Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Subaru Outback: zábavný staromilec to na půl roku v Evropě balí

Outbacku je pětadvacet let. Aktuální pátá generace se s českým trhem loučí. Neskutečně příjemné auto už se nevyrábí, na skladech jsou poslední kusy, které musí být přihlášené do konce roku.

Subaru Outback | foto: Subaru

Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC(DG) není kódové označení čínského špiona škodícího v Evropě, je to označení emisní normy, jejíž platnost končí 31. prosince letošního roku. A protože tento, teprve pět let starý, model Subaru už novou normu Euro 6d-ISC-FCM, platnou od ledna příštího roku, nesplní, musí skončit.

Outback je v Evropě vlastně vlajkovou lodí značky a zároveň jedním z vůbec nejdůležitějších modelů. Nová generace, která už se nyní prodává v USA, dorazí podle odhadů až v květnu příštího roku. Přitom je končící provedení stále aktuální a hlavně neskutečně příjemné. Uhlazené.

Subaristé přísahají na rallyové dravce (to je ale už dávno, co to bylo aktuální), ale nakonec si stejně koupí SUV. Vždyť devadesát procent v Evropě prodaných aut této neortodoxní japonské značky má zvýšený podvozek a zálesácký outfit. A Outback je mezi nimi králem. Potvrzuje, že kombík je vždycky lepší než SUV – líp jezdí a je praktičtější.

Subaristé jsou navíc unikátní skupina motoristů – v Evropě je to malý klub výjimečných (tak nějak o sobě i sama automobilka mluví). Deset litrů spotřeby považují za standard a cenovky na půl cesty k prémiovým značkám taky. To všechno k autům zpod sopky Fudži patří, stejně jako robustnost, dlouhověkost a skvělé jízdní vlastnosti.

Subaru Outback v číslech

  • motor: plochý atmosferický čtyřválec boxer 2 498 ccm
  • výkon: 129 kW (175 k) při 5 800 ot./min
  • točivý moment: 235 Nm při 4 000 ot./min
  • pohotovostní hmotnost: 1 706 kg
  • zrychlení 0100 km/h: 10,2 s
  • maximální rychlost: 198 km/h
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4 820 x 1 840 x 1 605 x 2 745
  • objem kufru: 512 l
  • pneumatiky: 225/60 R18
  • cena: 1 000 000 Kč

Outback vždycky vznikal odvozením od kombíku Legacy. Za pět generací si ovšem vybudoval svébytnou pozici. Dnes je tedy mohutný, pořádně vysoký s dvaceticentimetrovou světlou výškou podvozku a vysoko se v něm i sedí, spíš jako v crossoveru, tedy kříženci s SUV. Skelet karoserie a nápravy vychází z předchozí generace Outbacku. Ten nový, který dorazí příští rok, už postavili od začátku nanovo, na platformě, která umožňuje instalaci elektrifikovaného pohonu.

Plochý motor boxer uložený hluboko u přední nápravy snižuje těžiště, legendární pohon všech kol přidá jistotu. Subaru prostě řidiče uhrane. A nemusí to být jen extrémními výkony. Outback, jeden ze stěžejních modelů, naopak zaujme tím, jaký je to pohodář. Je úžasně tichý, pohodlný, s dokonalým podvozkem.

Nastupování je hračka díky nízkým a hodně plochým prahům. Díky tenkým sloupkům je z auta skvělý výhled. Parádně odhlučněná kabina vymaže hluky od kol a všeho ostatního. Hluk je i na dálnici potlačený na minimum, zpětná zrcátka jsou parádně velká a umístěná tak, že za deště odcloní proud vody, takže přední boční okna zůstanou suchá.

Outback jede s ohromující lehkostí. Do oblouků se skládá bez houpání a naklánění, silnici dokonale vyžehlí. Přes vlny se přenese, výmoly odtlumí. Podvozek je však stále dost tuhý na to, aby nebyl rozvláčně houpavý. Sebehlubší díra v silnici ho nerozhodí, ve vyšších rychlostech je i na rozbité lesní cestě dokonale suverénní. Auto má výbornou přilnavost. Rychlé, pevné a jisté je i řízení.

