Tesla dlouhodobě sbírá provozní údaje zaslané vozy, které pomocí kamer monitorují interiér i okolí vozu a informace rovněž posílají přímo do automobilky. | foto: Tesla

Tesla ujížděla na autopilota policii, zfetovaný řidič spal

  • 68
Hlídka bamberské dopravní policie mezi vánočními svátky zadržela 45letého řidiče tesly, který usnul za volantem s aktivovaným autopilotem. Systém podpory řízení, který je schopen částečně autonomního řízení vozu, nereagoval na výzvy k zastavení. Muž na místě řidiče vykazoval příznaky typické pro požití drog; než se probral, trvalo to čtvrt hodiny.

Tesla, která vzbudila pozornost hlídky ve středu 28. prosince kolem 12:00, jela po dálnici po A70 z Bamberku směrem na Bayreuth. Když chtěli policisté vůz podrobit kontrole, nereagoval na signály k zastavení. „Vozidlo drželo stejnou vzdálenost od hlídkového vozu jedoucího před ním od křižovatky (dálničního sjezdu – pozn. red.) Viereth-Trunstadt až po křižovatku Bamberg-Hafen rychlostí 110 kilometrů za hodinu,“ stojí v policejní svodce. K zastavení vyzývali policisté řidiče marně přibližně šest kilometrů.

Kdo má nejlepší autopilot? Tesla to překvapivě není

Poté policisté zjistili, že řidič tesly ležel na sedadle se zavřenýma očima. „To posílilo podezření, že nechal řízení na autopilotovi a usnul. Asi po patnácti minutách se muž konečně probral a řídil se pokyny policistů,“ popisuje bavorské policejní ředitelství.

Strážníci také našli ve voze speciální závaží, které se připevňuje na volant, aby oklamalo bezpečnostní systém vozidla, který sleduje, zda na něm má řidič ruku.

Muskova automobilka Tesla čelí žalobě. Klame zákazníky a špehuje, tvrdí Němci

Po konzultaci se státním zastupitelstvím v Bamberku byl řidič obviněn z ohrožení silničního provozu. Policie mu odebrala do rozhodnutí soudu řidičský průkaz.

14. května 2019

„Při honičce se naštěstí nikdo nezranil, ale mohlo to být daleko horší. Například v USA má autopilot zvláštní tendenci narážet do zaparkovaných vozidel záchranné služby,“ komentuje web Siliconangle. Americký vládní Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) v srpnu 2021 uvedl, že od ledna 2018 zaznamenal jedenáct případů, kdy se elektromobily firmy Tesla střetly s vozidly záchranné zdravotní služby či hasičů parkujícími na místě zásahu. Během nehod jeden člověk zemřel a dalších sedmnáct lidí bylo zraněno, informovala agentura AP.

USA vyšetřují autopiloty vozů Tesla, vrážely do zaparkovaných záchranek

Systém je pod drobnohledem amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu dlouhodobě. Regulátoři zahájili oficiální vyšetřování poloautomatického systému řízení Tesly v roce 2021.

Německý soud zakázal Tesle používat použití termínu autopilot už v roce 2020. „Soud zjistil, že popis funkce jako Autopilot v lidech vyvolává dojem, že technologii lze používat bez lidského zásahu. Jako další následovala Kalifornie,“ píše Siliconangle.

Model S se nevyhnul vážným nehodám kvůli takzvanému autopilotu, kdy mu řidiči plně svěřili řízení a vůbec nesledovali, co se děje, a většinou nebyli schopni zabránit nehodě.

V roce 2023 vstupuje v Americe v platnost zákon mířící přímo proti americké elektromobilce. „Výrobce ani prodejce nesmí v marketingových materiálech jmenovat žádnou funkci částečné automatizace řízení ani popisovat jakoukoli funkci částečné automatizace řízení za použití jazyka, který naznačuje nebo by jinak vedl rozumného člověka k domněnce, že tato funkce umožňuje vozidlu fungovat jako autonomní vozidlo,“ uvádí zákon.

7. června 2020