Subaru začínalo se stíhačkou a motorkami. Pohon všech kol přidalo později

  • 7
Japonská automobilka Subaru nepatří mezi světové giganty, její produkce však nepostrádá originalitu a vozy s hvězdným logem mají početnou skupinu věrných zákazníků. Firma, která se zrodila 15. července 1953 z poválečného zmatku, začínala s malými motocykly, od 60. let minulého století přidala do výrobního programu i automobily.

Dnes je Subaru známé hlavně produkcí aut s pohonem všech čtyř kol a motory s protiběžnými písty, které továrně přinesly úspěch i ve světě motorsportu. Na přelomu století patřily speciály Subaru Impreza mezi nejrychlejší auta světových rallye.

Subaru Legacy kombi

Automobilka – ale nejen ona – se zrodila na na troskách továrny Nakadžima, která za druhé světové války vyráběla například nejlepší japonskou stíhačku druhé poloviny konfliktu, typ Ki-84 Hajate. Firma, jež dodávala císařskému letectvu i námořnictvu širokou škálu stíhaček, bombardérů, transportních letadel nebo osvědčené motory, vznikla už v roce 1918 a byla první japonskou továrnou na aeroplány.

Modrý polňačkový supersport je zpátky. První jízda s Imprezou WRX STI

Po porážce Japonska ovšem země nesměla vyvíjet ani vyrábět letadla a Nakadžima se rozpadla na řadu menších továren, které převzali jejich někdejší zaměstnanci. Díky tomu ovšem zkušení technici a inženýři nastartovali japonský automobilový průmysl.

Jednotlivé firmy často nesly v názvu jméno nejvyšší japonské hory Fudži a v polovině roku 1953 se pětice z nich spojila v novou společnost, pojmenovanou (v anglické verzi) Fuji Heavy Industries (FHI).

Pohodlné i na té nejrozbitější cestě. Ze Subaru Forester sálá suverenita

Už od roku 1946 ale vznikal u Fuji Sangyo první dopravní prostředek, skútry Rabbit, který se podobně jako o pár měsíců mladší italská Vespa inspiroval u malých motorek používaných za druhé světové války americkými vojáky. Skútr, který se vyráběl až do roku 1968 a během let se dočkal technických novinek jako byly elektrický startér nebo automatická převodovka, ale byl jen prvním krokem.

Rok po založení Fuji Heavy Industries přišla společnost s prvním autem, modelem Subaru 1500, ve své době se ale ukázal být spíš slepou uličkou. Čtyřdveřového sedanu se nakonec vyrobilo jen 20 kusů a přestože u uživatelů včetně taxikářů uspěl, nakonec se sériové výroby nedočkal. Ve stejný čas totiž chystaly podobné automobily také továrny Toyota a Prince (jeden z předchůdců Nissanu) a vedení FHI se v obavách z nezbytných nákladných a nejistých investic do výrobního zařízení rozhodlo zamířit jiným směrem.

Solterrou bahnem i asfaltem. Nové subaru má místo boxeru elektromotor

Druhým automobilem se značkou Subaru, což je mimo jiné japonské označení pro souhvězdí Plejád, jež má továrna dodnes ve znaku, se stal maličký městský vůz Subaru 360. Dvoudveřové autíčko specifické japonské kategorie kei car, které se začalo vyrábět v roce 1958 (jen o dva roky později přišla s podobným vozem R360 třeba i Mazda), trochu připomíná křížence Fiatu 500 a Volkswagenu Brouk. Zadní nápravu tři metry dlouhého a 130 centimetrů širokého vozítka poháněl taktéž vzadu uložený dvoutaktní řadový dvouválec o objemu 356 a později kubických centimetrů.

Subaru Outback je spolehlivý, robustní pracant. Servis nezanedbávejte

Subaru 360 se vyrábělo až do roku 1971 a celkem jich z bran továrny vyjelo přes 390 000, z toho několik desítek tisíc se vyvezlo do Austrálie a dokonce i do Spojených států. V té době už továrna kromě kei car (jež produkuje dodnes, nyní se ale jedná o přeznačené modely Daihatsu) sériově vyráběla i první „opravdový automobil“, v říjnu 1965 představené Subaru 1000. Litrový sedan (a časem i kupé nebo kombi) a pohonem předních kol dostal pod kapotu pohonnou jednotku s protiběžnými písty. Motory typu boxer jsou dodnes poznávacím znamením značky Subaru.

Japonští boxeři slaví čtyřicítku v plné síle

O šest let později přišel nástupce modelu 1000 a jeho faceliftované verze FF-1, pro který továrna zvolila italské jméno Leone. A „lev“ se stal dalším přelomovým Subaru, jako první se totiž v roce 1972, kdy Japonsko hostilo zimní olympiádu v Sapporu, dočkal pohonu všech čtyř kol.

Do té doby přitom byla „čtyřkolka“ – pokud se odhlédne od malosériového britského Jensenu FF – doménou terénních aut, kde se obvykle k trvale poháněné zadní nápravě připojovala ta přední. Japonští inženýři na to šli ale přesně opačně, vepředu uložený boxer poháněl přední kola a v případě potřeby se pákou zapojil pohon těch zadních.

První verze řešení, které je dnes známé jako symetrický pohon všech kol, si získala velkou popularitu v horách Švýcarska nebo amerického Colorada, kromě zvýšené průchodnosti nabízela i díky boxeru nízké těžiště a optimální rozložení hmotnosti. V součtu to znamenalo jedinečné jízdní vlastnosti. V roce 1986, šest let poté, co Audi nabídlo model Quattro s trvalým pohonem všech čtyř kol, přišlo se stálou „čtyřkolkou“ také Subaru.

Prvním modelem s touto technikou bylo aerodynamické kupé Subaru XT, později se dočkal i zbytek výrobní řady (výjimkou byly malé vozy a hlavně kei cars s motorem vpředu a pohonem přední nápravy).

Na přelomu 80. a 90. let pak přišly dva nadmíru populární modely, které Subaru vyrábí dodnes: velký sedan a také kombi Legacy (1989) a hlavně nástupkyně Leonu pojmenovaná Impreza (1992). Zvýšená verze Legacy nazvaná Outback představená v roce 1996 byla jedním z předchůdců dnes nadmíru populárních SUV, druhý vůz se pak nesmazatelně zapsal do srdcí fanoušků rallye. Colin McRae, Richard Burns a Petter Solberg získali za volantem speciálu Subaru Impreza WRC v letech 1995, 2001 a 2003 tři tituly mistra světa. V roce 2008 ale Subaru z šampionátu odešlo, zdůvodnilo to světovou ekonomickou krizí.

Subaru Outback: zábavný staromilec to na půl roku v Evropě balí

Automobilka (její jméno nese od roku 2017 i mateřská FHI) je sice propojená s mamutí Toyotou, jež vlastní pětinu akcií a jejíž značka Daihatsu poskytuje Subaru základ pro její kei cars, jinak ale vzhledem k používané technice stojí poněkud stranou. Tedy s výjimkou kupé BRZ, což je dvojče Toyoty GR86.

Její roční prodeje se v posledních letech pohybují kolem 800 000 aut (před covidem to bylo i přes milion), největším trhem jsou USA, kde se loni prodalo přes půl milionu vozů Subaru. Pro srovnání, v Evropě našlo kupce zhruba 17 000 aut. V České republice bylo v loňském roce registrováno necelých 900 nových vozů značky Subaru.

,