Podle posledních propočtů výzkumné společnosti Jato Dynamics se Tesla Model Y stala loňským světovým bestsellerem a dominovala loňským tabulkám v Evropě i Číně, zatímco na domácím, severoamerickém trhu skončila až pátá.
Tesle se podařilo porazit modely Toyota RAV4 a Corolla, které se na čele globálních tabulek vyhřívají už léta. Zásluhou meziročního nárůstu o 64 % se „ypsilonky“ prodalo 1,23 milionu kusů, zatímco „ravce“ to i přes nárůst prodejů z 1,02 milionu v roce 2022 na loňských 1,07 milionu stačilo jen na druhé místo s náskokem 600 tisíc aut na třetí Toyotu Corollu.
Tento výsledek je z velké části zásluhou loňského dvojího snížení ceny, které společně s pověstí inovativní značky udělalo z Modelu Y velmi atraktivní nabídku. Tento model se pro Evropu vyrábí v Gigafactory Tesly v Grünheide u Berlína.
Tesla byla v září nejprodávanější v Evropě, jako první elektroauto v historii |
V čele evropských prodejních statistik se vždy vyhřívala spíš menší a finančně dostupná auta. Za uplynulých padesát let se až na vrchol nikdy nedostala neevropská značka. Ani téměř sto let v Evropě působící Ford nedokázal protlačit své nejúspěšnější modely Escort, Fiesta či Focus výš než na druhé místo. Na špičku dokázaly vystoupat jen italské, francouzské a německé značky. Tesla tedy nyní s modelem Y slaví premiéru.
Již v září 2021 měla Tesla v Evropě nejprodávanější auto měsíce, to ale bylo do značné míry dáno tím, že tato značka prováděla registrace vždy až na konci čtvrtletí.
ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda |
Ypsilonka „jede“
Až na Peugeot 208 vykázaly všechny vozy z loňského evropského Top 10 solidní nárůst. Tesla Model Y dokonce o 85,2 procenta, díky čemuž s víc než čtvrt milionem registrací o 19 tisíc kusů předstihla hit posledních let, Dacii Sandero. „Ypsilonka“ ovládla prodejní žebříčky v Dánsku, Finsku a ve Švýcarsku (před Škodou Enyaq). Této tesle patřilo i přes 18 procent nizozemského, norského a islandského trhu. Ve Švédsku loni Model Y odstavil z první příčky Volvo XC40.
Pořadí | Model | Prodeje (ks) | Meziroční změna v % |
---|---|---|---|
1. | Tesla Model Y | 254 822 | +85,2 |
2. | Dacia Sandero | 235 893 | +17,5 |
3. | VW T-Roc | 206 438 | +14,1 |
4. | Renault Clio | 202 942 | +41,6 |
5. | Peugeot 208 | 194 376 | −6,1 |
6. | Opel Corsa | 188 662 | +15,1 |
7. | VW Golf | 184 279 | +3,9 |
8. | Toyota Yaris Cross | 176 685 | +29,0 |
9. | VW Tiguan | 174 267 | +16,9 |
10. | Škoda Octavia | 161 784 | +43,5 |
Zdroj: Dataforce
Velký nárůst (+41,6 %) ale v Evropě zaznamenal i Renault Clio. Oproti tomu VW Golf s pouhými +3,9 % obsadil až sedmé místo, což je pro tohoto dlouholetého krále evropského trhu tak trochu výprask. V roce 2022 ukončil jeho čtrnáctiletou nadvládu Peugeot 208. Čest značky Volkswagen však zajistil třetí VW T-Roc. Na devátém místě navíc wolfsburskou značku v elitní desítce zastupuje SUV Tiguan.
Dacia: Spalovacích motorů se nevzdáme, dokud nám to nezakážou |
Skvěle si podle dat společnosti Dataforce v Evropě vedla i Škoda Octavia, které se meziročně prodalo o 43,5 procenta víc. Stala se nejprodávanějším vozem nejen v České republice, ale po šesti letech i na Slovensku. Již druhým rokem po sobě se Octavia stala nejprodávanějším vozem v Rakousku a dominovala i slovinskému trhu.
