Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První jízda: Subaru vyšlechtilo Crosstrek, je z něj učebnicový crossover

Crossover je v současnosti jeden z nejskloňovanějších druhů automobilů. Subaru na něj ovšem našlo ten správný recept už před více než půl stoletím a dodnes ho postupně cizeluje. Nejnověji v novém Crosstreku, se kterým si užijete jízdu na silnici i v překvapivě náročném terénu.

Subaru Crosstrek jako zvýšený kompaktní crossover unikátním způsobem propojuje svět osobních vozů a SUV. Je to nástupce prvního zvýšeného typu Leone s pohonem všech kol z roku 1972, ale také modelu Impreza Gravel Express z 90. let minulého století a později dvou generací Subaru XV.

Subaru Crosstrek

Ostatně právě na tyto celosvětově mimořádně úspěšné vozy přímo navazuje svým pojetím. Má karoserii hatchback s dlouhým rozvozem a velkým vnitřním prostorem, v jejíchž útrobách pracuje pro Subaru typická technika s plochým motorem boxer a symetricky uspořádaným pohonem všech kol.

Crossover

Subaru XV se v zámoří jmenuje Crosstrek už dávno, a tak je logickým krokem, že se Subaru rozhodlo pro sjednocení jména pro celý svět. Současně se jménem se proměnil i vzhled. Subaru se snažilo zachovat typickou hravost opírajícího se o výrazně tvarované plastové lemy blatníků i spodních částí nárazníků a prahů. Crosstrek je přináší v dravější podobě, což vhodně doplňuje výrazná maska opticky vystupující z přídě. Subaru se Crosstreku podařilo vtisknout dynamičtější charakter také řešením boků, a to zejména výrazným a hlubokým prolisem ve spodní části předních dveří. Více křivek a linií je patrných také na zádi s výraznějšími skupinovými svítilnami.

Subaru Crosstrek e-Boxer v číslech

  • motor: zážehový čtyřválcový boxer, elektromotor v převodovce, 1995 cm3
  • výkon: 100 kW (136 k)/5 600 min-1
  • točivý moment: 182 Nm/4 000 min-1
  • elektromotor: 12,3 kW(16,7 k)/66 Nm
  • zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
  • nejvyšší rychlost: 198 km/h
  • kombinovaná spotřeba: 7,7 l/100 km

Jestliže design Crosstreku zaujme, interiér a zejména pobyt v něm vás posune minimálně o segment výše. Používá totiž mnoho řešení z luxusního Outbacku. Řeč je o velkém volantu, klasických analogových přístrojích a 11,6palcovém centrálním displeji sdružujícím všechny hlavní funkce v jednom celku. Subaru celý displej chytře rozdělilo na tři samostatné sekce – ve spodní jsou pevně umístěné základní prvky pro obsluhu klimatizace, zatímco nahoře je tradiční informační displej, který měl typ XV umístěn těsně pod čelním sklem – zde můžete mít třeba palubní počítač nebo šipkové pokyny navigace.

Až střední část je tvořena samotným infotainmentem s jednoduchou logikou ovládání a pevně daným tlačítkem „Home“ pro navrácení do hlavní obrazovky. Toto řešení je názornou ukázkou toho, jak přirozeně a prakticky lze propojit digitální svět s tím analogovým a zastánci obou těchto směrů budou spokojeni.

Samozřejmou pohodu za volantem vytváří spojení zdánlivých maličkostí, jako je vynikající tvar nových sedadel, velmi dobrý výhled všemi směry a pocit značné vzdušnosti. Zmínit je třeba také praktické drobnosti v podobě možnosti aretace předních dveří ve třech polohách nebo naopak možnost otevřít ty zadní téměř do pravém úhlu. Jejich práh je navíc navržen jako stupátko pro usnadnění přístupu k věcem na střešním nosiči.

Expedice sámoška. Japonec, se kterým je i cesta pro rohlíky dobrodružstvím

Druhé oči

Subaru je tradičně hrdé na svůj kamerový systém EyeSight, který postupně zdokonaluje více než třicet let. Pracuje na principu dvojice kamer, z jejichž obrazů elektronika vypočítává vzdálenost jednotlivých objektů. Tím si vytváří obraz reálné situace před vozem a dokáže na něj reagovat. Subaru svůj EyeSight nově doplnilo třetí kamerou a rozšířilo jeho pozorovací úhel. Díky tomu dokáže nyní nově upozornit na automobily či chodce při odbočování doleva i doprava. Dále vylepšena byla také činnost adaptivního tempomatu, který je mimořádně předvídavý a jeho činnost je velmi jemná. Spolu se spolehlivým vedením v jízdním pruhu patří tento systém při jízdách po dálnicích nebo také v kolonách či na silnicích první a druhé třídy k nejlepším svého druhu, a to včetně vozů prémiových značek.

