Druhý největší evropský výrobce automobilů z hlediska prodejů se snaží posílit svou přítomnost na největším automobilovém trhu na světě. Skupina zatím nedošla k nějakému konečnému rozhodnutí.
Stellantis po vzoru svých konkurentů zvažuje možnosti, jako je investice do místní firmy vyrábějící elektromobily a obchodní partnerství, které by mu pomohlo v Číně růst, dodaly zdroje.
Zájem o spojení s Leapmotor projevili i další světoví výrobci automobilů, například koncern Volkswagen, řekl jeden ze zdrojů. Mluvčí Stellantisu i Volkswagenu se k věci odmítli vyjádřit.
Šéf Stellantisu Carlos Tavares prosazuje ohledně Číny strategii, která zahrnuje minimalizaci investic do fyzických aktiv ve prospěch spolupráce a partnerství. Skupina loni zastavila výrobu ve své jediné továrně na Jeep ve městě Čchang-ša v provincii Hunan, kde 12 let spopracovala v joint-veture partnerství se státní automobilkou GAC.
Tavares v červenci prohlásil, že je se svým rozhodnutím o snížení výroby spokojen. Dodal, že konkurenti jako Volkswagen či General Motors jsou v Číně „pod tlakem“, protože výrobci vozidel snižují ceny.
Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa |
Skupina Stellantis vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzského konkurenta PSA. Fúze svedla dohromady značky francouzské skupiny Peugeot, Citroën, Opel a DS se značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram. Stellantis má stále společný podnik s Dongfeng Motor Group na prodej vozů Peugeot a Citroën v Číně.
Světové automobilky sledují čínský trh s elektromobily, protože se snaží expandovat v druhé největší ekonomice světa. Volkswagen minulý měsíc uvedl, že plánuje investovat 700 milionů dolarů (15,6 miliardy Kč) do automobilky Xpeng a vyvíjet s ní společně elektromobily v Číně.
Dodavatelé automobilek sledují úpadek Evropy. Čína má přednost a drajv |
Nová architektura
Společnost Leapmotor koncem července představila novou platformu pro výrobu vozidel. Vyvinula ji ve vlastní režii a má v plánu licencovat ji dalším automobilkám. Šéf společnosti Ču Ťiang-ming při té příležitosti řekl, že Leapmotor vede pokročilá jednání o partnerství se dvěma zahraničními společnostmi, včetně nového hráče v segmentu elektrických vozidel, který by mohl vyrábět modely vyvinuté Leapmotorem na zahraničních trzích.
Centrální integrovanou elektrickou a elektronickou platformu nazvala nově vznikající automobilka „architekturou čtyřlístku“. Vlastními silami vyvinutou technologii postavil Leapmotor se zaměřením na efektivní spolupráci mezi hlavními součástmi elektrických vozidel s využitím moderních čipů firmy Qualcomm.
Škoda a VW si půjčí techniku elektroaut od Hyundaie |
„Čtyřlístková architektura se vyznačuje centrální superpočítačovou platformou a umožňuje budoucí upgrady vozidel Over-The-Air (OTA – na dálku) a také evoluci celého vozidla upgradováním pouze centrálního superpočítačového softwaru. V důsledku toho se architektura čtyřlístku etabluje jako první platforma v oboru s bezproblémovými aktualizacemi OTA pro celé vozidlo bez přerušení služeb,“ vysvětluje Tammy Hu z automobilky Leapmotor.
Použitím moderní výpočetní techniky se podařilo kupříkladu zkrátit celkovou délku kabeláže vozidla na pouhých 1,5 km, což je podle firmy nejlepší v oboru.
Architektura čtyřlístku má umožňovat až devadesátiprocentní sdílení dílů napříč třemi možnými variantami čipů pro různě velká auta v cenovém rozpětí 100 000 až 300 000 RMB (asi 300 tisíc korun až milion).
Ču Ťiang-ming letos v dubnu přišel se sebevědomým prohlášením, že do deseti let se bude v Číně prodávat elektrické SUV s dojezdem 400 kilometrů zhruba za 7 500 dolarů (kolem 160 000 Kč).