Také v Číně je Tesla Model Y jedničkou. Podle údajů Čínské asociace výrobců automobilů (CAAM) se v roce 2023 bylo na tamním trhu registrováno víc než 456 tisíc kusů, což představuje oproti roku 2022 nárůst o 45 procent. V roce 2022 se Model Y umístil až na pátém místě. Velkou událostí v Číně je první místo značky BYD v žebříčku značek, když sesadila po dlouhá léta dominantní Volkswagen.
Tesla snížila ceny až o 20 procent, v Číně zlevnila už podruhé |
Svéráz národního lovu
Zajímavý je i pohled na čela prodejních tabulek na dalších evropských a světových trzích. V Německu slavil loni své 48. prvenství za posledních 49 let Volkswagen Golf. S výjimkou sezony 1980, kdy ho předběhl Mercedes W123, je jedničkou každoročně od roku 1975. Renault Clio je zásluhou velkého nárůstu (+52,2 procenta) ve Francii zpět na pole position, zatímco jeho hlavní rival Peugeot 208 zaznamenal pokles o 2,9 procenta. Třetí je i přes 7,5procentní nárůst Dacia Sandero.
Čtvrtá Octavia je čtyřletá, ojetiny jsou od 400 tisíc. Pozor na infotainment |
Třetím rokem v řadě je nejprodávanějším vozem v Polsku Toyota Corolla. Škoda Octavia (+45,1 procenta) posílila o tři místa oproti loňskému roku na celkové druhé místo. Druhá je Octavia i v Maďarsku, kde si vedení udržuje Suzuki S-Cross.
V Belgii bylo v roce 2023 nejprodávanějším autem BMW X1, v Řecku statistikám vévodil Opel Corsa, když ukončil deset let nadvlády Toyoty Yaris. Ve Spojeném království se nejlépe prodávala Ford Puma a Rumuni nejvíc kupovali Dacii Logan.
Tesla se přetahuje s Enyaqem o vládu nad českým trhem s elektromobily |
Španělé loni preferovali Dacii Sandero a v Indii se v roce 2023 stal nejprodávanějším autem model Maruti Suzuki Swift. Fiat Panda i přes mírný pokles zaznamenal dvanácté prvenství v řadě před Dacií Sandero a Lancií Ypsilon. Značka Fiat klesla na historicky nejnižší roční podíl (11,1 procenta).
Japonské bonsaie a americké tanky
V Izraeli se jedničkou stal čínský model BYD Atto 3 a v Rusku si připsala své sedmé vítězství na domácí půdě Lada Granta, které loni patřilo 18,5 procenta tamního trhu. Již popáté se nejprodávanějším autem v Jižní Koreji stal Hyundai Grandeur. V Austrálii se stal jedničkou Ford Ranger. V Japonsku drží přední příčky vozy kategorie kei cars. Loni se největšímu zájmu těšila mezi miniauty již po devět let dominantní Honda N-Box.
Mistrovský kousek Hondy. Mikrotahač s mikrokaravanem jako pro Barbie |
Kontrastem k Japonsku je severoamerický trh. Tomu tradičně vévodí Ford řady F, který loni oslavil 42 let v řadě jako nejprodávanější vůz v USA a 47 po sobě jdoucích let jako nejprodávanější pick-up. V sousední Kanadě byl jedničkou popatnácté v řadě. Na druhém místě v USA skončil Chevrolet Silverado a třetí se umístil RAM Pickup. Titul nejprodávanějšího SUV získala již posedmé v řadě Toyota RAV4. Konkurence je v USA hodně silná, a Tesle Model Y ani přes nárůst prodejů o 74,6 procenta se s ročními prodeji lehce nad 400 tisíc nepodařilo dostat výš než na páté místo. Mezi osobními vozy je i přes mírný pokles jedničkou Toyota Camry, již 22. rokem v řadě. Pro zajímavost: posledním americkým sedanem, který se prodával nejlépe, byl v roce 1996 Ford Taurus.