Evropa i svět mají nového krále. Model Y od Tesly vzal všem vítr z plachet

  • 84
Je to historická událost. Elektrický crossover americké Tesly usedl na trůn nejprodávanějšího auta na světě, ale i v Evropě nebo Číně. S tím souvisí i řada dalších prvenství. Poprvé je jedničkou na starém kontinentě „přespolní“, zatímco letitý král VW Golf vyklízí pole. Naopak skvěle si loni vedla Škoda Octavia.

Podle posledních propočtů výzkumné společnosti Jato Dynamics se Tesla Model Y stala loňským světovým bestsellerem a dominovala loňským tabulkám v Evropě i Číně, zatímco na domácím, severoamerickém trhu skončila až pátá.

Tesle se podařilo porazit modely Toyota RAV4 a Corolla, které se na čele globálních tabulek vyhřívají už léta. Zásluhou meziročního nárůstu o 64 % se „ypsilonky“ prodalo 1,23 milionu kusů, zatímco „ravce“ to i přes nárůst prodejů z 1,02 milionu v roce 2022 na loňských 1,07 milionu stačilo jen na druhé místo s náskokem 600 tisíc aut na třetí Toyotu Corollu.

Tento výsledek je z velké části zásluhou loňského dvojího snížení ceny, které společně s pověstí inovativní značky udělalo z Modelu Y velmi atraktivní nabídku. Tento model se pro Evropu vyrábí v Gigafactory Tesly v Grünheide u Berlína.

Tesla byla v září nejprodávanější v Evropě, jako první elektroauto v historii

V čele evropských prodejních statistik se vždy vyhřívala spíš menší a finančně dostupná auta. Za uplynulých padesát let se až na vrchol nikdy nedostala neevropská značka. Ani téměř sto let v Evropě působící Ford nedokázal protlačit své nejúspěšnější modely Escort, Fiesta či Focus výš než na druhé místo. Na špičku dokázaly vystoupat jen italské, francouzské a německé značky. Tesla tedy nyní s modelem Y slaví premiéru.

Zásluhou meziročního nárůstu ve výši 64 % se Tesly Model Y prodalo 1,23 milionu kusů.

Již v září 2021 měla Tesla v Evropě nejprodávanější auto měsíce, to ale bylo do značné míry dáno tím, že tato značka prováděla registrace vždy až na konci čtvrtletí.

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Ypsilonka „jede“

Až na Peugeot 208 vykázaly všechny vozy z loňského evropského Top 10 solidní nárůst. Tesla Model Y dokonce o 85,2 procenta, díky čemuž s víc než čtvrt milionem registrací o 19 tisíc kusů předstihla hit posledních let, Dacii Sandero. „Ypsilonka“ ovládla prodejní žebříčky v Dánsku, Finsku a ve Švýcarsku (před Škodou Enyaq). Této tesle patřilo i přes 18 procent nizozemského, norského a islandského trhu. Ve Švédsku loni Model Y odstavil z první příčky Volvo XC40.

TOP 10 MODELŮ V EVROPĚ V ROCE 2023
PořadíModelProdeje (ks)Meziroční změna v %
1.Tesla Model Y254 822+85,2
2.Dacia Sandero235 893+17,5
3.VW T-Roc206 438+14,1
4.Renault Clio202 942+41,6
5.Peugeot 208194 376−6,1
6.Opel Corsa188 662+15,1
7.VW Golf184 279+3,9
8.Toyota Yaris Cross176 685+29,0
9.VW Tiguan174 267+16,9
10.Škoda Octavia161 784+43,5

Zdroj: Dataforce

Velký nárůst (+41,6 %) ale v Evropě zaznamenal i Renault Clio. Oproti tomu VW Golf s pouhými +3,9 % obsadil až sedmé místo, což je pro tohoto dlouholetého krále evropského trhu tak trochu výprask. V roce 2022 ukončil jeho čtrnáctiletou nadvládu Peugeot 208. Čest značky Volkswagen však zajistil třetí VW T-Roc. Na devátém místě navíc wolfsburskou značku v elitní desítce zastupuje SUV Tiguan.

