Amazonka se v pořadu Autosalon televize Prima vydala s mastodontem do jihlavského off-road polygonu, kde jí s tatrovkou učil jezdit Petr Hanák, řidič automobilky.
Deset tisíc náklaďáků
Tatra Trucks tento týden představily desetitisící vůz, který vyrobily od doby, kdy značku a továrnu převzali současní čeští vlastníci – majitelé skupin Czechoslovak Group a Promet Group. Výročním vozem je Tatra Phoenix 10x10 pro australského zákazníka. Je určený pro provoz v těžkém terénu v dolech. Vůz má řiditelné první dvě a poslední nápravu a je vybaven motorem Paccar MX-13 o výkonu 390 kW a plně automatickou převodovkou Allison. Je schopen přepravit víc než 35 tun nákladu, celková hmotnost vozu tak může dosahovat až 62 tun.
Majitelé Tatry slaví, firma po zmrtvýchvstání vyrobila deset tisíc aut |
„Modelovou řadu Tatra Phoenix naše firma poprvé představila na podzim roku 2011. V současnosti představuje klíčový produkt našeho výrobního portfolia pro civilní sektor, přičemž celkově jsme dosud vyrobili a zákazníkům dodali téměř 3 700 vozů této modelové řady,“ upřesnil Pavel Lazar, generální ředitel firmy. Phoenixy jsou určeny jak pro provoz na silnicích, tak pro těžký terén a dodávají se v celé řadě provedení. Nacházejí uplatnění ve stavebnictví, zemědělství, těžařství, lesnictví, v komunálních službách, ale také například jako hasičské a záchranářské vozy nebo jako nosné platformy pro vojenskou techniku či speciální vozidla.
Sériová výroba vozů Phoenixu podle mluvčího firmy Andreje Čírtka doslova otevřela novou kapitolu historie automobilky a díky ní se začala výrazněji prosazovat na konkurenčně velmi náročných trzích západní Evropy. „V současnosti vývojový tým pod vedením ředitele výzkumu a vývoje Radomíra Smolky pracuje na nové generaci modelové řady Phoenix. Zkoušky prototypů by měly přijít v roce 2023 a o rok později by se měla rozjet sériová výroba,“ doplňuje Čírtek.
„Již devět let je kopřivnická továrna a značka Tatra plně v českých rukách. Stalo se tak v roce 2013, kdy je koupila společnost Tatra Trucks, tehdy vlastněná podnikateli Jaroslavem Strnadem a Reném Materou. Kopřivnický podnik se na začátku minulého desetiletí dostal do krize a hrozil mu dokonce zánik. Noví majitelé ve spolupráci se špičkovými českými manažery však společnost zachránili, restrukturalizovali a postupně z ní vytvořili prosperující firmu. Ta se v rukách současných majitelů, jimiž jsou Michal Strnad, který převzal štafetu po svém otci, a René Matera, nadále rozvíjí a proniká na nové trhy po celém světě,“ uvedl při představení desetitisící tatrovky novodobé historie Andrej Čírtek.