Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Solterrou bahnem i asfaltem. Nové subaru má místo boxeru elektromotor

Z elektrické sítě začne odebírat proud i Subaru. Tradiční výrobce aut s plochými motory boxer přepřáhnul na elektromobilitu a ve spolupráci s Toyotu vyrobil svůj první elektromobil. Subaru Solterra jsme si měli možnost v předstihu vyzkoušet na silnici i v terénu.
Subaru Solterra - Elektricky do terénu

Subaru Solterra - Elektricky do terénu | foto: Martin Šidlák

Nejvíce elektrických modelů se dnes nabízí v kategorii SUV o velikosti zhruba Škody Enyaq. Právě proto řada automobilek uvádí svůj první nebo nejdůležitější elektromobil právě v této karoserii a této velikosti. A taková je i novinka od Subaru – Solterra.

Jeho jméno vzniklo spojením slov Sol a Terra, latinských názvů Slunce a Země. Cílem vývojářů bylo udělat elektřinou poháněný model, který by stále zůstal typickým Subaru, jež se neztratí v terénu. Po prvních pár kilometrech myslíme, že Solterra do rodiny Subaru patří, i když je tak trochu nevlastní.

bZ4X jezdí lépe, než se pamatuje. První jízda elektrickou prvotinou Toyoty

Nízké těžiště, velká světlá výška

S délkou 4 690 mm je Solterra o něco delší než její hlavní konkurenti v podání Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.4 a ID.5, Kia EV6 i Škoda Enyaq. Nebýt zakrytované masky chladiče, vypadala by Solterra jako klasické spalovací SUV. Nebýt loga na kapotě, určitě bych netipoval, že jde o Subaru, ale spíše například právě o Toyotu. Styl ostře řezaných světel vpředu i vzadu a výrazných lemů podběhů mi zkrátka toyotu připomíná, byť třeba zadní světla stylizovaná do C už na rodinu Subaru odkazují. Výrobce zvolil trochu futurističtější vzhled, aby přilákal nové zákazníky.

Toyotu nezmiňujeme náhodou. Právě její bateriový modele bZ4X je totiž dvojčetem Solterry. Vývoj probíhal společně, obě automobilky složily jeden vývojový tým, který elektrické prvotiny obou značek na společném technickém základu vytvořil. Obě značky dokonce nedávno prezentovaly oba modely najednou porotcům prestižní ankety Evropské auto roku (Car of the Year).

Pohodlné i na té nejrozbitější cestě. Ze Subaru Forester sálá suverenita

Na vysokém podvozku

Dojem mohutnosti vzbuzují velká kola a zároveň nízká linie střechy. Velmi slušná je světlá výška 210 mm. Autu zvolený design sluší a novinka se najednou zařadila na první místo v nevyhlášené soutěží Miss Subaru. Je mnohem pohlednější než třeba XV nebo Forester.

Interiér je oproti vnějšku už v hlavních rysech shodný s Toyotou. Pro Subaru je to netypické řešení. Nízká palubní deska má poměrně malý volant a přístroje poprvé u Subaru umístěné vysoko nahoře. Ve stejném duchu vyrábí nyní auta Peugeot. Protože jsem právě z jeho vozů na podobné rozmístění zvyklý, nijak mě to nešokovalo a s ovládáním jsem se sžil velmi rychle. S bZ4X je shodné i ovládání převodovky otočným ovladačem na středovém tunelu.

Tradiční výhodu elektromobilů, totiž prostorný interiér, bude i silným prodejním argumentem u Solterry. Vůz má o 10 centimetrů delší rozvor (2 850 mm) než třeba Outback. Vnitřní prostor je nejen dlouhý, ale i široký a nadprůměrně vzdušný, takže pasažéři si nebudou mít, na co si stěžovat. Vzadu je pro ně připraven zavazadlový prostor 452 litrů, do kterých se počítá i prostor pod podlahou na uložení kabelů, bez něj jen 421 litrů. V tomto ohledu výše zmínění konkurenti od Kia, Hyundai, Škody i VW nabídnou víc – od 490 do 585 litrů.

Subaru Solterra - Elektricky do terénu

Dojezd přes 400 kilometrů

Solterra stojí na platformě e-Subaru Global Platform vyvinuté s Toyotou výhradně pro elektrické modely. Baterie o kapacitě 71,4 kWh jsou umístěné v podlaze. Verze s pohonem přední nápravy nabídne výkon 150 kW (jeden elektromotor vpředu), ve verzi 4×4 je výkon 160 kW rovnoměrně rozdělen mezi obě nápravy (dva motory o výkonu 80 kW). Pro první verzi výrobce slibuje dojezd 530 kilometrů, pro čtyřkolku 414-466 podle velikosti kol. Dobíjení může probíhat maximálním výkonem až 150 kW.

Žádný městský „týpek“ v kovbojských botách. Nové Subaru XV umí i v terénu

Auto jsme vyzkoušeli na dvou krátkých tratích – jedna se zatáčkami asfaltová, druhá nezpevněná a terénní. Na asfaltu na nás Solterra udělala dojem komfortně naladěného auta, kterému nízké těžiště dává i překvapivou jistotu v zatáčkách. Hmotnost přes dvě tuny samozřejmě nejde vymazat, ale znát je to spíš na náklonech karoserie než na ovladatelnosti.

Jezdili jsme na uzavřeném okruhu určeném pro trénink rallye, a tam se Solterra normálně pohybovat nebude. Ve městě i na zatáčkovitých okreskách ale svému majiteli dopřeje ideální kompromis mezi komfortem a jistým držením stopy i při silněji stlačeném plynovém pedálu. Maximální výkon není nijak brutální, nezatlačí vás do sedačky, ale je příjemně lineární a vůz zrychluje naprosto plynule. Tím vlastně připomene dnešní spalovací subaru, která se v Evropě spoléhají téměř výhradně na variátorové převodovky (CVT), kterým je tento projev vlastní.

O něco víc jsem se bál terénu, který je normálně doménou Subaru, ale ukázalo se, že zbytečně. Zmíněných 210 mm světlé výšky umožňuje auto zvládnout totéž co Forester nebo Outback (vyzkoušel jsem oba modely na stejné trati). Nechybí tradiční režim X-Mode pro jízdu v blátě či na sněhu. I přes absenci diferenciálů lze projet prakticky cokoli, protože oba elektromotory dokážou pracovat nezávisle na sobě, takže jsme neměli problém v kluzké hlíně, písku, ani s jedním kolem ve vzduchu. S točivým momentem až 335 Nm dokáže solterra v terénu vyjet cokoli, samozřejmě je třeba mít na paměti, že je to stále SUV, ne expediční speciál do Patagonie.

Subaru Solterra - Elektricky do terénu

Při prvním svezení udělalo první sériové bateriové subaru dobrý dojem. Toyota bZ4X jí ovšem vstup na trhu neusnadní. Subaru totiž bude v ČR nabízet pouze čtyřkolku, a to za cenu od 1 580 tisíc korun. Toyota proti tomu startuje na ceně 1 290 tisíc v případě dvoukolky a na 1 450 tisíc korun v případě čtyřkolky. To jsou z určitého pohledu atraktivní ceny, nejen proti Subaru, ale třeba i proto, že plug-in hybridní Toyota RAV 4 startuje na shodné ceně 1 450 tisíc korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...