně pokročilé

Výrobci obytných aut hledají díry na trhu stejně jako velké automobilky. Vznikají tak modely na pomezí mezi dosud zavedenými modelovými řadami. Přesně do takového výklenku italské Etrusco zamířilo...

11. července 2024

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Krásná dcera Václava Klause mladšího se bude vdávat, vezme si házenkáře

Kateřina Klausová (25), dcera Václava Klause mladšího, řekla své ano Tomášovi Pirochovi (24), reprezentantovi České...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Nenašla na trhu, co potřebovala, tak začala vyrábět sama. Zákazníků přibývá

Jana Podroužková má ráda pohyb a baví ji design. Oboje nakonec skloubila a založila vlastní značku Dhaara. Ta za osm...