Autofotka týdne: Česká limonáda vzdává hold závodu, kde excelovala Junková

Psal se rok 1906, kdy se začala psát historie jednoho z nejslavnějších automobilových závodů světa, ikonické Targa Florio. Po 115 letech vzdává jednomu z nejstarších závodů hold Kofola. Limonáda jménem Targa Florio je český vynález, i když namíchaný ze sicilských pomerančů.

Eliška Junková na trati Targa Florio v roce 1928. Dlouho útočila na první místo, nakonec skončila pátá a vyhrála třídu soukromých jezdců. | foto: Fondazione Targa Florio

První ročník závodu vyhrál Alessandro Cagno s vozem dávno zapomenuté značky Itala. Okruh vedený po pentličkách šotolinových cest a vesnicemi v sicilském pohoří Madonie měli závodníci za úkol objet třikrát, celkem 466 kilometrů ujel Cagno s vozem poháněným pětiválcem o objemu monstrózních 14,8 litru za devět a půl hodiny. 

Palermský obchodník s vínem a automobilový závodník Vincenzo Florio, který podnik založil a po sobě pojmenoval, byl spokojen. Nakonec se mimořádně náročný závod v horském terénů, na kterém prý napočítali víc než osm set ostrých zatáček, jel jedenašedesátkrát až do roku 1977; nezávodilo se jen ve válečných letech. Targa Florio byl vlastně předchůdcem dnešních závodů rallye.

„V roce 1973 byla Targa Florio z bezpečnostních důvodů vyřazena z mistrovství světa sportovních vozů, od roku 1977 se jezdí pouze jako součást italského šampionátu v rallye,“ píše italská Wikipedie. Ovšem Vincenzo Florio, který zemřel dávno předtím, v roce 1959 by s tou nebezpečností příliš nesouhlasil. Je pravda, že si závod vyžádal oběti, ovšem kvůli extrémní náročnosti trati o ní Florio rád říkal, že je „nejpomalejším závodem světa“. 

Chcete vyhrát na Sicílii?

Potřebujete boty od Ciccia

Sicilián Francesco „Ciccio“ Liberto obouvá ty nejlepší automobilové závodníky. Vymyslel jim speciální barevné boty s tenkou podrážkou. Ušije je klidně za noc před závodem. Čtěte dále.

Targa Florio byla svědkem obrovského úspěchu Elišky Junkové. Na Sicílii přijela poprvé v roce 1927. Tehdy už měla po celé Evropě pověst nejrychlejší ženy, ovšem na jihu Itálie jí předpovídali, že nedojede ani jedno kolo. Ne však šéf závodu Vincenzo Florio, který věděl, že získal kromě výtečného taháku i vynikající závodnici. Vypadla ve druhém kole, ale stačilo to, aby věděla, že se chce znovu vrátit. Šestnáctého listopadu loňského roku jsme slavili 120. výročí narození slavné Češky (čtěte zde).

V květnu 1928 ovšem přišla její velká chvíle. Junková se svou Bugattkou B35 dojela na pátém místě celkově, první mezi amatéry (netovárními jezdci) a první z žen, které se postavily na start (více čtěte zde). Toho roku nastoupilo do sicilského závodu víc závodnic; měly ovšem dávnou předchůdkyni, hned o prvním ročníku léta páně 1906 usedla do závodního hotchkisse na místo mechanika vedle svého manžela Huberta „Madame le Blon de Paris“, jak ji jmenuje historie.

Pro Junkovou to byl veleúspěch na závěr krátké kariéry, za dva měsíce na to zahynul při grand prix na Nürburgringu její manžel Čeněk a závodnice okamžitě ukončila kariéru.

Nejvíc vítězství v historii závodu, jedenáct, urvalo Porsche, to také po závodu pojmenovala provedení devetsetjedenáctky Targa, od té doby se tak říká autům se sundavacím plechovým dílem střechy.