Subaru se na vývoj Croostreku zaměřilo detailně, a tak ve srovnání se svým předchůdcem má například tužší karoserii. Právě díky tomu bylo možné pečlivěji naladit podvozek, který nyní ještě lépe pohlcuje jak krátké, tak dlouhé nerovnosti. To si nejvíce uvědomíte na nezpevněném povrchu, třeba na lesní cestě. Efektivita, s níž podvozek filtruje nerovnosti je fantastická.

Takřka zcela eliminuje ostré nerovnosti, tedy třeba kameny nebo kořeny – přes ně doslova přeletí. Vnímáte pouze delší terénní vlny, na nichž se podvozek přirozeně zhoupne a vy ve volantu a v sedadle jasně cítíte nejen míru adheze, ale také pohyby karoserie. Skoro se až nechce věřit, jak suverénně, a především jistě a klidně se v těchto podmínkách Crosstrek chová.

Boxer

Za volantem přitom panuje značný klid a stabilita. Že Crosstrek i přes světlou výšku zatáčí s lehkostí a nadhledem není dáno pouze jeho koncepcí s plochým motorem boxer a nízko umístěným těžištěm, ale také odlišným přístupem ve zvedání jeho karoserie oproti výchozímu modelu Impreza. Většinou se SUV z osobního vozu stane pouze použitím kol s větším průměrem a zvětšeným vyvěšením podvozku s jinými pružinami a tlumiči. Subaru ale současně přidává podložky mezi karoserii a nápravnici, takže ramena mají optimálnější kinematiku. Vůz se na běžných silnicích méně naklání a zaujme celkovou vyvážeností.

Subaru k tomu přidalo nové řízení s asistujícím elektromotorem umístěným přímo na hřebenu řízení a ne na sloupku volantu a také kompletně integrovanou elektronicky regulovanou brzdovou soustavu bez klasického podtlakového posilovače – brzdný tlak moduluje elektronika na základě intenzity stisku brzdového pedálu. Tím se do řízení vneslo více přesnosti. V mezních jízdních situacích, případně při jízdě v terénu je zřejmá jemnější regulace pomocí elektronických systémů podvozku. Mnohem citlivější je například činnost asistentu rozjezdu do kopce, ale také funkce kontrolovaného sjíždění svahů fungující nyní i při couvání.

Zlepšila se také manévrovatelnost v náročném terénu a na různě kluzkém podkladu, protože terénní režim X-Mode má nyní možnost lépe sladit regulaci jednotlivých systémů. Obecně stále platí, že Subaru Crosstrek v terénu překonává takřka všechna běžná SUV. Nyní je tento rozdíl opět o něco větší.

Subaru Crosstrek přichází v jedné jediné verzi – s dvoulitrovým elektrifikovaným čtyřválcovým motorem e-Boxer, který prošel úpravami. Když se s Crosstrekem svezete, vnímáte celkově lepší sladění pohonné jednotky, a to zejména v nižších rychlostech. Solidní síla ve středním pásmu je příjemná pro každodenní cesty.

Nové Subaru Crosstrek je přesně tím, co byste očekávali od nástupce modelu XV – zachovává si jeho celkovou koncepci, pojetí a vyvážení mezi komfortem, terénními schopnosti a kvalitou jízdy po silnici. Vše ale posouvá různými zdánlivými detaily na zcela novou úroveň, takže před sebou máte pořád starého známého, ale pohodlnějšího, jehož řízení vás bude více bavit, ať se pohybuje po jakémkoliv povrchu. Život s ním je opět o něco příjemnější. Vlastně se dá říct, že mimořádně příjemný, protože Crosstrek opravdu dokázal zkřížit silnici s terénem a každodenní univerzálnosti dodat jiskru.

SUBARU IMPREZA

Spolu s novým Subaru Crosstrek přichází na trh i nová generace modelu Impreza. Disponuje stejnými změnami ve srovnání se svým zvýšeným sourozencem, avšak kola s menším průměrem a nižší světlá výška zlepšují její chování na běžných silnicích. I když Impreza nemá tak výrazný vzhled a zcela v duchu svých tradic je designově spíše zdrženlivější, na zpevněných silnicích nabízí o trochu více nejen komfortu, ale především zábavy. Do náročnějšího terénu se ale oproti Crosstreku bojí.

Subaru Impreza
Subaru Impreza

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....