Dacia: Spalovacích motorů se nevzdáme, dokud nám to nezakážou

Skvěle si podle dat společnosti Dataforce v Evropě vedla i Škoda Octavia, které se meziročně prodalo o 43,5 procenta víc. Stala se nejprodávanějším vozem nejen v České republice, ale po šesti letech i na Slovensku. Již druhým rokem po sobě se Octavia stala nejprodávanějším vozem v Rakousku a dominovala i slovinskému trhu.

Také v Číně je Tesla Model Y jedničkou. Podle údajů Čínské asociace výrobců automobilů (CAAM) se v roce 2023 bylo na tamním trhu registrováno víc než 456 tisíc kusů, což představuje oproti roku 2022 nárůst o 45 procent. V roce 2022 se Model Y umístil až na pátém místě. Velkou událostí v Číně je první místo značky BYD v žebříčku značek, když sesadila po dlouhá léta dominantní Volkswagen.

Tesla snížila ceny až o 20 procent, v Číně zlevnila už podruhé

Svéráz národního lovu

Zajímavý je i pohled na čela prodejních tabulek na dalších evropských a světových trzích. V Německu slavil loni své 48. prvenství za posledních 49 let Volkswagen Golf. S výjimkou sezony 1980, kdy ho předběhl Mercedes W123, je jedničkou každoročně od roku 1975. Renault Clio je zásluhou velkého nárůstu (+52,2 procenta) ve Francii zpět na pole position, zatímco jeho hlavní rival Peugeot 208 zaznamenal pokles o 2,9 procenta. Třetí je i přes 7,5procentní nárůst Dacia Sandero.

Čtvrtá Octavia je čtyřletá, ojetiny jsou od 400 tisíc. Pozor na infotainment

Třetím rokem v řadě je nejprodávanějším vozem v Polsku Toyota Corolla. Škoda Octavia (+45,1 procenta) posílila o tři místa oproti loňskému roku na celkové druhé místo. Druhá je Octavia i v Maďarsku, kde si vedení udržuje Suzuki S-Cross.

V Belgii bylo v roce 2023 nejprodávanějším autem BMW X1, v Řecku statistikám vévodil Opel Corsa, když ukončil deset let nadvlády Toyoty Yaris. Ve Spojeném království se nejlépe prodávala Ford Puma a Rumuni nejvíc kupovali Dacii Logan.

Tesla se přetahuje s Enyaqem o vládu nad českým trhem s elektromobily

Španělé loni preferovali Dacii Sandero a v Indii se v roce 2023 stal nejprodávanějším autem model Maruti Suzuki Swift. Fiat Panda i přes mírný pokles zaznamenal dvanácté prvenství v řadě před Dacií Sandero a Lancií Ypsilon. Značka Fiat klesla na historicky nejnižší roční podíl (11,1 procenta).

Japonské bonsaie a americké tanky

V Izraeli se jedničkou stal čínský model BYD Atto 3 a v Rusku si připsala své sedmé vítězství na domácí půdě Lada Granta, které loni patřilo 18,5 procenta tamního trhu. Již popáté se nejprodávanějším autem v Jižní Koreji stal Hyundai Grandeur. V Austrálii se stal jedničkou Ford Ranger. V Japonsku drží přední příčky vozy kategorie kei cars. Loni se největšímu zájmu těšila mezi miniauty již po devět let dominantní Honda N-Box.

Mistrovský kousek Hondy. Mikrotahač s mikrokaravanem jako pro Barbie

Kontrastem k Japonsku je severoamerický trh. Tomu tradičně vévodí Ford řady F, který loni oslavil 42 let v řadě jako nejprodávanější vůz v USA a 47 po sobě jdoucích let jako nejprodávanější pick-up. V sousední Kanadě byl jedničkou popatnácté v řadě. Na druhém místě v USA skončil Chevrolet Silverado a třetí se umístil RAM Pickup. Titul nejprodávanějšího SUV získala již posedmé v řadě Toyota RAV4. Konkurence je v USA hodně silná, a Tesle Model Y ani přes nárůst prodejů o 74,6 procenta se s ročními prodeji lehce nad 400 tisíc nepodařilo dostat výš než na páté místo. Mezi osobními vozy je i přes mírný pokles jedničkou Toyota Camry, již 22. rokem v řadě. Pro zajímavost: posledním americkým sedanem, který se prodával nejlépe, byl v roce 1996 Ford Taurus.