Pohon všech kol přidává jistotu a říz. K tomu ještě přidává systém Active Torque Vectoring, který přibrzďováním kol autu přidává ochotu stáčet se do zatáčky.

Jedinou nabídkou pro Outback je nyní benzinový atmosferický dvouapůllitr spárovaný s variátorovým automatem. Aby nedošlo k mýlce – Outback není se čtyřválcem bez turba rozhodně žádný louda, 175 koní bleskově reaguje na sešlápnutí plynu. K tomu sekunduje suverénní podvozek, který dokonale maskuje, že jedete rychle. Do zatáček se tak vrháte rychleji, než myslíte, na výjezdu pohon všech kol dá dost trakce na akceleraci. Všechno to Outback i řidič zvládne se stoickým klidem a suverenitou.

Atmosferický, na dnešní poměry velkoobjemový motor ukazuje, proč na ně staromilci nedají dopustit. Motor běží hezky „nakulato“, hladce zabírá. V podání boxeru Subaru k tomu přidá charakteristický hrčivý hlas. Za těch deset litrů jezdí stále, níž se časem propracujete bez zvolnění tempa, pod nějakých osm a půl už se ale dostanou spíš jen loudové.

Automat všechno ještě víc vyhladí, rozjezdy z místa se nedají nazvat zrovna sprinty (kužely variátoru přece jen neumožní dravé přeskoky rychlostí jako třeba dvouspojková převodovka), jsou ale dokonale plynulé, bez rázů a mezer v tahu. Převodovku jménem Lineartronic konstruktéři už dávno zbavili otravného vytí a zmizel pocit, že maříte spoustu výkonu. Dnes už jezdí vozy s variátorem se třemi sty tisíci kilometrů na počítadle a převodovka stále funguje. To odpovídá výdrži klasického měničového automatu.

Když jedete víc zostra, mozek převodovky přemapuje chování a variátor volí předdefinované poměry, jako by řadil mezi sedmi stupni. To je vlastnost, kterou dali vývojáři evropskému provedení, kde mají řidiči bez rázů při přeřazení pocit nepatřičnosti, třeba v Americe (hlavním trhu Subaru) vyžadují hlavně hladkost.

Balík funkcí asistentů pomáhajících a hlídajících řidiče pojmenovaný Eyesight Subaru stále doplňuje. Automobilka sází na jedinečné řešení z vlastního vývoje, které používá výhradně analýzu obrazu snímaného kamerami u prostředního zpětného zrcátka. Kromě adaptivního tempomatu, hlídání mrtvých úhlů nebo kontroly jízdy v pruhu a dalších funkcí je šikovným pomocníkem echo, které dá pípnutím řidiči vědět, že se auto před ním rozjelo – to ocení ti, kdo na červené vychovávají děti na zadních sedadlech nebo zírají do mobilu.

Na poslední rok života prošel Outback mírnou modernizací, která rozšířila jeho schopnosti v terénu díky vylepšenému režimu X-Mode. Stejně jako v novém Foresteru má i Outback na výběr ze tří různých režimů, které pomohou například s jízdou v blátě nebo hlubokém sněhu, kdy je pro maximální průchodnost potřeba specifické nastavení pohonu. Praktici uvítají, že auto utáhne až dvoutunový přívěs.

Cenovku rozlučkové edice zakulatilo Subaru na milion, padesát tisíc navíc je za verzi s navigací.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Diody ve starším autě. Kde všude je lze legálně využít?

Premium Prakticky v každém autě lze klasické žárovky snadno vyměnit za moderní diody. Má to ale jeden háček.

Toyota GR Supra 2.0: Jak moc jí chybí litr objemu a dva válce?

Premium Život a novinářská práce mě naučily přistupovat k věcem bez předsudků – a je vlastně úplně jedno, jestli se to týká...

Kde nabíjet elektromobil? Nejlépe doma a všude, kde je příležitost

Premium Nabíjení elektromobilů funguje podle jiných pravidel než čerpání paliva do nádrží vozidel se spalovacími motory. Trvá...

Dlouhodobý test Hyundai i30: auto, které vydrží. Jen pozor na výběr motoru

Premium Téměř 300 tisíc kilometrů za volantem vozu Hyundai i30 zanechalo v jeho majiteli rozporuplné dojmy. Ale jak zdůrazňuje,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...