Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

aktualizováno 
Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici 60 tisíc eur (bez daně). Podle zjištění magazínu AutoBild stlačila Tesla cenu modelu S uměle dolů, aby bonus mohli získat i majitelé jejího vozu. Ovšem za tu cenu žádný model Tesly nekoupíte.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Pionýr ve výrobě elektromobilů Tesla čelí podezření, že neoprávněně získával v Německu pro majitele svých vozů „ekologickou“ dotaci ve výši 4 tisíce eur, kterou hradí z poloviny výrobce a z poloviny stát.

Podle zjištění autočasopisu AutoBild budou nyní majitelé modelu S možná dokonce muset celou částku vracet. Spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu exportu (BAFA), který příspěvek vyplácí, oznámil, že případ prověří. Tesla každopádně již byla vyškrtnuta ze seznamu elektromobilů, které mají na dotaci nárok.

Sleva jen naoko

Co se vlastně přihodilo? V listopadu 2016 Tesla v Německu drasticky snížila cenu základní verze modelu S. Aby němečtí zákazníci mohli získat „ekologickou dotaci na elektromobily“, musí být základní cena vozu podle německých směrnic nižší než 60 000 eur bez daně (asi 1,5 milionu korun). Je-li splněna tato podmínka, mohou pak příspěvek získat i dražší verze stejné modelové řady.

Účet za budoucnost s elektromobily: 2,7 bilionu dolarů

Závod elektromobilů Wave 2017

Z toho důvodu snížila Tesla v roce 2016 prodejní cenu modelu S 60 o 7 tisíc eur na 69 400 eur, což odpovídá ceně bez daně 58 320 eur. U základního modelu tak odpadá něco z extra výbavy, kterou lze ale za příplatek doobjednat.

V čem je problém? Rozhodující je zjištění, že model S 60 v základním provedení není vůbec v nabídce, k mání je pouze verze se silnější baterií. Toto základní provedení se dle informací AutoBildu prodává pod názvem S 75D a stojí 69 019 eur – bez extra výbavy, jako je couvací kamera, navigace, systém sledování jízdního pruhu či parkovací senzory. Kdo by si tuto výbavu chtěl pořídit, může si ji doobjednat za 13 101 eur.

Z informací časopisu ovšem vyplývá jedna zásadní věc: takto sporně nakonfigurovaný základní model není vůbec ke koupi. „Základní auto zbavené všech extra doplňků za 69 019 eur je podle průzkumu AutoBildu produkt čiré fantazie,“ uvádí se v listu. Očividně byl vymyšlen pouze z toho důvodu, aby se vůz dostal na seznam elektromobilů podporovaných BAFA.

Důkazy

Indicií je víc: Zubaři z Meschede, který si chtěl koupit základní model bez balíčku extra výbavy, bylo údajně přímo zaměstnancem Tesly řečeno, že takový vůz není ke koupi, informuje AutoBild. Poté, co si zákazník u Tesly stěžoval, pokusil se manažer prodejny zákazníka osobně přesvědčit o nutnosti koupě extra balíčku. Když kupující trval na svém zájmu o základní provedení, byla jeho objednávka Teslou zrušena.

Jiný zákazník si objednal základní model. A také ho dostal – ovšem ke svému překvapení s extra výbavou. Všechny funkce byly rovněž aktivovány. AutoBild z toho vyvozuje, že model S bez balíčku komfort vůbec není k dispozici.

Při průzkumu se objevil ještě jeden pozoruhodný detail: Základní model nabízí Tesla pouze v černé barvě: „Pokud zájemce o koupi vozu změní v on-line konfigurátoru jediný detail ve výbavě, například barvu nebo třeba ráfky, zaškrtne se automaticky kolonka u položky balíček komfort,“ uvádí časopis.

Tesla: Jde o falešné obvinění

Tesla již na zprávu AutoBildu zareagovala a označila ji za „falešné obvinění“. Mluvčí firmy zdůraznil: „Každý si v Německu může objednat základní verzi modelu Tesla S bez balíčku komfort a my takové vozy svým zákazníkům dodáváme.“

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Z centrály v Kalifornii zazněly dokonce hlasy, že pravidla pro udílení ekologického bonusu Teslu vědomě znevýhodňují. „Je třeba zmínit, že cenová hranice pro možnost požádat o příspěvek byla německou vládou úmyslně stanovena tak, aby se do ní vozy Tesla vůbec nedostaly. Tesla měla v úmyslu podat námitku Obchodní komisi EU, že jsou tím porušovány zákony EU. Poté se Tesla s německou vládou dohodla na kompromisu, který automobilce dovoluje prodávat základní model, jenž splňuje požadované předpoklady, a zákazník si ho později může dovybavit. To je přesně to, co Tesla udělala.“

Americká automobilka dále uvedla, že informace obchodního zástupce o nedostupnosti vozu bez balíčku komfort nebyla správná, případ prověří a učiní potřebná opatření.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily jsou pro zámožné. 80 % se prodá v bohatých zemích Evropy

Ostravská firma Velor-X-Trike představila elektrické tříkolky a čtyřkolky,...

Paretovo pravidlo platí ve všech oblastech života. A i na evropském trhu s elektromobily pokřiveném...

Seat je mazánkem VW, vyvine nový elektrovůz. Škoda zaspí, nebo vyhraje

Seat el-Born

Před pár lety to vypadalo, že se koncern VW své španělské značky buď zbaví, nebo ji zavře....

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy, tvrdí Toyota

Toyota Mirai

Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů. Očekává to japonská...

V létě omezí dálniční provoz přes čtyřicet uzavírek, na D1 budou radary

Oprava D1 u Větrného Jeníkova na Vysočině. Ilustrační snímek

Více než čtyřicet uzavírek omezí během letních prázdnin provoz na českých dálnicích. Největší dávkou trpělivosti se...

Ford Puma je zpátky jako hybridní crossover. Sedačky hodíte do pračky

Ford Puma

Ford se pouští s ostatními na vlnu elektromobility. Na scénu vrací slavné jméno Puma. Tentokrát to není malé kupé jako...

Najdete na iDNES.cz