V době, kdy zase bude možné cestovat, si jedinečnou atmosféru Sicílie můžete užít také. Trasa závodu se v historii měnila, dnes je průjezdný například 72 kilometrů dlouhý okruh s názvem Piccolo Circuito delle Madonie. Odstartovat a skončit se dá v městečku Cerda, ze kterého se startovalo už před 115 lety, a také dnes představuje trasa kus dobrodružství. Vine se po neudržovaných cestách, často na ni potkáte sesuvy půdy a se sportovním vozem na nízkém podvozku se rozhodně projíždět nedoporučuje. Zastavit lze na památných místech závodu. Třeba si dát oběd v restauraci Baglio Himera a během jídla obdivovat historické fotografie účastníků Targa Florio a jejich závoďáků.

Česká poklona

Teď si jméno slavného závodu vypůjčila Kofola. „Nejdřív jsme hledali, kde rostou nejlepší citrusy na světě. Když jsme vybrali Sicílii, objevili jsme legendární závod Targa Florio a v něm slavnou českou stopu. Proto jsme se rozhodli, že naše limonády budou tuto slavnou historii připomínat,“ přibližuje zrod novinky Jana Klimková z limonádové firmy.

Etikety limonády Targa Florio

Značka šla mnohem dál než k samotnému pojmenování limonády. Pro fotografování závodníka na etiketu například použila 160 let starou techniku, při které se obraz vyvolává na plechové desky. Citrusy do limonád pocházejí z autentické rodinné farmy, která je pěstuje již několik generací – její sady pamatují slavné doby závodu.

Česká Targa Florio se vyrábí ve třech příchutích: pomeranč, krvavý pomeranč a citron. „Podle druhu příchuti limonáda obsahuje 10 až 13 % podíl ovocné šťávy, což je zhruba trojnásobné množství ve srovnání s běžnými limonádami. Slazena je pouze třtinovým cukrem – ten se v minulosti na Sicílii také pěstoval,“ dodává Jana Klimková. 

„Při hledání správné chuti jsme testovali různé alternativy slazení, jako je fíkový nebo datlový sirup. Zkoušeli jsme chuť ozvláštnit přídavkem aromatických bylin, typických pro jižní kraje. Namíchali jsme stovky vzorků. Nakonec se ukázalo, že nejlepší je čistá a výrazná ovocná chuť,“ popisuje Petr Pravda, ředitel oddělení kvality a vývoje Kofoly.  Vývoj Targy Florio zabral více než tři roky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Ilustrační snímek

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch...

Sny a realita britské elektromobility. K nabíjení není síť ani elektřina

ilustrační snímek

Velké Británie se zavázala, že do roku 2050 nahradí miliony svých benzínových a naftových vozidel...

Češi mají stále raději vůni benzinu. Proč jsou nenapravitelnými elektroskeptiky?

Češi zatím s přechodem na čistou energii nespěchají.

Dobíjení auta za pět minut a dojezd přes sedm set kilometrů. Novinky z posledního čínského...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Dodge Challenger

VIDEO Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen...

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi....

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze...

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Výměna stěračů je jednoduchá a zvládne ji téměř každý. Levným se vyhněte

Základem pro bezpečnost za volantem je dobrý výhled a čisté sklo. Nepodceňujte kondici stěračů, zabrat jim dává slunce i zima. Kvalitní výhled i za deště zajistí jen dobře fungující stěrače. Výměna u...

16. května 2025

Outlander chytá rychlík. A drží se hesla, že co funguje, to se nemění

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Dva milimetry spojky a 70 litrů benzinu. Veteráni z Česka se prohnali Monakem

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Hospodářská komora řeší, co bude s českým autoprůmyslem

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie. O...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Zdravotnická záchranná služba Plzeňského kraje, příspěvková organizace
Záchranář / Záchranářka pro VZ Tachov

Zdravotnická záchranná služba Plzeňského kraje, příspěvková organizace
Plzeňský kraj

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.