Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Subaru Outback: zábavný staromilec to na půl roku v Evropě balí

Outbacku je pětadvacet let. Aktuální pátá generace se s českým trhem loučí. Neskutečně příjemné auto už se nevyrábí, na skladech jsou poslední kusy, které musí být přihlášené do konce roku.
Subaru Outback

Subaru Outback | foto: Subaru

Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC(DG) není kódové označení čínského špiona škodícího v Evropě, je to označení emisní normy, jejíž platnost končí 31. prosince letošního roku. A protože tento, teprve pět let starý, model Subaru už novou normu Euro 6d-ISC-FCM, platnou od ledna příštího roku, nesplní, musí skončit.

Outback je v Evropě vlastně vlajkovou lodí značky a zároveň jedním z vůbec nejdůležitějších modelů. Nová generace, která už se nyní prodává v USA, dorazí podle odhadů až v květnu příštího roku. Přitom je končící provedení stále aktuální a hlavně neskutečně příjemné. Uhlazené.

Subaristé přísahají na rallyové dravce (to je ale už dávno, co to bylo aktuální), ale nakonec si stejně koupí SUV. Vždyť devadesát procent v Evropě prodaných aut této neortodoxní japonské značky má zvýšený podvozek a zálesácký outfit. A Outback je mezi nimi králem. Potvrzuje, že kombík je vždycky lepší než SUV – líp jezdí a je praktičtější.

Subaristé jsou navíc unikátní skupina motoristů – v Evropě je to malý klub výjimečných (tak nějak o sobě i sama automobilka mluví). Deset litrů spotřeby považují za standard a cenovky na půl cesty k prémiovým značkám taky. To všechno k autům zpod sopky Fudži patří, stejně jako robustnost, dlouhověkost a skvělé jízdní vlastnosti.

Subaru Outback v číslech

  • motor: plochý atmosferický čtyřválec boxer 2 498 ccm
  • výkon: 129 kW (175 k) při 5 800 ot./min
  • točivý moment: 235 Nm při 4 000 ot./min
  • pohotovostní hmotnost: 1 706 kg
  • zrychlení 0100 km/h: 10,2 s
  • maximální rychlost: 198 km/h
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4 820 x 1 840 x 1 605 x 2 745
  • objem kufru: 512 l
  • pneumatiky: 225/60 R18
  • cena: 1 000 000 Kč

Outback vždycky vznikal odvozením od kombíku Legacy. Za pět generací si ovšem vybudoval svébytnou pozici. Dnes je tedy mohutný, pořádně vysoký s dvaceticentimetrovou světlou výškou podvozku a vysoko se v něm i sedí, spíš jako v crossoveru, tedy kříženci s SUV. Skelet karoserie a nápravy vychází z předchozí generace Outbacku. Ten nový, který dorazí příští rok, už postavili od začátku nanovo, na platformě, která umožňuje instalaci elektrifikovaného pohonu.

Plochý motor boxer uložený hluboko u přední nápravy snižuje těžiště, legendární pohon všech kol přidá jistotu. Subaru prostě řidiče uhrane. A nemusí to být jen extrémními výkony. Outback, jeden ze stěžejních modelů, naopak zaujme tím, jaký je to pohodář. Je úžasně tichý, pohodlný, s dokonalým podvozkem.

Nastupování je hračka díky nízkým a hodně plochým prahům. Díky tenkým sloupkům je z auta skvělý výhled. Parádně odhlučněná kabina vymaže hluky od kol a všeho ostatního. Hluk je i na dálnici potlačený na minimum, zpětná zrcátka jsou parádně velká a umístěná tak, že za deště odcloní proud vody, takže přední boční okna zůstanou suchá.

Outback jede s ohromující lehkostí. Do oblouků se skládá bez houpání a naklánění, silnici dokonale vyžehlí. Přes vlny se přenese, výmoly odtlumí. Podvozek je však stále dost tuhý na to, aby nebyl rozvláčně houpavý. Sebehlubší díra v silnici ho nerozhodí, ve vyšších rychlostech je i na rozbité lesní cestě dokonale suverénní. Auto má výbornou přilnavost. Rychlé, pevné a jisté je i řízení.

Pohon všech kol přidává jistotu a říz. K tomu ještě přidává systém Active Torque Vectoring, který přibrzďováním kol autu přidává ochotu stáčet se do zatáčky.

Jedinou nabídkou pro Outback je nyní benzinový atmosferický dvouapůllitr spárovaný s variátorovým automatem. Aby nedošlo k mýlce – Outback není se čtyřválcem bez turba rozhodně žádný louda, 175 koní bleskově reaguje na sešlápnutí plynu. K tomu sekunduje suverénní podvozek, který dokonale maskuje, že jedete rychle. Do zatáček se tak vrháte rychleji, než myslíte, na výjezdu pohon všech kol dá dost trakce na akceleraci. Všechno to Outback i řidič zvládne se stoickým klidem a suverenitou.

Atmosferický, na dnešní poměry velkoobjemový motor ukazuje, proč na ně staromilci nedají dopustit. Motor běží hezky „nakulato“, hladce zabírá. V podání boxeru Subaru k tomu přidá charakteristický hrčivý hlas. Za těch deset litrů jezdí stále, níž se časem propracujete bez zvolnění tempa, pod nějakých osm a půl už se ale dostanou spíš jen loudové.

Automat všechno ještě víc vyhladí, rozjezdy z místa se nedají nazvat zrovna sprinty (kužely variátoru přece jen neumožní dravé přeskoky rychlostí jako třeba dvouspojková převodovka), jsou ale dokonale plynulé, bez rázů a mezer v tahu. Převodovku jménem Lineartronic konstruktéři už dávno zbavili otravného vytí a zmizel pocit, že maříte spoustu výkonu. Dnes už jezdí vozy s variátorem se třemi sty tisíci kilometrů na počítadle a převodovka stále funguje. To odpovídá výdrži klasického měničového automatu.

Když jedete víc zostra, mozek převodovky přemapuje chování a variátor volí předdefinované poměry, jako by řadil mezi sedmi stupni. To je vlastnost, kterou dali vývojáři evropskému provedení, kde mají řidiči bez rázů při přeřazení pocit nepatřičnosti, třeba v Americe (hlavním trhu Subaru) vyžadují hlavně hladkost.

Balík funkcí asistentů pomáhajících a hlídajících řidiče pojmenovaný Eyesight Subaru stále doplňuje. Automobilka sází na jedinečné řešení z vlastního vývoje, které používá výhradně analýzu obrazu snímaného kamerami u prostředního zpětného zrcátka. Kromě adaptivního tempomatu, hlídání mrtvých úhlů nebo kontroly jízdy v pruhu a dalších funkcí je šikovným pomocníkem echo, které dá pípnutím řidiči vědět, že se auto před ním rozjelo – to ocení ti, kdo na červené vychovávají děti na zadních sedadlech nebo zírají do mobilu.

Na poslední rok života prošel Outback mírnou modernizací, která rozšířila jeho schopnosti v terénu díky vylepšenému režimu X-Mode. Stejně jako v novém Foresteru má i Outback na výběr ze tří různých režimů, které pomohou například s jízdou v blátě nebo hlubokém sněhu, kdy je pro maximální průchodnost potřeba specifické nastavení pohonu. Praktici uvítají, že auto utáhne až dvoutunový přívěs.

Cenovku rozlučkové edice zakulatilo Subaru na milion, padesát tisíc navíc je za verzi s navigací.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...