Eliška Junková na trati Targa Florio v roce 1928. Dlouho útočila na první...

Eliška Junková na trati Targa Florio v roce 1928. Dlouho útočila na první místo, nakonec skončila pátá a vyhrála třídu soukromých jezdců. | foto: Fondazione Targa Florio

Autofotka týdne: Česká limonáda vzdává hold závodu, kde excelovala Junková

  • 6
Psal se rok 1906, kdy se začala psát historie jednoho z nejslavnějších automobilových závodů světa, ikonické Targa Florio. Po 115 letech vzdává jednomu z nejstarších závodů hold Kofola. Limonáda jménem Targa Florio je český vynález, i když namíchaný ze sicilských pomerančů.

První ročník závodu vyhrál Alessandro Cagno s vozem dávno zapomenuté značky Itala. Okruh vedený po pentličkách šotolinových cest a vesnicemi v sicilském pohoří Madonie měli závodníci za úkol objet třikrát, celkem 466 kilometrů ujel Cagno s vozem poháněným pětiválcem o objemu monstrózních 14,8 litru za devět a půl hodiny. 

Palermský obchodník s vínem a automobilový závodník Vincenzo Florio, který podnik založil a po sobě pojmenoval, byl spokojen. Nakonec se mimořádně náročný závod v horském terénů, na kterém prý napočítali víc než osm set ostrých zatáček, jel jedenašedesátkrát až do roku 1977; nezávodilo se jen ve válečných letech. Targa Florio byl vlastně předchůdcem dnešních závodů rallye.

„V roce 1973 byla Targa Florio z bezpečnostních důvodů vyřazena z mistrovství světa sportovních vozů, od roku 1977 se jezdí pouze jako součást italského šampionátu v rallye,“ píše italská Wikipedie. Ovšem Vincenzo Florio, který zemřel dávno předtím, v roce 1959 by s tou nebezpečností příliš nesouhlasil. Je pravda, že si závod vyžádal oběti, ovšem kvůli extrémní náročnosti trati o ní Florio rád říkal, že je „nejpomalejším závodem světa“. 

Chcete vyhrát na Sicílii?

Potřebujete boty od Ciccia

Sicilián Francesco „Ciccio“ Liberto obouvá ty nejlepší automobilové závodníky. Vymyslel jim speciální barevné boty s tenkou podrážkou. Ušije je klidně za noc před závodem. Čtěte dále.

Targa Florio byla svědkem obrovského úspěchu Elišky Junkové. Na Sicílii přijela poprvé v roce 1927. Tehdy už měla po celé Evropě pověst nejrychlejší ženy, ovšem na jihu Itálie jí předpovídali, že nedojede ani jedno kolo. Ne však šéf závodu Vincenzo Florio, který věděl, že získal kromě výtečného taháku i vynikající závodnici. Vypadla ve druhém kole, ale stačilo to, aby věděla, že se chce znovu vrátit. Šestnáctého listopadu loňského roku jsme slavili 120. výročí narození slavné Češky (čtěte zde).

V květnu 1928 ovšem přišla její velká chvíle. Junková se svou Bugattkou B35 dojela na pátém místě celkově, první mezi amatéry (netovárními jezdci) a první z žen, které se postavily na start (více čtěte zde). Toho roku nastoupilo do sicilského závodu víc závodnic; měly ovšem dávnou předchůdkyni, hned o prvním ročníku léta páně 1906 usedla do závodního hotchkisse na místo mechanika vedle svého manžela Huberta „Madame le Blon de Paris“, jak ji jmenuje historie.

Pro Junkovou to byl veleúspěch na závěr krátké kariéry, za dva měsíce na to zahynul při grand prix na Nürburgringu její manžel Čeněk a závodnice okamžitě ukončila kariéru.

Nejvíc vítězství v historii závodu, jedenáct, urvalo Porsche, to také po závodu pojmenovala provedení devetsetjedenáctky Targa, od té doby se tak říká autům se sundavacím plechovým dílem střechy.

V době, kdy zase bude možné cestovat, si jedinečnou atmosféru Sicílie můžete užít také. Trasa závodu se v historii měnila, dnes je průjezdný například 72 kilometrů dlouhý okruh s názvem Piccolo Circuito delle Madonie. Odstartovat a skončit se dá v městečku Cerda, ze kterého se startovalo už před 115 lety, a také dnes představuje trasa kus dobrodružství. Vine se po neudržovaných cestách, často na ni potkáte sesuvy půdy a se sportovním vozem na nízkém podvozku se rozhodně projíždět nedoporučuje. Zastavit lze na památných místech závodu. Třeba si dát oběd v restauraci Baglio Himera a během jídla obdivovat historické fotografie účastníků Targa Florio a jejich závoďáků.

Česká poklona

Teď si jméno slavného závodu vypůjčila Kofola. „Nejdřív jsme hledali, kde rostou nejlepší citrusy na světě. Když jsme vybrali Sicílii, objevili jsme legendární závod Targa Florio a v něm slavnou českou stopu. Proto jsme se rozhodli, že naše limonády budou tuto slavnou historii připomínat,“ přibližuje zrod novinky Jana Klimková z limonádové firmy.

Etikety limonády Targa Florio

Značka šla mnohem dál než k samotnému pojmenování limonády. Pro fotografování závodníka na etiketu například použila 160 let starou techniku, při které se obraz vyvolává na plechové desky. Citrusy do limonád pocházejí z autentické rodinné farmy, která je pěstuje již několik generací – její sady pamatují slavné doby závodu.

Česká Targa Florio se vyrábí ve třech příchutích: pomeranč, krvavý pomeranč a citron. „Podle druhu příchuti limonáda obsahuje 10 až 13 % podíl ovocné šťávy, což je zhruba trojnásobné množství ve srovnání s běžnými limonádami. Slazena je pouze třtinovým cukrem – ten se v minulosti na Sicílii také pěstoval,“ dodává Jana Klimková. 

„Při hledání správné chuti jsme testovali různé alternativy slazení, jako je fíkový nebo datlový sirup. Zkoušeli jsme chuť ozvláštnit přídavkem aromatických bylin, typických pro jižní kraje. Namíchali jsme stovky vzorků. Nakonec se ukázalo, že nejlepší je čistá a výrazná ovocná chuť,“ popisuje Petr Pravda, ředitel oddělení kvality a vývoje Kofoly.  Vývoj Targy Florio zabral více než tři roky.


Elektromobil