Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Japonští boxeři slaví čtyřicítku v plné síle

  12:00
Plochý motor pod kapotami Subaru slaví čtyřicítku. Není to ale jediné výročí automobilky ze souhvězdí Plejád. Pohon všech kol, to je synonymum pro Subaru právě pětatřicet let.

Boxer Subaru | foto: Subaru

Koncepci plochého motoru s lepší účinností, nižšími vibracemi a kompaktními rozměry, snižujícími celkové těžiště auta, proslavil německý Volkswagen, od něj ji převzalo Porsche, které výrobu "boxerů“ s obrovskou prestiží udržuje dodnes.

Stojí za zmínku, že úplně prvním šestiválcovým boxerem se pyšnil Chevrolet Corvair v roce 1959. Porsche s ním přišlo až o čtyři roky později.

Boxery umějí i v Asii
Zuffenhausenská svatyně však není jediné místo, odkud se ozývá charakteristické bublání. Ideálně uspořádané čtyř- a šestiválce umějí vyrábět i na opačném konci světa.

Koncern Fuji Heavy Industries byl založen v roce 1917 a v roce 1954 začal s výrobou aut značky Subaru. První Subaru neslo dnes již legendární označení P1 a jednalo se o prototyp miniautomobilu, který měl jako první v Japonsku samonosnou karoserii.

O čtyři roky později přišla sériová výroba modelu 360, přezdívaného "levný a ošklivý“. Ten se dočkal exportu do USA (1968), kde si našel kupce především díky prodejní ceně 1 268 $, díky níž zákazníci překousli i dvoutaktní dvouválcový motorek, a to bylo ještě před první velkou ropnou krizí.

EA - první boxery
V roce 1966 přichází další zlom - automobilka vystavila model FF-1 (Star), který se o rok později začal prodávat jako první japonské auto s pohonem předních kol a také první model s plochým čtyřválcem.

Jednalo se o litrový motor OHV konstrukční řady EA, který se v modelu Leone dožil až roku 1994. Vyráběl se ve verzích 1,0, 1,1, 1,3, 1,4, 1,6 a 1,8 l a dožil se i přeplňování a ke konci kariéry i rozvodu SOHC. V roce 1985 se také představil první šestiválec v modelu XT o výkonu 145 koní.

EJ - nástup čtyřventilů
Roku 1989 se v modelu Legacy představil zcela nový čtyřventilový čtyřválec 2,2 l, který se později dočkal i verzí 1,5, 1,6, 1,8, 2,0 a 2,5 l, přičemž poslední z nich byly k dispozici i s přeplňováním.

Motory s tímto kódem se ostatně ve většině modelů vyrábějí dodnes, dostaly variabilní časování sacích ventilů a postupně jsou doplňovány nejmodernějšími jednotkami řady EL.

Za zmínku stojí start modelu Impreza a jeho pozdějších ostrých verzí WRX/STi, stejně jako foresteru, jenž si překvapivě našel desetitisíce spokojených uživatelů po celém světě.

Vstupem do nového segmentu je model B9-Tribeca, jehož aktuální faceliftovaná verze přináší šestiválec 3,6 l, tedy historicky nejobjemnější boxer Subaru.

A co diesel?
Ten už automobilka slibuje pěkných pár let. Ostatně právě jeho absence brání daleko většímu rozšíření masivních automobilů, zejména při dnešní ropné krizi.

Nyní jsme jeho skutečnému uvedení zatím nejblíže, bude se jednat o první vznětový boxer na světě - dvoulitr o výkonu 110 kW a 350 Nm. Dočkáme se ho zřejmě již v roce 2008, do té doby si zájemci o úsporné svezení musí vystačit s továrními přestavbami na sekvenční vstřikování LPG.

Výročí symetrických čtyřkolek
V roce 1972 se představil první zástupce koncepce, pro značku později typické; pohon všech kol, až do roku 1986 pouze samočinně přiřaditelný s možností jeho uzamčení tlačítkem pro lepší trakci.

Teprve později se mu z marketingových důvodů začalo říkat symetrický, což popisuje jeho největší výhodu proti konkurenčním systémům.

Model Justy se musel obejít bez mezinápravového diferenciálu, což mu poněkud komplikovalo jízdní vlastnosti na suchém asfaltu.

V roce 1987 nastal čas stálého pohonu všech kol (Full time AWD) v modelech XT6 a RX, provedeného tím nejjednodušším způsobem. Mezinápravový diferenciál bez viskózní uzávěrky, vyvedený z mechanické převodovky, s možností mechanického uzamčení.

O rok později přišla samočinná převodovka s mezinápravovým diferenciálem, nahrazeným viskózní spojkou s elektronickým přerozdělováním momentu mezi přední a zadní nápravou, v základním stavu v poměru 60/40 mezi přední a zadní nápravou.

A v roce 1989 pak přišla s novou generací legacy viskózní spojka, elektronicky svírající mezinápravový diferenciál. V roce 1995 se Subaru zaměřilo výhradně na pohon všech kol AWD.

2000 přišla automatická převodovka pro modely WRX a H6 se systémem variabilního rozdělení točivého momentu VTD s pomocí planetového soukolí.

Poměr sil je nově stanoven na 45/55 %. A v roce 2003 Subaru dohnalo náskok Mitsubishi šestistupňovou převodovkou s aktivním, uživatelsky nastavitelným mezinápravovým diferenciálem DCCD pro vrcholný sportovní model STi a v roce 2004 zatím nejnovější verze elektronického přerozdělování sil mezi přední a zadní nápravou se tří různých jízdních stylů SI-Drive.

A konečně, pro modelový rok 2008 přináší nová impreza konečně stabilizační systém i pro "čtyřkolky“ s mezinápravovým diferenciálem.

Systém symetrického pohonu všech kol Subaru

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...